05.04.2012  |  Strategi & ledelse

Københavnerne tror miljømærkede produkter er dyrere

Hver anden københavner tror, at miljømærkede produkter er dyrere end almindelige produkter, viser ny undersøgelse. Men det er ikke korrekt, lyder det fra Miljømærkning Danmark.

Når indbyggerne i Storkøbenhavn går uden om hylderne med miljømærket vaskepulver, sæbe eller rengøringsmidler, er forklaringen højst sandsynligt, at de sætter lighedstegn mellem et miljømærke og en pris, der er højere end gennemsnittet.

Således viser en ny undersøgelse, foretaget for spildevandcentret Lynettefællesskabet, at hver anden indbygger i hovedstadsområdet (49,4 procent) er enig eller meget enig i, at miljøvenlige produkter er dyrere end produkter, der ikke er mærket med det lille certifikat.

Fås til discountpris
Men miljømærkede produkter er ikke nødvendigvis dyrere, lyder det fra Miljømærkning Danmark, der varetager den daglige administration af miljømærkerne Blomsten og Svanen:

”Miljømærkede produkter fås i alle prisklasser, også til discountpris, nøjagtig ligesom andre varer. Derfor betyder det ikke automatisk, at forbrugerne får øgede økonomiske udgifter ved at foretage miljøvenlige indkøb” siger Tine Due Hansen, senior kommunikationskonsulent, Miljømærkning Danmark.

Få køber ”grønt”
Indbyggerne i hovedstadsområdet er ikke specielt grønne, når det kommer til indkøb af vaskepulver, rengøringsmidler og sæbe. Ifølge undersøgelsen er det således kun hver femte (17 procent), der altid køber miljømærket sæbe. Det samme gør sig gældende (16 procent), når det kommer til indkøb af miljømærkede rengøringsmidler, mens hver tredje indbygger i hovedstadsområdet (34 procent) altid køber vaskepulver, der er miljømærket.

Undersøgelsen er foretaget for Lynettefællesskabet på internettet i februar 2012 blandt 1.002 indbyggere i Lynettefællesskabets otte ejerkommuner. (Se også faktaboks nedenfor)
 

Mere fra Lasse

Lasse Andersen

  • Horisont Gruppen a/s
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere