01.07.2021 | Supply chain
København kommer ni varebiler tættere på en partikelfri luft
Logistikgiganten DHL har netop tilføjet ni nye CO2-neutrale el-varebiler til sin flåde af køretøjer, som distribuerer varer i København. Når DHL erstatter dieseldrevne varebiler med elbilerne, er det ikke kun med et mål om at sænke CO2-udledningerne, men også om at udlede færre farlige partikler til gene for københavnerne.
”Den stadig stigende nethandel ses alle vegne, og overalt kører der varebiler rundt med varer og pakker til butikker. Uanset hvordan man vender og drejer det, havner der forskellige sundhedsskadelige partikler i luften, når køretøjerne er drevet på diesel eller benzin. Derfor er vi meget glade for nu at kunne levere en god andel af vores pakker i København med vores eldrevne køretøjer,” siger Steen Asger Jørgensen, der er Operations Director i DHL Express i en pressemeddelelse.
Kurerfirmaet havde i forvejen en række elcykler, der tilsammen har fragtet pakker rundt til virksomheder, butikker og private i indre København. Med ni el-varebiler i flåden, som erstatter tidligere dieseldrevne varebiler, øger det antallet af CO2-neutrale leveringer i København betragteligt.
Læs også: Lidl elektrificerer distributionen i Sverige
”Vi har nu taget et godt skridt på vej til at have CO2-neutral distribution i København og dermed godt i gang med at leve op til DP DHL’s Globale målsætning om at mindst 60 procent af alle distributionsbiler skal være CO2- neutrale i 2030. Denne målsætning forventer vi at indfri tidligere i Danmark, og det betyder naturligvis, at vi har behov for endnu flere eldrevne køretøjer de kommende år,” siger Steen Asger Jørgensen.
CO2-neutral i Storkøbenhavn inden længe
Flere køretøjer er da også allerede på vej. Senere i år modtager kurerfirmaet yderligere 19 eldrevne varebiler, hvoraf hovedparten indsættes i Storkøbenhavn, og forventer hermed at nå målsætningen om CO2-neutral distribution i hele Storkøbenhavn i 2022. Alt elektricitet er grøn strøm fra vindmøller, og det bidrager altså også til virksomhedens mål om at blive CO2-neutral.
Læs også: Bæredygtige løsninger skal styrke det nordiske transportsamarbejde
”Det at vi snart tilbyder CO2-neutrale leveringer i hele Storkøbenhavn er en større bedrift, end de fleste måske lige tænker over. Vi bringer tusindvis af pakker ud hver dag, og at kunne gøre det alene med eldrevne køretøjer er en vigtig milepæl for os at nå. Vi har som de første i vores branche lovet at halvere vores CO2-udledning i 2025 og det mål, skal vi nok nå til glæde for os selv og vores kunder,” afslutter Steen Asger Jørgensen.
DHL Express distribuerer dagligt med over 200 varebiler og lastbiler i Danmark.
- KCP
Klima, miljø og energi
AP Pension vinker farvel til fossile virksomheder i investeringsporteføljen
73 virksomheder er ikke længere en del af AP Pensions investeringsaktiviteter – blandt andet Shell og Total.
Strategi & ledelse

Mærsk offentliggør nye klimatal senere i år
For første gang vil Mærsk i år fremlægge en række reduktionsformål for en del af udledningerne fra blandt andet fragtindkøb.
Kommunikation

EU melder ud om bindende anti-greenwashingkrav
EU's udgave af regler om vildledende markedsføring med grønne påstande lbekræfter den danske tilgang - og skruer op for dokumentationskravene.
Strategi & ledelse

Nu får Danfoss hjælp til cirkulær økonomi af anerkendt netværksfond
Danfoss er i dag blevet annonceret som nyt medlem af Ellen MacArthur Foundations netværk – det skal hjælpe arbejde med cirkulær økonomi.
Supply chain

Alternativt byggemateriale: Ny teknologi skal erstatte nyopgravet sand og beton med nedrevet beton
Verdens naturlige råstoflagre af sten og sand er under pres, og kan ikke blive ved med at forsyne bygge- og anlægssektorens behov. Derfor er seks byggeaktører gået sammen om at sikre cirkulært producerede råstoffer til nye projekter – blandt andet nedrevet beton fra tidligere byggerier.
Klima, miljø og energi

Virksomheder bruger kritiserede certifikater til at skære i klimatal
Selvom de er stærkt udskældte på markedet, bruger flere danske virksomheder stadig certifikater for grøn strøm. Ifølge selskaberne findes der nemlig ikke bedre alternativer.