Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Velkommen til Sæson 2 af Dobbeltvæsentlige samtaler, Bachs Samtaler, Bach om Business og Bæredygtighed. Sært bart har mange navne😜 Vi kaster os direkte ud i det med denne samtale optaget i December, men der har folk jo travlt med noget andet.

Foto: SustainImpact

Denne episode af Dobbelt Væsentlige samtaler handler om, hvilken rolle bestyrelserne har for den grønne omstilling og hvordan bestyrelserne ser på ESG, CSRD og DMA hos SMV’erne.

For at uddybe emnet har jeg inviteret Henrik Nielsen, som er direktør for landets største og værdiskabende bestyrelsesnetværk Asnet til danske SMV’er (10-250 ansatte). Asnets formål er at gøre bestyrelsesmedlemmerne dygtigere til deres arbejdet. Asnet har samtidig lavet en undersøgelse ”ESG i små og mellemstore virksomheder”, der også føder data ind i diskussionen.

Hvad er bestyrelsens rolle?

Selskabsloven §115 definerer bestyrelsens opgave, og populært sagt skal bestyrelsen sørge for:

  • Virksomhedens overordnede strategi;
  • Organisering;
  • At der er orden i penalhuset (bogføringen og regnskabsaflæggelsen);
  • At der er likviditet til at betale ift sine forpligtelser;
  • Risikostyring

Der er dog stor forskel på, hvordan bestyrelsesarbejdet bliver udført på. Og en af forskellene handler om, hvor tæt ejerskabet er på virksomheden. I SMV’erne er det typisk sådan at der er meget få ejere og de er samtidig tæt knyttet til virksomhedens drift. I modsætning til børsnoterede selskaber, hvor det er mange aktionærer på en generalforsamling, der vælger bestyrelsen, så er det ofte ejeren hos SMV’en, der vælger sin egen bestyrelse.

Bestyrelsesformandens rolle er overordnet at sikre at bestyrelses arbejdet foregår på en god og ordentlig måde og at formalia bliver overholdt.

Vi ved det kommer, men det er svært at rykke på, som bestyrelsesformand!

Ovenstående udsagn kommer fra en enkelt respondent fra undersøgelsen, og jeg er nysgerrig på, hvordan det hænger sammen med bestyrelsens rolle. Henrik uddyber at der kan være mange forklaringer på udtalelsen, eksempelvis at:

  • Virksomheden måske ikke er forpligtet til at rapportere på ESG;
  • Der er vigtigere prioriteter;
  • Timingen er ikke rigtig.

Men generelt oplever Henrik i SMV-land at vi er kommet meget langt, og at paraderne ikke længere er oppe, og at ESG er noget bestyrelserne skal forholde sig til.

Er virksomheden ikke kommet igang, er det fordi de ikke kan se fordelene.

17% af virksomhederne i undersøgelsen er endnu ikke kommet igang, og årsagerne fordeler sig I henhold til nedenstående figur:

Foto: SustainImpact

Bortset fra “Andet”-kategorien, hvor man ikke kan se årsagerne, så synes jeg, Ole, at “Vi kan ikke se fordelene…” er det eneste valide argument. Henrik er enig , og uddyber at fordelene er meget forskellige afhængig af, hvilken type virksomhed, der er i spil.

Men Henrik siger også at han godt forstå at nogen virksomheder kan have svært ved at se fordelene ved ESG, men sålænge man har forholdt sig seriøst til det og lavet en seriøs vurdering af situationen, så mener han også at det er ok.

Hvad er det der motiverer de virksomheder, som er gået igang?

Vi taler om særdeles forskelligartede virksomheder, men det der blandt andet motiverer er:

  • Positiv driver: Når ESG passer ind i virksomhedernes overordnede strategi
  • Negativ driver: Når ESG rammer virksomhedens risikovurdering

Sagt på en anden måde, så er der nogen der kan se de forretningsmæssige fordele eller bliver nød til at engagere sig af forskellige grunde. Og det er jo i virkeligheden helt klassiske forretningsmæssige drivere, så derfor spurgte jeg indtil, om ikke virksomhederne også har et ansvar for at være med til at løse vores fælles problem på området?

Det er ikke forbrugerne der driver omstillingen, så bør det være virksomhederne?

Henrik siger at det fortæller analysen ikke noget om, men han oplever personligt at SMV’erne ikke har en højere moralsk forpligtelse end forbrugerne. Det er typisk toplederne der driver omstillingen, ikke forbrugerne, og nu også en lovgivning, og den lovgivning rammer ikke SMV segmentet endnu, men det gør kravene fra de store virksomheder – og det er nok den største driver!

De store virksomheder stiller meget forskellige krav til SMV’erne

Oplevelsen er at der bliver stillet krav på meget forskellig vis. De store har samtidig ikke nødvendigvis sat mange ressourcer af til data-indsamling, og konsekvensen er at de laver one-size fits all, hvilket er et stort problem.

Eksempelvis når de samme krav bliver stillet til vinduespudseren, som til en større leverandør der indgår i produktionen, så giver det ikke længere mening.

Anbefaling til SMV’en: Tag dialogen med kunden, der stiller krav.

Det er en rigtig god idé at række ud og få en dialog om, hvad der kan lade sig gøre, og Henrik oplever at vi er i en periode, hvor disse samarbejdsforhold skal rystes på plads.

Start ordentligt – ellers spilder vi kræfterne.

Sålænge der ligger en plan for at komme i mål med ESG kravene til kunden, så er det typisk acceptabelt for de store kunder. Henrik påpeger dog, at det er vigtigt at starte ordentligt. Der er ingen tvivl om at der kommer rapporteringskrav, og det kommer til at koste nogle kræfter, så lad os få angrebet opgaven rigtigt.

VSME – den frivillige standard - er det en hjælp?

Det er stadig early days og en masse ting, der skal rystes på plads.

Der er stemmer i markedet, som puster sig op, og siger hvor meget det fylder og truer den enkelte virksomhed. Og så er der mere realistiske tilgange, som VSME, som måske kan ende som en standard. Men ligesom med persondata forordningen (GDPR), så forventer Henrik også at man får fundet mere praktiske løsninger hen ad vejen. VSME kan måske være et bud, når man har formålet for øje.

Hvad er det der optager bestyrelserne, som arbejder med ESG?

Der har været en rigtig stor fokus på E’et, og mindre fokus på S og G. Men nu får den altså et ekstra hak, hvor det er ikke alene er vigtigt at have styr på arbejdsmiljø, men også at der er dokumentation for det.

På miljøområdet (E) oplever jeg, Ole, at der er meget fokus på klima, og langt mindre på de andre (forurening, vand/hav, biodiversitet og cirkularitet), hvordan oplever du det?

Henrik kvitterer med at SMV’er ikke går så meget op i hvad det kaldes, men har fokus på ressource-anvendelse, emballage, forbrugeradfærd osv. Her er der også et dilemma, da vi som forbrugere gerne vil have noget, der er lækkert pakket ind, hvilket skaber emballage og dermed affald.

Men SMV virksomhederne ser det ud fra deres egen situation.

Kan ESG indsigt skabe innovation, se produktion ud fra nye perspektiver? Henrik ser mere i retning af det data-drevne, som udgangspunkt for beslutninger.

Vi mangler stadig en masse data for at kunne foretage de gode valg.

Der er eksempelvis mange virksomheder, der endnu ikke har fuldt styr på deres ressourcetræk gennem produktionen. De enkelte produkter kræver forskelligt energiforbrug og ressourcer, og der er stadig rigtig mange produktionsdata, som vi ikke får samlet op.

Når vi så kobler det med at de store virksomheder egentlig kun er interesserede i indvirkningerne for de produkter og ydelser de køber, og ikke virksomhedens samlede rapportering, så er der lang vej igen for rigtig mange SMV’er.

Er bestyrelserne gode til at se forretningsmulighederne inden for ESG?

Risiko-håndtering er en kendt disciplin for bestyrelserne, men hvad med mulighederne, når det kommer til ESG?

Henrik påpeger at der er en fordel ved at ligge i slipstrømmen på frontløberne, og bygge på deres erfaringer. Det mindsker risici, og der vil stadig være en relativ lang periode, hvor man kan få en forretningsfordel sammenlignet med sine konkurrenter. Og først på sigt bliver det “license to operate”. Det er meget den traditionelle cyklus, og det kommer nok også til at ske her. Men det er svært at forestille sig at man ikke diskuterer de potentielle forretningsmæssige fordele i bestyrelsen.

Bæredygtighed er en af de 5 megatrends, som bør være en del af enhver strategi

De store taler om at dobbelt væsentlighedsanalysen (DMA) er strategisk og påvirker virksomhedens strategi mere end selve rapporteringen (CSRD). Er det et emne I netværket?

Henrik: Vi taler om det i netværket, og hans egen oplevelse er at man ikke kan tale strategi og udvikling af virksomheden, hvor det ikke er på dagsordenen.

Der er 5 mega-trends, som er på dagsordenen og de er:

  • Bæredygtighed / ESG
  • Cybercrime
  • 5 generationer på samme arbejdsplads.
  • Teknologisk udvikling: digitalisering og AI
  • Den uforudsigelige verden.

Enhver virksomhed, der arbejder med strategi bliver nød til at forholde sig til de 5 emner.

Vi nåede desværre ikke så meget mere, men fedt at ESG/bæredygtighed trods alt er på den strategiske radar for SMV’erne!

Hvad gør du selv?

Vi gør det der påvirker os i hverdagen. Vi kom til at tale om, at vi faktisk spiser mindre kød, men det har ikke været en strategisk beslutning. Vi har forlænge siden skiftet til led-pærer. Henrik følger eksempelvis ikke med i el-priserne, men synes det er mere vigtigt at fokusere på at en maskine har et lavere strømforbrug generelt, end hvornår man lige bruger den.

Og det blev de sidste ord for denne gang, hvor el-prisen dagen efter ramte 11kr I timen, men det vidste ingen af os da vi optog 😀

Om Henrik Nielsen, ASNET.

Henrik Nielsen er CEO i Asnet, Danmarks største netværk for bestyrelsesmedlemmer til SMV segmentet. Han er selv konstant bestyrelsesmedlemmer / formand i 3- 5 forskellige virksomheder.

Links

https://asnet.dk

https://asnet.dk/esg-analyse-2024/ 

https://www.linkedin.com/in/dkhenriknielsen/

https://asnet.dk/esg-analyse-2024/

Om serien: Dobbelt Væsentlige Samtaler.

Serien udkommer med en ny episode hver uge.

Sæson 1 bestod af følgende samtaler:

1 – Hvert ton tæller – en samtale med Jesper Theilgaard.

2 – Kald din leverandør for partner – værdikædeanalyse med Claus Primdal Sørensen

3 – Udvid horisonten med interessentanalysen - Kristoffer Tarp, Advice.

4 – Løs forretningsproblemer med DMA’en – med Jasper Steinhausen, Business with Impact

5 – Sådan får du DMA’en igennem revisionen - med Carina Ohm, PwC.

6 - Kend jeres afhængighed af naturen - med Tobias Foght, Nordic Regeneration.

7 - Fra korslagte arme til gode kundedialoger - med Pernille Kiær, Lemvigh-Müller.

8 – ESG skal både være målbart og mærkbart - med Christina Blak, Make.

9 - Kærlighed og Kindhest - en opsang fra Steen Hildebrandt

10 - CSRD integrerer bæredygtighed i strategien - med Rya Terney. AP Pension

11 - Sådan får vi SMV'erne med - med Susanne Lübech

Ole Bach Andersen. Foto: SustainImpact

Om Ole Bach Andersen, SustainImpact ApS

Få de næste episoder pr mail: Følg eller forbind dig til mig på LinkedIn.

Jeg hjælper virksomheder med at skabe en mere bæredygtig forretning gennem rådgivning, analyser, herunder dobbelt væsentlighedsanalyser, data til rapportering samt understøtter processerne digitalt.

Hjemmeside: https://sustainimpact.dk

Bloggen Bachs Bæredygtige Bryg: https://sustainimpact.dk/blog

Artikler om Dobbelt Væsentlighed: https://sustainimpact.dk/blog/tag/dobbelt-væsentlighed 

Følg SustainImpact på LinkedIn

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

26.11.2024SustainImpact ApS

Sponseret

Hvordan får vi SMV'erne med?

19.11.2024SustainImpact ApS

Sponseret

CSRD integrerer bæredygtighed i strategien

12.11.2024SustainImpact ApS

Sponseret

Kærlighed og Kindhest

29.10.2024SustainImpact ApS

Sponseret

ESG skal både være målbart og mærkbart

28.10.2024SustainImpact ApS

Sponseret

Det bedste værktøj til DMA/CSRD er da Excel, ikke?