Kald din leverandør for partner

Samtale med Claus Primdal Sørensen om hvordan man skaber forrretningsmuligheder i værdikæden.

Foto: SustainImpact

Værdikæden er en helt grundlæggende komponent i en dobbelt væsentlighedsanalyse og i CSRD-rapportering i det hele taget.

Derfor har jeg inviteret Claus Primdal Sørensen fra Primdal ESG til en diskussion om, hvordan vi får skabt forretningsværdi i arbejdet med værdikæden.

Interviewet er en del af serien “Dobbelt Væsentlige samtaler - råd fra praktikere og eksperter til dobbelt væsentlighedsanalysen”, og herunder kan du se hele interviewet og læse et resumé.

Værdikædens 3 led    

Værdikæden i CSRD sammenhæng defineres som:

  • Upstream/Opstrøm: Forsyningskæden - den del af værdikæden, der leverer varer eller ydelser, der i sidste ende er tiltænkt vores virksomhed.
  • Own Ops. / Egen drift : Den del af forretningen, vi ejer og har et direkte ansvar for.
  • Downstream/Nedstrøm: Vi sælger vores varer/ydelser videre til kunder/forhandlere (distributionsnettet), og endelig har vi brugsfasen/kundeoplevelsen.

For at lave dobbelt væsentlighedsanalysen skal vi have afdækket vores indvirkninger og påvirkninger i hele værdikæden.

Værdikædens rolle i dobbelt væsentlighedsanalysen

Det en god start at få den samlede værdikæde tegnet op og få godkendt grundlaget for analysen. Det giver både mulighed for at kunne fokusere på enkeltaktiviteter (råstofudvinding eller fabrikation) i deres egen ret, og at forstå den kontekst (f.eks. land/region med angivelse af hvor aktiviteten foregår: industripark eller landbrugsområde), som aktiviteten er en del af. Derudover så er den fulde værdikæde ofte en aha-oplevelse for mange, og dermed et godt kommunikationsredskab.

Kender virksomhederne sin egen værdikæde?

Ofte ved virksomhederne ikke, i hvilket led værditilvæksten sker, og hvor den foregår. Med kortlægningen af værdikæden får de indsigten i aktiviteterne og konteksten for dem og grundlaget for at træffe bedre beslutninger både forretningsmæssigt og for miljø og mennesker.

Har vi påvirkningskraft? Fjern barrieren og tag ansvar!

Den største barriere i arbejdet med bæredygtighed er, at vi oplever, at vores påvirkningskraft er for lille. Det handler dog i første omgang ikke om, hvad vi kan gøre, men at få undersøgt hvad der er væsentligt, og så må strategierne for løsning komme senere.

Hvis du har med en stor leverandør at gøre, så kan I gå flere sammen, eller du kan bruge din brancheforening. Men uanset skal du huske, at du er ikke alene og du skal bringe din stemme til bordet. Vid, at der helt sikkert er andre, der spørger ind til de samme ting.

Vid at du er ikke den eneste.

Målet er at informere DMA, så det centrale er at forstå kontekst og aktivitet 

Det vigtige er måske ikke så meget, om vi kan stole på audits og certifikater, men at     forstå, hvad der sker, og hvor det sker. Så en audit eller et blot et besøg kan skabe en god forståelse for den kontekst, aktiviteten foregår i. Eksempelvis ligger fabrikker     typisk i industriområder, mens udvinding af materialer ligger i naturområder, og de har hver deres typiske indvirkninger. Industriparkerne har typisk udfordringer med forurening og arbejdsmiljøforhold, mens udvinding også har udfordring med biodiversitet, økosystemer og lokalsamfund.

Indvirkningen ved udvinding af råstoffer er massive

Når vi går langt tilbage i værdikæden og kigger på udvinding af jomfruelige materialer, så er indvirkningerne massive. Der kan være 8 led af leverandører involveret, før vi når     r så langt tilbage i forsyningskæden, men det er vigtigt at forstå, at det er en indvirkning, vi skaber.

Du er ansvarlig for det produkt, du har designet    

Derfor er du ansvarlig for den værdikæde, som indgår i at skabe produktet. Så hvis du ikke har påvirkningskraft tilbage til minedriften, så kan du gennem dit design påvirke, hvordan din værdikæde kommer til at se ud, og på den måde minimere den negative indvirkning.

Det er svært at forestille sig omfang og skala…

Miner til råstof udvinding er meget store projekter og ofte med flere hundrede kilometer jernbane. Bare jernbane-delen kan være massiv. Et jernbaneprojekt i Etiopien med 400 km jernbane, kan billedligt opsummeres som svarende til jernbane fra København til Aalborg, tunnelen under Storebæltsbroen og genetablering af levegrundlaget (”livelihood restoration”) for en befolkningsgruppe svarende til 1,5 gange Slagelse!

Så hvis man ikke selv har indsigten, kan det være en god idé at række ud til nogen som hjælpe med at sætte værdikæden i perspektiv.

Kald din leverandør for partner    

Hvis vi skal skabe forretningsmuligheder, så start med at kalde din leverandør for partner. Tænk på det som et partnerskab, det ændrer dit mindset og din tilgang og skaber langt bedre forudsætninger for at skabe mere forretning og samtidig hjælpe med at løse udfordringerne sammen. Det kan måske på sigt skabe et partnerskab og taler langt mere ind i en fælles dagsorden.

Relationsdannelse er en undervurderet forudsætning    

I Danmark har vi en høj grad af tryghed, men mange steder i verden skal du først skabe den tillid og tryghed gennem relationsdannelse og det tager tid, men er en nødvendig forudsætning.

Fokusér på at sikre lokalt ejerskab

Det er yderst vigtigt at forstå de lokale forhold og omstændigheder. Hvis du arbejder i meget fattige dele af verden, så foregår projekter under forhold, som vi har meget svært ved at forestille os. Claus giver 2 konkrete eksempler i interviewet, der gør det udfordrende.

Men der er også hjælp at hente.

Skal du i gang, tag fat i Udenrigsministeriet.

Udenrigsministeriet har indsigt i markedsforhold, det politiske, det kulturelle og kan hjælpe og spare dig for mange ærgrelser. Det hjælper blandet andet med at finde det rette marked, kende de lokale spilleregler, økonomisk diplomati, innovation og facilitere mødet med nye kunder og partnere.

Jeg linker nedenfor.

Flere gode pointer fra Claus i videoen, hør blandt andet om:

  • Hvordan du kan afdække værdikæden.
  • Certifikater er noget der hænger på væggen.
  • Omstillingen kræver en længere investeringshorisont.
  • Claus personlige råd: Vær ærlig overfor dig selv.
     

Om serien: Dobbelt Væsentlige Samtaler.

Serien udkommer med en ny episode hver uge og her ser du min foreløbige plan og mine arbejdstitler:

1 – Hvert ton tæller – en samtale med Jesper Theilgaard (klimaformidling.dk).

2 – Kald din leverandør for partner – værdikædeanalyse med Claus Primdal Sørensen

3 – Udvid horisonten med interessentanalysen - Kristoffer Tarp, Advice.

4 - Kys frøen og skyd fuglen. En samtale om dilemmaer og væsentlige valg indenfor vores indvirkning på natur.

5 – Euros og “avs”– den finansielle påvirkning af virksomhedens risici og muligheder

6 – Hvad er væsentligt – vi vælger, men hvad siger revisoren?

7 – Guld og grønne skove. Hvordan tjerner vi penge samtidig med at behandle verden bedre?

8 – Sådan bygger vi tillid – kommunikationens rolle når vi har valgt.

Links / referencer

https://thetradecouncil.dk/ (Udenrigsministeriet)

Om Claus Primdahl Sørensen, Primdal ESG

Med afsæt i sin uddannelse som civilingeniør indenfor miljø fra 1993, startede Claus sit karriere med vurderinger af miljømæssige- og bæredygtighedsforhold. I perioden 2001-2009 var Claus direktør for joint-venture selskabet CAT Alliance Ltd, der er specialiseret indenfor miljømæssig due diligence og rådgav bl.a. nogle af de største globale virksomheder. I perioden 2011 til 2018 var Claus chef for bæredygtighed i EKF Danmarks Eksportkredit, hvor der gennemførtes miljø- og social due diligence på store infrastrukturprojekter indenfor vedvarende energi, transport, råstofudvinding og industriel produktion, hvorefter Claus etablerede konsulentvirksomheden Primdal ESG, der i dag har kontorer i København og Halmstad i Sverige.

Claus Primdahl på LinkedIn. - https://www.linkedin.com/in/claus-primdal-sorensen-46527511/

Hjemmeside: primdal.biz - https://primdal.biz/

Ole Bach Andersen. Foto: SustainImpact

Om Ole Bach Andersen, SustainImpact ApS

Jeg hjælper virksomheder med at skabe en mere bæredygtig forretning gennem rådgivning, analyser, herunder dobbelt væsentlighedsanalyser, data til rapportering samt understøtter processerne digitalt.

Hjemmeside: https://sustainimpact.dk

Bloggen Bachs Bæredygtige Bryg: https://sustainimpact.dk/blog

Artikler om Dobbelt Væsentlighed: https://sustainimpact.dk/blog/tag/dobbelt-væsentlighed  

Følg eller forbind dig til mig på LinkedIn her og få næste episoder med mail. - https://www.linkedin.com/in/olebachandersen/

Følg SustainImpact på LinkedIn - https://www.linkedin.com/company/sustainimpact/

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Dobbelt væsentlighedsanalyse

De er grundstenen i al fremtidig rapportering, og vi skal blive meget bedre til at lave dem, væsentlighedsanalyserne. CSR.dkundersøger, hvordan andre virksomheder går til den centrale opgave, og hvordan man kan få hjælp.

16.09.2024SustainImpact ApS

Sponseret

Kald din leverandør for partner

16.09.2024SustainImpact ApS

Sponseret

Udvid horisonten med interessentanalyse

10.09.2024SustainImpact ApS

Sponseret

Hvert Ton Tæller.

21.05.2024SustainImpact ApS

Sponseret

DMA: Sådan Scorer du - den hemmelige formel

30.04.2024SustainImpact ApS

Sponseret

Webinar om DMA - få materialerne

16.04.2024SustainImpact ApS

Sponseret

SMV: Lær om dobbbelt væsentlighed fra de største