09.09.2015 | Kommunikation
Kampagnen Smid tøjet Danmark har vundet Fundraisingprisen 2015
Tøjindsamlingskampagnen Smid tøjet Danmark har fået indsamlingsorganisationernes egen hædersmedalje i form af Fundraisingprisen 2015.
Malene Brandt fra Røde Kors modtog Fundraisingprisen for den mest innovative kampagne i samarbejde med TV2 og Coop ved et arrangement i København d. 8. september. Foto: Rune Hansen
I går, tirsdag d. 8. september, blev årets fundraisingpriser uddelt, da indsamlingsorganisationernes brancheorganisation Isobro afholdt Fundraisingkonferencen 2015 i København. Her blev kampagnen Smid tøjet Danmark kåret som årets mest innovative.
Læs også: Røde Kors og Land Rover samarbejder i uvejsomt terræn
Kampagnen, der var et samarbejde mellem Røde Kors, TV2 og Coop, løb af stablen i foråret og havde til formål at indsamle tøj til bl.a. Røde Kors nødhjælpsarbejde rundt om i verden. Resultatet lød på 1421 ton tøj, men for juryen handlede valget lige så meget om selve udformningen af kampagnen.
"Organisationen har udnyttet overraskelsesmomentet i at bruge en tv-kanal til en utraditionel form for indsamling. Det passer til kerneforretningen, og er tiltalende og appellerende, at der samles andet end penge ind. De har ramt tidsånden i forhold til ressourcefokus og bæredygtighed. Der kan sagtens være en længerevarende effekt lokalt i butikkerne i og med, noget ikke særlig trendy har fået lidt sex-appeal. Alle kan være med og undvære et stykke tøj, og det kreative kampagnetema var nemt at spille videre på."
Hos TV 2 er man glade og stolte over at have modtaget prisen, og ser allerede frem mod næste års udgave af indsamlingstogtet.
Vi glæder os over, at det netop er det nyskabende og kreative element, som Fundraisingprisen hylder. Sammen med Røde Kors og COOP er vi naturligvis stolte over at have vundet denne pris, som også er en anerkendelse af, at vi fik engageret så mange danskere, at indsamlingsresultatet nåede hidtil historiske højder. Med denne pris i ryggen glæder vi os endnu mere til april 2016, hvor vi igen opfordrer hele Danmark til at smide tøjet, siger kanalchef for TV 2, Lotte Lindegaard.
Læs også: Miljøminister opfordrer folketingskollegaer til at smide tøjet
Fundraisingprisen er en relativt ny pris, som i år blev uddelt for anden gang, og først og fremmest handler om æren og branchens interne hæder.
Smid tøjet Danmark er også nomineret til CSR Partnership Prize 2015, som bliver uddelt på CSR Awards i Vejle d. 7. oktober.
Strategi & ledelse

Første grafiske bureau certificeret efter FN’s verdensmål
Design- og kommunikationsvirksomheden Phoenix Design Aid er som den første af sin slags nogensinde blevet certificeret efter FN’s verdensmål. Det er norske DNV GL, som arbejder for at beskytte liv, ejendom og miljø, der står bag.
Klima, miljø og energi

Californien vinker farvel til diesellastbilen
Fra 2024 skal fabrikanter af lastbiler og varevogne i Californien begynde omstillingen væk fra diesel og over til elektriske nuludledningskøretøjer. Reglen er den første af sin slags i verden, og EU bør gå i samme retning, mener NGO’en Transport & Environment.
Strategi & ledelse

Flere C25-virksomheder tager verdensmålene til sig
Kun én af virksomhederne i det toneangivende C25-indeks nævner ikke specifikke verdensmål i deres rapportering, mens 16 af dem anvender delmål og knap halvdelen væsentlighedsvurderer deres indsats. Det viser friske tal fra Carve Consulting.
Klima, miljø og energi

Nyt forskningscenter skal mindske skibsfartens CO2-udslip
Med 400 mio. kr. i ryggen fra A.P. Møller Fonden skal Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping sætte skub i udviklingen af energiformer og teknologier, der effektivt kan formindske CO2-udslippet fra skibsfarten.
Strategi & ledelse

Nye anbefalinger for god selskabsledelse sendt i høring
Et sæt reviderede Anbefalinger for god Selskabsledelse er netop blevet sendt i høring af Komitéen for god Selskabsledelse. Anbefalingerne fokuserer bl.a. på den enkelte virksomheds ansvar for samfundet med begreber som bæredygtighed og purpose i spil.
Strategi & ledelse

19 topchefer underskriver diversitetsløfte
Nordiske topfolk fra virksomheder som Mærsk, Coloplast, Vestas, Microsoft og KPMG har skrevet under på et CEO-løfte, der skal løfte niveauet for ligestilling, diversitet og inklusion i dansk erhvervsliv. ”Det er need to have nu”, lyder det fra kvinden bag, Tine Willumsen fra The Diversity Council.