21.08.2023 | Klima, miljø og energi
Fire ud af ti solgte måltider i Ikea er plantebaseret
Konkurrencedygtige priser er ifølge Ikeas indkøbschef en af grundene til, at varehuset oplever stor succes med at sælge plantebaserede måltider i restauranterne.
Ifølge indkøbschefen skal vegetariske varer i højere grad udgøres som en naturlig forlængelse af konventionelle produkter. Arkivfoto.
Sidste år meldte Ikea ud, at hvert andet måltid, der bliver serveret i varehusets kantiner, skal være vegetarisk i 2025.
Og nu ser det ud til, at kæden er godt på vej til at nå sin målsætning. I skrivende stund er mellem 40 og 42 procent af al mad solgt nemlig kødfri og plantebaseret.
Det skriver Finans.
Ifølge Peter Broholm, indkøbs- og sortimenschef for Ikeas fødevareforretninger i Danmark, er det blandt andet prisen, der gør, at ambitionen ser ud til at blive en succes.
Læs også: IKEA vil mindske klimaaftryk med biobaseret lim
Han henviser nemlig til, at plantebaserede varer ofte er dyrere end de konventionelle i danske supermarkeder.
Hos Ikea-restauranterne koster retten med de svenske kødboller eksempelvis 29 kroner, mens den plantebaserede udgave sælges til samme pris.
Her mener indkøbschefen desuden, at restauranterne kan slippe afsted med at sælge de kødfri måltider til en pris, der er tilsvarende de oprindelige, fordi man har et stort varehus i ryggen.
Læs også: Ikea lancerer en ny kødbolle – til insekter
”Efter både en coronakrise og højere inflation kæmper vi også med at gøre restauranten til en rentabel virksomhed, ligesom mange restauranter gør. Men det er klart, at det hjælper også (sic), at vi har en møbeldel. Hvis restauranten var en selvstændig virksomhed, så ville vi nok kæmpe lidt med det,” siger han til Finans.
Peter Broholm påpeger også, at det paradoksalt nok har hjulpet ikke at fremhæve de vegetariske alternativer som noget specielt eller nyt – men blot har integreret det som en del af det øvrige udvalg i restauranterne.
Det betyder dog ikke, at man ikke har ført kampagner på de nye retter, men grundlæggende mener indkøbschefen, at plantebaserede varer bare skal være et naturligt valg.
- HCL
Klima, miljø og energi

Nestlé rangerer øverst i kaffebæredygtighed
Nestlé lander øverst i et nyt indeks, der rangerer virksomheders sociale, grønne og økonomiske facetter af kaffeproduktion.
Klima, miljø og energi

Rapport: Seks ud af ni grænser er overskredet
I et opdaterende studie kan forskere nu vise, at seks ud af ni grænser for klima og miljø er overskredet som følge af menneskelig påvirkning.
Menneskerettigheder

Kammeradvokaten: Domstol afgør snart, om Danmark dømmes for manglende klimahandling
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol er i øjeblikket i gang med at behandle tre sager, som kan have betydning for, om sundt klima er en menneskerettighed.
Strategi & ledelse

Cirkulær økonomi er et opgør med mainstream
Hvis ens cirkulære løsninger ikke radikalt ændrer måden at drive virksomhed på, er det ikke cirkulære løsninger. Til gengæld er det bydende nødvendigt at finde netop disse.
Strategi & ledelse

Non-profitordning udvikler beregner forud for producentansvar
Grundet omkostningsusikkerheder har Emballageretur udviklet et prisværktøj, som kan give virksomheder klarhed over, hvad det kommende producentansvar kommer til at koste.
Strategi & ledelse

Purung teknologivirksomhed bliver del af international bæredygtighedsstandard
Den unge teknologivirksomhed Upström er netop blevet certificeret med ansvarligheds-certificeringen, B Corp, som de første i elektronikbranchen i Nordeuropa.