Kan man få flere klimaløsninger gennem sine rejser?
I en rejsebranche, der var helt nede og ligge under corona, skiller virksomheden Goodwings sig ud med sin insisteren på at gøre en positiv forskel i verden. Nøglen til en sund udvikling har vist sig at ligge i klimadata – og løsninger.
Goodwings, Goodwings, Goodwings – hvem er det nu de er? Kort fortalt er de en rejsebooking-platform, men med den store forskel fra f.eks. Expedia, at deres forretningsmodel er bygget op om impact. Mest muligt positiv af slagsen.
Siden 2018 har virksomheder været målgruppen, efter man de første par år efter Goodwings start i 2016 fokuserede på privatkunder, NGO-samarbejde og donationer til at fremme Verdensmål. I løbet af de næste år byggede Goodwings en pæn forretning op med salg af overnatninger for omkring 30 millioner i 2019 og tocifrede væksttal måned for måned samme år.
Men så blev det 2020. Og så stoppede alt. Op mod 98 procent af omsætningen forsvandt. På grund af corona.
Læs også: Klar til start: Nu kommer der ikke flere ændringer til EU's rapporteringsstandarder
Goodwings var nødt til at afskedige to tredjedele af sine medarbejdere i 2020. Og der var brug for at tænke alvorligt over fremtidens forretningsmodel.
”Nogle kunder var allerede begyndt at efterspørge data på CO2. Men i foråret 2020 ringede jeg til omkring 50 af vores bedste kunder og spurgte dem, hvad der var vigtigst for dem. Efter at have talt med dem, stod det klart, at mens de satte pris på at deres rejseaktivitet kunne bidrage til at forskellige NGO’er fik flere midler, så var det at rejse på en mere bæredygtig måde ved at blive strategisk vigtigt,” fortæller Christian Møller-Holst, som er direktør for Goodwings.
Med den idé lykkedes det Goodwings midt i det første corona-år at rejse ny kapital, som man efter aftale med investorer og bestyrelsen skulle bruge på at udvikle et Net Zero Travel-koncept, som kunne tilbyde kunderne.
Data og investeringer, der neutraliserer
Fra marts 2022 har markedstilbuddet og forretningsmodellen ligget fast. Virksomheder betaler for et abonnement og forpligter sig til at foretage sine bookinger fra fly, hotel, tog og bil på goodwings.com. Til gengæld får de tredjeparts-kontrollerede klimadata for alle virksomhedens rejser.
Derudover er Goodwings løfte til kunderne, at hvis de bruger den udledningsberegner, som Goodwings stiller til rådighed, hvori alle CO2-udledende aktiviteter på en rejse indgår, så sørger Goodwings for at investere i biofuel og skovprojekter, i et omfang så udledningerne hhv. reduceres og neutraliseres.
”Vi beregner, gemmer data til kunden, håndterer CO2 reduktion og neutralisering og afleverer en rapport med al information, som kan indgå direkte i kundens dekarboniserings-arbejde og rapportering. Og alt hvad vi køber, sker i kundens navn for at skabe mest mulig transparens,” fortæller Christian Møller-Holst.
Pengene til investeringerne kommer fra den kommission, Goodwings modtager fra bookingerne. Der er tale om ca. fem procent af virksomhedens samlede forbrug af rejser. Goodwings tjener således ikke penge på at sælge rejser, men på abonnementsprisen.
”Kommissionen bliver sat ind på en klimakonto, som hver kunde har. Dem bruger vi så på at købe biofuels eller plante skov – og vel og mærke altid i kundens navn. Så kunderne får pengene tilbage i form af klimaløsninger, som de kan bruge i deres regnskab,” siger Christian Møller-Holst.
I dag er Goodwings omsætning på niveau med året før corona. Hovedparten af væksten ligger i Skandinavien, Storbritannien, Canada, Italien, Holland og en række sydamerikanske markeder.
Har investeringerne faktisk impact?
Alle projekter, som Goodwings investerer i, følger de bedst mulige standarder og faste principper, som deres advisory board bestående af klimaeksperter har hjulpet med at fastlægge. For skove betyder det, at alle projekter er certificeret af den internationale organisation Verified Carbon Standard (VCS), mens al biofuel er certificeret i overensstemmelse med EU-Kommissionens certificeringssystem.
“Kan vi garantere med 100 procents sikkerhed, at der ikke er noget som helst uorden noget sted overhovedet? Det kommer vi nok aldrig til at kunne. Men vi har valgt de bedst mulige tilbud efter at have rådført os med dygtige og vidende mennesker. Vi kan ikke alle skulle være eksperter og kunne forstå og kontrollere, vi er nødt til at operere med et vist omfang af tillid, ellers kan vi aldrig komme nogen vegne,” understreger Christian Møller-Holst.
I forhold til biofuels handler kritikken også om, hvorvidt det er den rigtige løsning på rejsebranchens udledninger.
”Vi ved jo også godt, at endemålet er brint eller e-fuels eller noget lignende. Men realistisk ligger det måske 40 år ude i fremtiden. Og i mellemtiden har vi mulighed for at udvikle et plantebaseret alternativ til fossile brændsler, så det vil vi gerne være med til,” siger Christian Møller-Holst.
Lige nu er biofuels – eller Sustainable Aviation Fuel (SAF) – stadig syv-otte gange dyrere end oliebaseret jetfuel, og vi kan reducere vores erhvervskunder med alt mellem 5 og 25% afhængig af hvor langt de typisk flyver”. Men ifølge Christian Møller-Holst er det stadig vanvittig vigtigt at investere i.
”Det handler om at skabe efterspørgsel. Det er manglen på den over de seneste 15 år, der gør, at selvom vi har kendt produktet siden 2008, så koster det 15 år senere stadig spidsen af en jetjager, fordi der kun er to producenter, der laver det, og ikke ret meget af det,” siger han.
Penge ad omveje
Ifølge Goodwingsdirektøren, har det klimalederskab, det er at gå ind og skabe efterspørgsel, helt manglet i rejsebranchen, fordi rejsemarkedet er så ekstremt fokuseret på pris.
”Det giver ikke meget plads til at genopfinde sig selv med en ny måde at tjene penge i markedet. Men det er det vi prøver at gøre. Ved bl.a. at give kunderne noget igen, som efterhånden kan være lige så vigtigt som penge: præcise scope 3-data og CO2 reduktioner. Og for ESG-teamet måske også investeringsbudgetter, som de ellers ikke har adgang til,” siger Christian Møller-Holst.
Det lyder jo godt, men havde vi ikke lige fået at vide, at virksomhederne ikke fik nogle penge tilbage fra Goodwings?
Læs også: 17 flyselskaber får en tur i greenwashing-maskinen
”Jo, men vores indtryk er, at ESG-afdelinger i den størrelse virksomheder, vi arbejder med, stadig lider under ingen eller meget små budgetter at disponere over. Så de kan have svært ved at skabe de reduktioner, virksomheden ønsker. Så kan det, at vi gennem deres rejsebudgetter leverer certificerede, dokumenterede reduktioner udgøre en slags budget ad omveje,” forklarer Christian Møller-Holst.
Pokkers scope 3...
Goodwings’ eget langsigtede mål for succes er at have fjernet 50 millioner tons CO2 fra atmosfæren inden 2030 og at have gjort det muligt for SMV’er at lave net zero-rejser. Med håbet om at inspirere til andre tiltag i retning af bæredygtighed hos deres kunder.
Men på den korte bane, hvad skal Goodwings så?
”Vi oplever, at det for mange virksomheder er virkelig svært at håndtere scope 3-udledninger. Så vi skal gøre noget for at få forklaret, at det kan man godt. F.eks. ved at se på sine rejseaktiviteter,” siger Christian Møller-Holst.