13.02.2023  |  Klima, miljø og energi

Kampagne skal få danskerne til at handle fair i februar

Indhold fra partner Hvad er dette?

I hele februar sætter Fairtrade-mærket Danmark spot på at handle fair. Det sker med kampagnen Fairbruary, hvor Fairtrade opfordrer danskerne til at forsøge at leve en hverdag med et forbrug, der er lidt mere fair.

Når vi køber ind, handler vi ikke bare for os selv. Vi handler også for vores fremtid og for den retfærdige verden og det miljø og klima, vi ønsker os. Det vil vi i Fairtrade-mærket gerne markere i hele februar med kampagnen Fairbruary.

”Vi ønsker, at Fairtrade-mærket fungerer som en vejviser for forbrugerne. At vi er en guide, der hjælper forbrugerne med at tage et aktivt og mere ansvarligt valg i dagligdagen. Det er vigtigt for os at gøre forbrugerne opmærksomme på, at de både er med til at sikre en ordentlig pris for råvarerne, en ordentlig løn til arbejderne og samtidig tager hensyn til miljøet og klimaet, når de vælger Fairtrade-mærkede varer,” siger direktør for Fairtrade-mærket Danmark, Camilla Erika Lerberg.

Fairtrade-mærket er verdens mest anerkendte mærke for social bæredygtighed, og kampagnen skal være med til at understrege, at Fairtrade-mærket er en vigtig spiller inden for etisk handel og ansvarligt forbrug. Fairtrade-mærket er gået sammen med en række partnere om at udfordre danskerne til at forsøge at handle så fair, som vi kan i hele februar. Den fælles opfordring til danskerne lyder: Lad os handle fair i februar!

Gør det du plejer – men bare en lille smule anderledes
Det kan være svært at træffe det ansvarlige valg og handle fair hele tiden. Men hvis alle prøver at ændre vores forbrug en lille smule, gør det en forskel i det store billede. Det er ambitionen med Fairbruary. Vi skal gøre det, vi plejer, men bare gøre det en smule anderledes.

Som en løftestang har Fairtrade-mærket samlet tre gode råd, som kan guide forbrugeren til en mere fair hverdag:

Gå efter uafhængige mærkningsordninger
Vi skal være fair mod både mennesker, dyr og miljø. Gå efter mærker, som stiller høje krav til produktionen, og som sætter fokus på social retfærdighed, miljø og klima.

Køb lokalt og i sæson
Det er fair at vælge sæsonvarer og købe lokalt. Gå efter varer, hvor du ved, produktionsforholdene er i orden.

Køb miljøvenligt
Det er fair at beskytte naturen. Gå efter økologi og miljøvenlige produkter, så er du med til at sikre verdens økosystemer og biodiversitet.

Forbrugere og influenter skal aktiveres
Kampagnen kommer primært til at foregå på digitale og sociale medier, men forbrugerne vil også støde på kampagnen hos Rema1000, Lidl og 7-eleven, som er vores samarbejdspartnere på kampagnen.

I indsatsen for at sætte fokus på og skabe social retfærdighed, bedre miljø og et mere fremtidssikret klima vil vi gerne aktivere forbrugerne. Derfor har Fairtrade-mærket inviteret en række mindre influenter indenfor, der bliver lavet challenges og konkurrencer med masser af fair og lækre præmier, og man kan få inspiration til at lave mad efter FAIR FOOD-opskrifter.

”70 procent af verdens fødevareproduktion kommer fra små landbrug, og hvis vi virkelig vil skabe forandring inden for global handel og den grønne omstilling, bliver vi nødt til at løfte vores sociale ansvar der. Vi skal betale en fair pris for vores råvarer og dermed sikre producenterne et økonomisk overskud, som giver dem mulighed for at leve et liv, hvor de kan få mad på bordet og sende deres børn i skole. Det giver overskud til at tænke på fx på klimaet, så endnu flere af verdens producenter kan være med til at løfte den grønne omstilling,” siger Camilla Erika Lerberg.

Læs mere om kampagnen på: Fairbruary.dk

Mere fra Fairtrade Mærket

Fairtrade Mærket

http://fairtrade-maerket.dk/

Hver dag presses millioner af udsatte lokale producenter på prisen på deres råvarer. Samtidig rammes de hårdest af klimaforandringerne. Det truer deres levebrød og fastholder dem i fattigdom. Det er ikke fair. Derfor kæmper Fairtrade for højere priser på verdens råvarer og mere retfærdig global handel til gavn for mennesker, milj…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere