Fire ud af ti solgte måltider i Ikea er plantebaserede

Konkurrencedygtige priser er ifølge Ikeas indkøbschef en af grundene til, at varehuset oplever stor succes med at sælge plantebaserede måltider i restauranterne.

Ifølge indkøbschefen skal vegetariske varer i højere grad udgøres som en naturlig forlængelse af konventionelle produkter. Arkivfoto..

21.08.2023

CSR.dk

Sidste år meldte Ikea ud, at hvert andet måltid, der bliver serveret i varehusets kantiner, skal være vegetarisk i 2025.

Og nu ser det ud til, at kæden er godt på vej til at nå sin målsætning. I skrivende stund er mellem 40 og 42 procent af al mad solgt nemlig kødfri og plantebaseret.

Det skriver Finans.

Ifølge Peter Broholm, indkøbs- og sortimenschef for Ikeas fødevareforretninger i Danmark, er det blandt andet prisen, der gør, at ambitionen ser ud til at blive en succes.

Læs også: IKEA vil mindske klimaaftryk med biobaseret lim

Han henviser nemlig til, at plantebaserede varer ofte er dyrere end de konventionelle i danske supermarkeder.

Hos Ikea-restauranterne koster retten med de svenske kødboller eksempelvis 29 kroner, mens den plantebaserede udgave sælges til samme pris.

Her mener indkøbschefen desuden, at restauranterne kan slippe afsted med at sælge de kødfri måltider til en pris, der er tilsvarende de oprindelige, fordi man har et stort varehus i ryggen.

Læs også: Ikea lancerer en ny kødbolle – til insekter

”Efter både en coronakrise og højere inflation kæmper vi også med at gøre restauranten til en rentabel virksomhed, ligesom mange restauranter gør. Men det er klart, at det hjælper også (sic), at vi har en møbeldel. Hvis restauranten var en selvstændig virksomhed, så ville vi nok kæmpe lidt med det,” siger han til Finans.

Peter Broholm påpeger også, at det paradoksalt nok har hjulpet ikke at fremhæve de vegetariske alternativer som noget specielt eller nyt – men blot har integreret det som en del af det øvrige udvalg i restauranterne.

Det betyder dog ikke, at man ikke har ført kampagner på de nye retter, men grundlæggende mener indkøbschefen, at plantebaserede varer bare skal være et naturligt valg.

- HCL

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

01.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

30.05.2025CSR.dk

Ny prognose: 80 procent chance for varmerekord inden 2029

29.05.2025SustainBusiness

Sponseret

Fremtidens klimascenarier med Hans Sanderson

28.05.2025CSR.dk

Elektrificering knækker transportens CO2-kurve

28.05.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Ny kartonemballage til fiskeproducent helt uden plastik

27.05.2025CSR.dk

Grøn omstilling skal være en konkurrencefordel for produktionsvirksomheder

22.05.2025CSR.dk

Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug

22.05.2025CSR.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus