09.09.2015  |  Kommunikation

Kampagnen ’Smid tøjet Danmark’ har vundet Fundraisingprisen 2015

Tøjindsamlingskampagnen ’Smid tøjet Danmark’ har fået indsamlingsorganisationernes egen hædersmedalje i form af Fundraisingprisen 2015.

I går, tirsdag d. 8. september, blev årets fundraisingpriser uddelt, da indsamlingsorganisationernes brancheorganisation Isobro afholdt Fundraisingkonferencen 2015 i København. Her blev kampagnen ’Smid tøjet Danmark’ kåret som årets mest innovative.

Læs også: Røde Kors og Land Rover samarbejder i uvejsomt terræn

Kampagnen, der var et samarbejde mellem Røde Kors, TV2 og Coop, løb af stablen i foråret og havde til formål at indsamle tøj til bl.a. Røde Kors’ nødhjælpsarbejde rundt om i verden. Resultatet lød på 1421 ton tøj, men for juryen handlede valget lige så meget om selve udformningen af kampagnen.

"Organisationen har udnyttet overraskelsesmomentet i at bruge en tv-kanal til en utraditionel form for indsamling. Det passer til kerneforretningen, og er tiltalende og appellerende, at der samles andet end penge ind. De har ramt tidsånden i forhold til ressourcefokus og bæredygtighed. Der kan sagtens være en længerevarende effekt lokalt i butikkerne i og med, noget ikke særlig trendy har fået lidt sex-appeal. Alle kan være med og undvære et stykke tøj, og det kreative kampagnetema var nemt at spille videre på."

Hos TV 2 er man glade og stolte over at have modtaget prisen, og ser allerede frem mod næste års udgave af indsamlingstogtet.

”Vi glæder os over, at det netop er det nyskabende og kreative element, som Fundraisingprisen hylder. Sammen med Røde Kors og COOP er vi naturligvis stolte over at have vundet denne pris, som også er en anerkendelse af, at vi fik engageret så mange danskere, at indsamlingsresultatet nåede hidtil historiske højder. Med denne pris i ryggen glæder vi os endnu mere til april 2016, hvor vi igen opfordrer hele Danmark til at ’smide tøjet’,” siger kanalchef for TV 2, Lotte Lindegaard.

Læs også: Miljøminister opfordrer folketingskollegaer til at smide tøjet

Fundraisingprisen er en relativt ny pris, som i år blev uddelt for anden gang, og først og fremmest handler om æren og branchens interne hæder.

’Smid tøjet Danmark’ er også nomineret til CSR Partnership Prize 2015, som bliver uddelt på CSR Awards i Vejle d. 7. oktober.

Mere fra Anders

Anders Kampmann

Journalist, CSR.dk

Uddannelse: cand.comm, Roskilde Universitet 2010, speciale om CSR. Tidligere job: kommunikationsmedarbejder, Erhvervsstyrelsen, kommunikationskonsulent, Københavns Kommune, forskningsmedarbejder og kommunikationsrådgiver inkl. CSR-konsulent, Samfundscentret. Fokusområder: Adskillige aspekter omkring bæredygtighed i forhold til klima, transport, supply chain, produkti…

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere