Kun 1 ud af 20 europæiske virksomheder kan fremvise 1,5°C -klimastrategier
Mens godt halvdelen af Europas virksomheder fortæller, at deres klimamål flugter med Paris-aftalens 1,5°C -mål, kan kun 5 procent reelt fremvise fremskredne planer og strategier. Det viser den seneste opgørelse af nonprofitorganisationen CDP.
Europæiske virksomheder falder bagud, når det kommer til troværdige klimaplaner og -strategier, der kan holde den globale opvarmning indenfor 1,5°C i dette århundrede – målet sat i 2015’s Paris-aftale.
Det viser en ny undersøgelse foretaget af nonprofitorganisationen CDP, der driver et internationale klimarapporteringssystem for virksomheder og statslige organer, sammen med det globale ledelseskonsulentfirma Oliver Wyman. I undersøgelsen deltager virksomheder, der repræsenterer omkring 75 procent af de europæiske aktiemarkeder.
Virksomhederne er i stigende grad opmærksomme på, at klimaplaner efterhånden er nødvendige. Omkring halvdelen (49 procent) rapporterer, at de har en klimaomstillingsplan på plads for at begrænse opvarmningen til 1,5°C.
Undersøgelsen finder dog, at de fleste planer kan mangle ambitioner og gennemsigtighed på nøgleområder, der er nødvendige for at vise seriøs handling, såsom i styring, finansiel planlægning og værdikædeengagement.
Under 5 procent af virksomhederne har både et 1,5°C-justeret emissionsreduktionsmål såvel som kan demonstrere, at de har en troværdig overgangsstrategi indenfor to ud af tre nøgleområder.
"Enhver virksomhed, der påvirker vores miljø, har ikke kun brug for klare mål - men klare planer for at levere og beviser, at de gør det. Og EU-regulering vil snart bide, for det bliver lovpligtigt for virksomheder at have klare planer, der omstiller deres forretningsmodeller til et 1,5 °C-grundlag,” lyder det fra Maxfield Weiss, der er adm. direktør hos CDP.
Mens 9 ud af 10 har emissionsreducerende initiativer sat i værks, vurderer kun 26 procent om udgifter og omsætninger stemmer overens med 1,5°C-målene, mens det er færre end 40 procent, der indskriver klimaproblemstillinger i leverandørkontrakter.
Udover de 5 procent, som har troværdige 1,5°C-mål og -strategier, har yderligere 30-45 procent af virksomhederne mindre ambitiøse (2°C-afstemte) emissionsmål på plads, men over halvdelen kategoriseres som ”begrænset fremgang” i forhold til klimavenlig omstilling.
”Denne rapport viser, at kun en lille kohorte på under 5 procent fremlægger alle de data, vi har brug for. Efterhånden som forventningerne til virksomhederne vokser, skal de flere optrappe og vise investorer, långivere og regulatorer, at de er klar til at handle," tilføjer Maxfield Weiss.
- KCP