Konkurrencefordelene ved en målrettet klimaindsats
Hvis vi ser et år ind i fremtiden, vil de fleste virksomheder være begyndt at indsamle data på deres CO2 udledninger, men langt fra alle vil være begyndt at reducere deres CO2 udledninger. Få et forspring med scope 3 reduktioner, og hjælp din virksomhed med at gå forrest i klimakampen.
Barren er blevet hævet for virksomheder i alle størrelser, når det kommer til indsamling og rapportering af CO2 udledning. På grund af det stigende udbud af software til klimaregnskab vil virksomheder - selv de små og mellemstore, og dem med mindre ESG budgetter - få lettere adgang til software, værktøjer og datasæt, der kan hjælpe dem med at beregne og rapportere deres udledninger.
De virksomheder, der vil stå som vindere, vil være de virksomheder, der forpligter sig til at beregne udledningerne uden for Scope 1 og 2, og frivilligt tager skridt for at reducere deres udledninger, med klimaløsninger af høj kvalitet.
3 tips til virksomheder der gerne vil have et forspring inden for klima- rapportering og mål
- Tænk på din virksomheds udledninger som en helhed. De 3 scopes bør vægtes ligeligt i virksomhedens bæredygtighedsmål.
- Selv små ESG budgetter kan nå langt, hvis man har de rigtige værktøjer til at få et databaseret indblik i CO2 udledninger.
- Styrk din virksomheds DNA og lev op til kunde- og medarbejderkrav med en målrettet klimaindsats.
Tag skridtet videre fra Scope 1 og 2
Hos Goodwings taler vi ofte med virksomheder der har valgt at udskyde beregning og reducering af deres Scope 3 (som inkluderer forretningsrejser), for at prioritere scope 1 og 2 udledning.
Med den eksponentielle udvikling inden for rapportering følger også øget offentlig opmærksomhed, samt højere regulatoriske krav til rapportering. For virksomheder der har forpligtet sig til SBTI’s (Science Based Target Initiative) net-zero standard, er det nu nødvendigt at inkludere Scope 3 i rapporteringen. Scope 1 og 2 kan ikke længere stå alene, og derfor bør de 3 scopes vægtes ligeligt, når virksomheder sætter mål for udledning af CO2.
“Virksomheder bør genoverveje hvordan de tager hånd om deres CO2 udledning- hvis vi fortsætter med at tackle dem én ad gangen uden at kende det fulde billede, bliver det svært at opnå de fremskridt der er brug for.” udtaler Christian Møller-Holst, CEO og grundlægger af Goodwings.
Scope 3 udgør i gennemsnit 75% af virksomhedens samlede CO2 udledning (kilde), fra aktiviteter som bl.a. forretningsrejser. Der er derfor oplagt at inkludere Scope 3 når der skal lægges en klimastrategi.
Vær på udkig efter hurtige sejre med stor effekt
På en hvilken som helst forretningsrejse genereres tusindvis af datapunkter fra flyrejser, hotelophold, taxaer og måltider udleder alle CO2.
Selvom der er mange forskellige softwares der kan hjælpe med at spore aktiviteter såsom forretningsrejser, er der færre genveje til at vurdere den miljømæssige påvirkning af de forskellige dele af din rejse, hvilket er afgørende for virksomheder, der forsøger at få et præcist billede af deres udledning af CO2.
At have et værktøj, der kan indsamle og organisere disse data, kan hjælpe virksomheder med at se hvor størstedelen af deres CO2 udledninger kommer fra, og give dem et databaseret indblik i, hvordan virksomheden kan reducere dem.
For virksomheder der er engagerede i at tackle deres CO2 udledning fra forretningsrejser, skaber det databaserede indblik allerede stor værdi. Her gælder det ikke kun at opnå interne mål, men også at kunne leve op til kunder og medarbejderes stigende krav til virksomheders rolle i kampen mod klimaforandringer.
"Det er en del af vores DNA, men det er også noget, der i stigende grad forventes af vores kunder," siger David Fellah, medstifter og med-CEO for den internationale virksomhed, Manyone.
Gå fra løfter om klimahandling til målrettet klimaindsats
For virksomheder er det en rigtig god start at få et detaljeret overblik over deres udledninger fra forretningsrejser, men dataindsamling og rapportering alene er ikke hele løsningen. Derfor er det vigtigt at tage skridtet videre - fra løfter om klimahandling til målrettet klimaindsats. Lige nu er den bedste løsning at investere i klimaløsninger, som dokumenterer reduktionen af CO2 udledningen.
Med en nytænkende forretningsmodel har Goodwings gjort det muligt for virksomheder at reducere deres CO2 udledning, og slippe for de store omkostninger der normalt følger med. Brugere af Goodwings kan nu hjælpe med at accelerere overgangen fra fossilt brændstof til SAF (Sustainable Aviation Fuel), bedre kendt som Biofuel. Biofuel er ikke en ny teknologi, men har indtil nu været svær at tilgå på grund af høje omkostninger og begrænset produktion.
“Goodwings bygger på et meget enkelt koncept. Overskuddet fra hotelbookinger på vores platform går ikke til vores reklamebudget som det gør med mange andre bookingplatforme - vi har valgt at investere det i klimateknologier. Det betyder også at virksomheder der ikke endnu ikke har afsat et ESG budget, kan reducere deres CO2 udledning fra forretningsrejser med det samme, uden at sprænge budgettet” siger Christian Møller Holst.