Københavns Lufthavne vinder ESG-rating

Sitet CSRHub har tildelt Københavns Lufthavne topplaceringen i en rangering af 130 danske virksomheders præstationer inden for ESG-området. Rangeringen bygger på metadata fra 461 forskellige kilder.

Københavns Lufthavne scorer højst i en ESG-rating fra amerikanske CSRHub. Foto: Flickr/Tristam Sparks.

20.06.2016

CSR.dk

Kategorien ESG – environmental, social, governance – bliver et stadigt vigtigere værktøj for virksomheder til at måle og ikke mindst sammenligne deres gøren og laden når det kommer til tre af de væsentlige ansvarsområder forbundet med CSR.

Læs også: NGO: Leverandører skal engagere sig mere i klimatiltag

Det amerikanske site CSRHub rangerer derfor bl.a. selskaber efter deres ESG performance, og her har Københavns Lufthavne (CPH) netop modtaget et flot skulderklap for sin indsats på området. CSRHub placerer således selskabet bag lufthavnene i Kastrup og Roskilde på førstepladsen i en ranking af 130 danske virksomheder, skriver erhvervsfilosofi.dk.

Rangeringen er baseret på metadata fra i alt 461 kilder fra både ESG-leverandører som Thomson Reuters, MSCI, og Trucost og væsentlige rapporteringsinitiativer som Global Compact, B-Corp, Integrated Reporting (IR), Global Reporting Initiative (GRI) og CDP (tidligere Carbon Disclosure Project).

Københavns Lufthavne topper listen med en overordnet karakter på 67 ud 100, baseret på data fra 22 ud af de mulige 461 kilder. Specielt i kategorien Community er CPH stærk med en score på 73, hvilket er klart bedst på listen. Også i Environment klarer CPH sig godt, med en score på 71 som kun Novozymes på den samlede andenplads kan matche. På Governance og Employees er CPH derimod lidt efter den øvrige top.

Novozymes indtager som nævnt den samlede 2. plads med 66 i overordnet karakter, og herefter følger Solar (65), Novo Nordisk (64), Danske Bank og Vestas (begge 63), Lego, Coloplast og Carlsberg (alle 62), mens TDC og Danfoss deler 10. pladsen, begge med 61 point.

Læs også: easyJet har hybridfly på tegnebrættet

Det er værd at notere sig, at CSRHub kun har vurderet 31 virksomheder på alle fire parametre. 56 er delvis ratede, mens de resterende 43 slet ikke er blevet vurderede, hvilket for de to sidstnævnte grupper medfører, at CSRHub ikke har tildelt dem en overordnet score.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.11.2025Schneider Electric

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

19.11.2025Lemvigh-Müller

Sponseret

Energioptimering er en investering i fremtiden

19.11.2025CSR.dk

Greenpeace vinder sager i både Danmark og Norge og bremser ny oliejagt i Nordsøen

17.11.2025Schneider Electric

Sponseret

WEBINAR: Hold dig et skridt foran med vores TechTalks

17.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service bidrager til produktion af solenergi i nyt partnerskab

13.11.2025CSR.dk

Nyt studie: Danmark blandt de dårligste i verden til at genanvende plastik

11.11.2025Comm2ig

Sponseret

Millioner af computere står overfor at blive udfaset verden over. Men er det på det rigtige grundlag?

07.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh Private Label: Skræddersyede designløsninger med ansvarlig produktion i centrum

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby