Klimabevægelsen roser regeringsinitiativ om CO2-afgifter i landbruget

Hos Klimabevægelsen klapper man i hænderne over statsminister Mette Frederiksens tilsagn om at indføre en afgift på drivhusgasser i landbruget. Men der skal markant mere til, hvis regeringen vil realisere sin klimapoltik, mener sekretariatsleder.

Frederik Roland Sandy mener, at hvis man ikke når klimalovens mål, vil tilliden til regeringen falde markant. Foto: Ólafur Steinar Rye Gestsson..

06.10.2022

CSR.dk

I foråret vedtog Folketinget en CO2-afgift for industrien, og en kommission er på nuværende tidspunkt ved at udarbejde en model for at beskatte landbrugets udledning af drivhusgasser.

Og det glæder man sig over hos Klimabevægelsen med foreningens sekretariatsleder, Frederik Roland Sandy, der ser det som en ambitiøs målsætning fra regeringen.

Læs også: Nyt forskningscenter skal bane vejen for grøn omstilling i landbruget

”Det er ambitiøst, at statsminister Mette Frederiksen allerede nu meddeler Folketinget, at hun ønsker at gøre landbruget grønt. Jeg tror ikke på, at hverken Søren Pape Poulsen eller Jakob Ellemann-Jensen ønsker det samme. De vil ikke indføre en afgift på landbrugets forurening”, siger han.

Risiko for tillidsbrud
Alt er dog ikke lutter lagkage, påpeger Frederik Roland Sandy.

I forbindelse med klimaloven vedtog regeringen samtidig et delmål for 2025 med en reduktion i udledningerne på 50-54 procent.

Men det, mener han, er urealistisk at nå, hvis der ikke bliver gjort noget drastisk.

Læs også: Landbrug- og fødevaresektoren har fået bevilliget 201 millioner kroner til den grøn omstilling

”Regeringens klimapolitik er kendt for at udskyde de svære beslutninger og benytte langsomme CO2-reduktioner. Klimaet har brug for det omvendte, og vi har brug for at se, at regeringen overholder de klimamål, som den vedtager. Hvis det første af de to klimamål ikke nås, så falder tilliden til regeringens klimapolitik drastisk. Det går ikke”, siger han.

Hvis regeringen skal sikre sit delmål, mener Klimabevægelsen derfor, at man bør skære i husdyrproduktionen, forbyde salget af nye benzin- og dieselbiler og udskyde store motorvejsprojekter.

”Vi går alle sammen og kigger mod klimamålet på 70 procent i 2030, men det er vigtigere, at vi nu fokuserer på 2025. Det sagde FN’s klimapanel i foråret”, siger Frederik Roland Sandy.

- HCL

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle