Kønsligestilling er druknet i andre gøremål
Lav tilslutning til Dansk Industris ”The Gender Diversity Pledge” får nu organisation til igen at stille skarpt på området.
“Vi er først i mål den dag, du har lige adgang til en karriere uanset dit køn, din hårfarve eller hudfarve – når det alene er dine kvalifikationer, der tæller,” udtaler Lars Rasmussen, der er Formand for Dansk Industris (DI) initiativ ”The Gender Diversity Pledge”. Et manifest der har til formål at få flere kvinder ind i de danske ledelser i erhvervslivet.
Kommentaren kommer på baggrund af den relativt lave tilslutning til manifestet. Kun 120 virksomheder, svarende til 13 procent af DI's medlemmers samlede medarbejdskare, har underskrevet løftet, der består af 16 principper udarbejdet af en række virksomheder, der alle har erfaring på området.
Det skriver Børsen, som også fremhæver, at det ellers er en noget risikofrit, da der ikke bliver fulgt op på, om man i praksis handler ud fra principperne.
Læs også: Nasdaq lægger pres på virksomheder for at fremme kønsdiversitet
Den vage opbakning til ”The Gender Diversity Pledge” kan måske tilskrives corona-pandemien og behovet for at fokusere på udfordringer forbundet med denne. Men nu planlægger DI igen at pushe både medlemmer og ikke-medlemmer til at tilslutte sig løftet om at fokusere på at få flere kvinder ind på topposter.
Derudover vil de igen markedsføre den liste med 100 kvinder, Women on Board, der er klar til at indgå i bestyrelser rundt omkring i de danske bestyrelser. DI er også i fuld gang med at forberede webinarer og et startkit for de mindre virksomheder, der har udtrykt, at de har brug for råd og vejledning til at arbejde med de 16 principper.
“Hånden på hjertet – vi har måske fået gjort det mere komplekst med de her principper end nødvendigt. Det kan være så enkelt som at sætte ét måltal, og se hvordan man kan opfylde det. Det kan være det første skridt,” forklarer underdirektør Mette Fjord fra DI
- MTN