Tui følger med på klimavognen og CO2-kompenserer rejser
Alle nordiske kunder vil få deres TUI-rejser klimakompenseret fra og med den 1. maj. Selskabets mål er at være klimaneutralt i 2030. South Pole1 er partner på projektet, og sammen vil man investere i vedvarende energi til at erstatte fossil i Indien, Thailand og Vietnam.
Fra og med den 1. maj vil rejseselskabet TUI klimakompensere alle nordiske kunder, der rejser med TUI’s eget flyselskab, og/eller bor på dets egne hoteller. Det skriver insideflyer.dk.
Læs også: SAS’ CO2-kompensation af ungdomsbilletter koster millioner, men giver gevinst
Det betyder, at det CO2-udslip, der udledes i forbindelse med rejsen, bliver kompenseret ved, at samme mængde kulstof mindskes et andet sted. Det kommer ikke til at få ekstra omkostninger for de rejsende, der har mulighed for at se, hvilke hoteller og afgange som kompenseres.
”Vi har arbejdet i mange år med at mindske vores påvirkning på klimaet og nu tager vi næste skridt. Det her er en stor investering, vi gør, for at sikre at vores kunder kan føle, at de kan fortsætte med at rejse”, siger direktør for TUI i Norden, Alexander Huber, til insideflyer.dk, og uddyber:
”Samme mængde kuldioxid som flyet og hotellet slipper ud, sørger vi for at reducere et andet sted, hvor det er lettere at reducere udslippet. Vores kunder vil rejse mere bæredygtigt og vi har allerede gjort meget for at mindske udslippet”.
Det drejer sig sammenlagt om klimakompensation af omkring 2.000 flyafgange og over 200 hotelophold.
Kompenserer i klimavenlig energi
TUI har valgt South Pole1 som partner til at støtte projekter inden for rammerne for FN’s Clean Development Mechanism (CDM), en ramme defineret under Kyotoprotokollen.
Projekterne genererer energi fra sol, vind, vand og biogas i Indien, Thailand og Vietnam, i regioner hvor fossil energi som kulkraft ellers var blevet anvendt, hvilket havde medført høje udslip af drivhusgasser. I stedet bruger man nu midlerne fra klimakompensationsinitiativet til at investere i genanvendelig energi og dermed undgå udslip.
”At rejse er fantastisk. Det giver mulighed for at tilbringe tid med familien, samt at opleve nye steder og kulturer. Samtidig bidrager turismen til arbejdspladser og udvikling af lokalsamfund. I mange lande er turismen en af de vigtigste indkomstkilder”, siger Alexander Huber til insideflyer.dk, og fortsætter:
”Vores kunder vil fortsætte med at tage på ferie, og vi må arbejde på at finde smartere måder at rejse på, og udvikle mere effektive løsninger for fremtiden. Min vision er, at vi vil være klimaneutrale i 2030”.
Læs også: Flytrafikken udleder mere CO2 end nogensinde
Tui vandt bedst i kategorien ”rejser” i Sustainable Brand Index 2019.
- SDN