Kaffe hjælper - tænk etisk når du handler

Det er nemt at gøre en stor forskel, hvis du tænker etisk, når du handler. Det er budskabet i den nye forbrugerkampagne ’Kaffe hjælper’, som blandt andet fremhæver det store udbytte og bedre karrieremuligheder, som fem kenyanske kvinder har fået som resultat af Peter Larsen Kaffes indsats i det kenyanske Othaya-kooperativ.

I denne uge skydes en storstilet oplysningskampagne – ’Kaffe hjælper’ – i gang i alle landets Rema 1000-butikker. Formålet er at sætte fokus på, at det er nemt at gøre en forskel, hvis man som forbruger tænker etisk, når man handler dagligvarer.

Kampagnesitet www.kaffe-hjælper.dk viser gennem film og historier helt konkret, hvordan fem seje kvinder fra det kenyanske kaffekooperativ Othaya over ganske få år har gennemgået en markant udvikling. Som led i Peter Larsen Kaffes indsats for etisk handel ’Next Generation Coffee’ i Kenya, har de fem kvinder i kooperativet fået uddannelse og træning, som i dag gør, at de er overordentlige stolte af at være blevet selvstændige forsørgere og lokale frontfigurer.

For eksempel har Jane fået næsten syvdoblet sin høst efter hun kom med i Peter Larsen Kaffes undervisningsprogram. Hun har således på fire år formået at øge sin kaffehøst fra 3 kilo til 20 kilo kaffebær per træ. Florence er blevet leder, og Martha, der er 34 år og enke, har sparet op til tre motorcykler, som hun tjener penge på at udleje ved siden af sit arbejde.

Grunden til, at projektet netop har valgt at fortælle Jane, Mariam, Florence, Martha og Marys historier, er, at en styrkelse af kvinders rettigheder og muligheder er afgørende for en bæredygtig udvikling. Som Mariam på 27 år siger: “Flere kvinder skal have en uddannelse som mig, så de lærer om alle de muligheder, vi har. Hvis der er vilje, så kan en kvinde klare alt. Det er kvinderne, der ændrer samfundet”.

Tal fra blandt andet Verdensbanken har over flere år dokumenteret, at kvinder i langt højere grad end mænd investerer deres indkomst i børn, familie og lokalsamfund. Det er noget, Peter Larsen Kaffe har taget til sig, og kaffeselskabet har derfor fokus på, at kvinder i lige så høj grad profiterer fra universitets-stipendier og undervisning i landbrugstekniker under ’Next Generation Coffee’-indsatsen i Kenya.

Kampagnen er et resultat af projektet ’Kvinder Bærer Frugt’, som er et samarbejde mellem DIEH (Dansk Initiativ for Etisk Handel), Peter Larsen Kaffe, Rema 1000 og Verdens Bedste Nyheder. Projektet er finansieret af Danidas oplysningsbevilling.

For DIEH er kampagnen en måde at vise konkrete eksempler på, hvordan etisk handel kan skabe bæredygtig udvikling, og dermed bidrage til flere af Verdensmålene, bl.a. mål 5 om ligestilling mellem kønnene:

Kvinderne i vores kampagne fortæller deres personlige historier om den store forskel, etisk handel har haft på deres liv. For DIEH er det vigtigt at synliggøre, hvordan en seriøs indsats nytter – både for det kenyanske samfund og for den indkøbende virksomhed selv. Desuden er selve kampagne-projektet skabt i et unikt samarbejde” forklarer DIEHs projektleder Janine Dortmundt.

Læs mere om de seje kvinder og kaffekooperativet på www.kaffe-hjælper.dk, hvor man også kan vinde et års forbrug af – naturligvis – bæredygtig kaffe.

Yderligere oplysninger

Janine Dortmundt, Projektleder, DIEH – jd@dieh.dk  / 42 43 93 21

15.04.2024Etisk Handel Danmark

Sponseret

Key insights: The OECD – OCDE Forum on due diligence in the garment and footwear industry

15.04.2024Etisk Handel Danmark

Sponseret

CSRD sikrer handling og troværdighed

15.04.2024Etisk Handel Danmark

Sponseret

Det bliver lovpligtigt for EU’s største virksomheder, at udvise due diligence

15.02.2024Etisk Handel Danmark

Sponseret

Nomineret til Verdens Bedste Indkøber i 2023

16.11.2023Etisk Handel Danmark

Sponseret

Region Midtjylland kåret som ’Verdens Bedste Indkøber 2023’

29.09.2023Etisk Handel Danmark

Sponseret

Due diligence: Selv en lille virksomhed kan gøre en stor forskel