Kampagne skal give indsigt i danskernes syn på grønne rejser
Et rejsemagasin og ti rejsearrangører er gået sammen i en landsdækkende kampagne, der skal afdække, hvordan danskerne ser på bæredygtige rejser.
Kampagnen ’Sammen om mere bæredygtige rejser’ samler ti rejsearrangører og rejsemagasinet Vagabond i en undersøgelse, der skal forsøge at analyse, hvordan danskere i hele landet har det med at tage på bæredygtige rejser.
”Det vigtigste er at få gang i debatten om, at bæredygtighed ikke kun drejer sig om CO2, det er meget andet. Turisme er også en kæmpe drivkraft i alt fra at udrydde fattigdom til kulturel udveksling”, siger chefredaktør for Vagabond, Christian Adamsen, til Standby.dk.
Læs også: Flere danskere får klimavenlige forbrugsvaner
Gennem kampagnen vil rejsearrangørerne få mulighed for at få adgang til de adspurgtes svar med henblik på at kunne tilpasse deres respektive budskaber.
Til sin årlige rejsemesse sidste efterår i Øksnehallen i København udgav Vagabond en 52 sider lang lommeguide til en mere bæredygtig rejse.
”Tilbagemeldingerne fra messens gæster og deltagende rejsebureauer var, at dette var et godt nyt initiativ, da hele bæredygtighedsdebatten for mange synes at været gået op i CO2-udledning,” siger Christian Adamsen og fortsætter:
”I første kapitel i vores guide om bæredygtige rejser skrev vi om CO2-problematikken. Guiden havde også for nogen af læserne nogle måske helt banale rejseråd om at flyve så direkte som muligt og undgå mellemlandinger.”
Læs også: Tui følger med på klimavognen og CO2-kompenserer rejser
Også i forhold til generel CO2-udledning, mener Dansk Erhverv, at værditilvæksten per udledt ton CO2 er op til 35 gange større i turistbranchen i forhold til gennemsnittet i andre brancher.
Derved understreger Christian Adamsen, at forbrugernes feedback er uvurderlig viden til rejsebranchen og rejsebureauer om bæredygtige rejser.
- HCL