02.05.2022 | Klima, miljø og energi
JACK & JONES implementerer opsigtsvækkende pakistansk bomuld
Indhold fra partner Hvad er dette?
Med den første høst nogensinde af certificeret ’overgangsbomuld’ (in-conversion cotton) fra Pakistan skriver BESTSELLER og dets brand JACK & JONES historie i samarbejde med deres mangeårige leverandør og partner, Artistic Milliners.
Et år inde i projektet Milliner Organic er de første afgrøder fra de økologiske gårde i Kohlu, Balochistan, i Pakistan nu høstet. Samtidig har projektet tidligt nået en betydelig milepæl: høsten er officielt blevet certificeret som ’overgangsbomuld’ – det vil sige bomuld, som er i processen henimod at blive økologisk.
BESTSELLER har været involveret fra starten og yder støtte til projektet, mens JACK & JONES til gengæld får adgang til en andel af bomulden.
”Det er virkelig et fantastisk resultat allerede så tidligt i projektet,” siger Danique Lodewijks, Senior Project Specialist, BESTSELLER Sustainability.
”Her ser vi præcist, hvor vigtigt det er at fokusere på vores ’direct-to-farm’-tilgang, der ultimativt har til formål at tage bomuldsproduktion til næste niveau. Ikke kun når det kommer til sporbarhed og adgang til økologisk bomuld, men i lige så høj grad når det gælder bomuldsbønders levevilkår og trivsel. Det er absolut ikke nemt, men det er vejen frem,” tilføjer hun.
Den første høst af mange
Artistic Milliners – en af modeindustriens mest visionære leverandører – er den første private investor i økologisk bomuldsdyrkning i Pakistan. I dag er mere end 2.000 bomuldsbønder og næsten 9.300 hektar jord allerede en del af projektet.
"Denne sæsons høst er den første af mange, der kommer fra Milliner Organic-projektet. Som jeg har sagt tidligere, er dette en game-changer i bomuldsindustrien i Pakistan. Vi er her for at bygge bro mellem udbud og efterspørgsel af økologisk bomuld for vores mangeårige brandpartner BESTSELLER," siger Omer Ahmed, Artistic Milliners’ CEO.
Overgangsbomulden fra denne høst bliver inkluderet i JACK & JONES’ denimkollektion, der rammer butikkerne i december 2022.
"Vi kigger løbende på, hvordan vi kan forbedre og innovere bæredygtighed og transparens i vores jeans. Dette projekt passer ekstremt godt til vores mindset og er kun begyndelsen på en mere transparent og holistisk forsyningskæde. Vi forventer at kunne producere 200.000 jeans fra første høst, og så øge de kommende sæsoner,” siger Mikkel Hochrein Albrektsen, Creative Buying Manager hos JACK & JONES.
Om projektet
-
Milliner Organic sikrer sporbarhed helt fra bomuldsfarm til butik. Dette sker med udgangspunkt i en ’direct-to-farm’ tilgang, der fokuserer på mere end blot at sikre forsyningen af bomuld. Tilgangen gavner både bomuldsbønder og deres lokalsamfund gennem uddannelse og forbedrede levevilkår.
-
BESTSELLER benytter primært ’direct-to-farm’ til at source både overgangs- og økologisk bomuld, da man på denne måde både kan sikre, at den økologiske merpris går til bønderne, og at arbejdsforholdene er i orden.
-
Ved at source direkte fra de enkelte bomuldsbønder – de såkaldte husmandsbønder (smallholder farmers) – ved man præcis, hvor ens råmateriale kommer fra, hvilket lokalsamfund der har dyrket det, hvilken indflydelse ens investering har haft, og hvordan ens indledende finansiering af økologiske bomuldsfrø har hjulpet.
-
’Overgangsbomuld’ – det vil sige bomuld, som er i proces til at blive økologisk – kaldes internationalt ’in-conversion cotton’ eller ’transitional cotton’.
-
Da mindre end én procent af verdens bomuld er dyrket ved hjælp af økologiske metoder, har BESTSELLER tilføjet overgangsbomuld til sin portefølje af certificerede materialer for at anspore flere landmænd til at konvertere deres landbrug fra konventionel til økologisk.
Klima, miljø og energi

Designs skal være cirkulære: ”Vi bliver hele tiden klogere”
Ikke kun udseendet har ændret sig, når BESTSELLER for anden gang udgiver sin offentligt tilgængelige Circular Design Guide, der skal skubbe på den cirkulære udvikling. Guiden er netop udkommet med flere lag og nyeste viden om cirkulært design.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Solceller skal sætte grøn strøm til BESTSELLER’s produktion i Bangladesh
Med solcelleanlæg på fabrikstagene i Bangladesh vil BESTSELLER bidrage til at reducere CO2-udledningen på tekstilfabrikker, som producerer tøj og sko for modevirksomheden. Initiativet skal medvirke til at sænke den danske virksomheds samlede CO2-regnskab
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

JACK & JONES gør økologisk bomuld til en 2023-prioritet
Via sit omfattende genopfyldningsprogram øger BESTSELLERs herretøjsmærke JACK & JONES brugen af den særlige ’direct-to-farm’ bomuld, som spores hele vejen fra økologisk bomuldsmark til det færdige produkt.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Bemærkelsesværdigt BESTSELLER-brand vinder adgang til fremtidens cirkulære materiale
Trommehvirvel: Efter en imponerende præsentation og et vellykket arrangement under Copenhagen Fashion Week er vinderen af BESTSELLERs Circular Design Challenge fundet.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Kan nedfaldsblade fra træer udgøre fremtidens fodtøj?
Nyt innovativt læder-alternativ skal testes af BESTSELLER – og fremtidens sneakers vil meget muligt være plantebaserede, genanvendelige og komposterbare.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Cirkularitet får rampelyset til BESTSELLERs modeuge
Det danske modehus vil stå for det muligvis mest lærerige event under Copenhagen Fashion Week.
Indhold fra partner