Kødproducenter får markant mere i EU-støtte end plantebaserede virksomheder

Der er tusindvis af millioner kroner i forskel mellem offentlige tilskud til den animalske sektor og til plantebaserede virksomheder. Det er blandt andet på grund af lobbyisme, viser en amerikansk undersøgelse.

Forskerne mener, at lobbyvirksomheder kan være forklaringen på den økonomiske kløft mellem de to sektorer. Arkivfoto..

25.08.2023

CSR.dk

Plantebaserede produkter har længe været en del af klimaløsningen, mener forskere.

Men nu kan en undersøgelse af to forskere, Eric Lambin og Simona Vallone, fra Stanford Univeristy afsløre, at EU sender mere end 800 gange mere i offentlig støtte til den animalske sektor end til de virksomheder, som tilbyder plantebaserede alternativer.

Det skriver Information.

I undersøgelsen, der er udgivet i miljøtidsskriftet One Earth, har man sammenlignet EU og USA i forhold til offentlige tilskud, lobbyisme og reguleringer. Og her viser resultaterne, at der bliver brugt op mod 1200 gange så mange penge fra EU og USA i støtte til kødproduktion.

Læs også: Kødproducenters klimahvidvisk trækker tråde til tobaksindustriens retorik

Det kan blandt andet være på grund af kødsektorens lobbyvirksomheder, at kløften mellem de to brancher er så stor.

Ifølge Eric Lambin havde man regnet med udsving i tallene, men at de er så markante, er dog stadig opsigtsvækkende, mener han.

Det handler især om, at planebaseret produktion nærmest bliver overset, når det kommer til offentlig støtte.

”Lobbyisme og forsvaret for kødsektoren er jo private interesser, men offentlige politikker er til for at beskytte det fælles bedste. Og vi ved alle, at vi står over for en stor klimakrise, og vi ved, at det er en win-win at ændre vores kost. Derfor forventede vi, at politikkerne i større grad favoriserede plantebaserede alternativer,” siger han i et interview med Information.

Læs også: Fire ud af ti solgte måltider i Ikea er plantebaseret

Eric Lambin påpeger samtidig, at rapporten ikke har til hensigt at diktere, om man hellere burde spise noget i forhold til noget andet.

I stedet mener han, at man skal give plantebaserede bedre mulighed for at være synlige på markedet, så forbrugere selv kan beslutte sig, og forskere skal kunne evaluere, hvad der er bedst samfundsmæssigt.

Derfor fremhæver de to forskere i undersøgelsen, at politikere bør bruge lovgivning for at skabe et mere fair marked mellem kød og plantebaserede alternativer. Det kan eksempelvis være en CO2-afgift på kød, en ekstra skat for landmændene eller en generelt bredere CO2-afgift.

- HCL

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.05.2025CSR.dk

Ny prognose: 80 procent chance for varmerekord inden 2029

29.05.2025SustainBusiness

Sponseret

Fremtidens klimascenarier med Hans Sanderson

28.05.2025CSR.dk

Elektrificering knækker transportens CO2-kurve

28.05.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Ny kartonemballage til fiskeproducent helt uden plastik

27.05.2025CSR.dk

Grøn omstilling skal være en konkurrencefordel for produktionsvirksomheder

22.05.2025CSR.dk

Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug

22.05.2025CSR.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

22.05.2025CSR.dk

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus