11.10.2022 | Samfund
Kvinde-boom i håndværksfagene kræver specialdesignet arbejdstøj
Indhold fra partner Hvad er dette?
Brancheorganisationen Dansk Byggeri forudser, at hele 28 % af danske håndværkere i bygge- og anlægsfagene vil være kvinder i 2028. Blåkläder har derfor udviklet landets største kollektion af arbejdstøj til kvinder, hvilket skal fremme en #brancheibalance
Med landets største kollektion af arbejdstøj til kvinder søger Blåkläder at bidrage til balance i håndværkerbranchen
Brancheorganisationen Dansk Byggeri forudser, at hele 28 procent af de danske håndværkere i bygge- og anlægsfagene vil være kvinder i 2028. Den strømpil har verdens største producent af ansvarligt fremstillet arbejdstøj, svenske Blåkläder, taget til sig, og virksomheden er således nået langt med en hel linje af specialdesignet arbejdstøj, der tager højde for den kvindelige anatomi.
Problemet er nemlig, at langt det meste arbejdstøj på markedet er tilpasset mandekroppen. Derfor satte Blåkläder for et par år siden et kvindeligt designteam til at udvikle en kollektion af slidstærkt og ansvarligt produceret arbejdstøj, der i seneste aftapning også byder på arbejdsbukser til gravide, så de kan føle sig godt tilpas under hele graviditeten.
De små detaljer
I udviklingen af kollektionen har Blåkläder gjort brug af en række kvindelige testpiloter, der har bidraget med input til kvalitet, funktion og pasform. Det har blandt andet ført til udviklingen af nye bukselinninger med elastik, der gør det nemmere at tilpasse bukserne alt efter højde, hoftebredde og talje. Ligeledes er der i Blåkläders kvindelinje taget højde for en lidt løsere åbning i halsen af fx t-shirts og sweatshirts. Materialerne er komfortable og alsidige, men rummer lige så mange praktiske detaljer og den samme slidstyrke som i kollektionen til mænd.
Arbejdstøj kræver i sagens natur en enorm slidstyrke og kraftigere materialer end i almindeligt tøj. I kraft af Blåkläders mangeårige udvikling af tekstiler på egne fabrikker er det dog lykkedes virksomheden at nå i mål med en række materialer, der både er holdbare, bløde og komfortable. Graviditetsbukserne er eksempelvis syet i 4-vejs stretch-materiale, så man som gravid håndværker kan holde ud at have dem på i løbet af en hel arbejdsdag.
Nederdel med indbyggede tights
En af nyhederne i den seneste kvindekollektion, der i øvrigt består af mere end 200 forskellige modeller, er en nederdel med indbyggede tights. Den er super komfortabel i de varme måneder og appellerer i langt højere grad til den kvindelige målgruppe sammenlignet med de klassiske arbejdsshorts, som ellers er på markedet.
Hele kollektionens berettigelse er selvfølgelig, at det ikke er rart at arbejde en hel dag i arbejdstøj, der ikke passer eller føles komfortabelt. Derfor har Blåkläder et testpanel af kvinder, der løbende hjælper virksomheden med at skabe arbejdstøj, der ned til mindste detalje tager hensyn til den kvindelige anatomi.
- Hele vores arbejde på denne front går på pasform og komfort, så vi kommer ikke til at lancere specielle farver til kvinder. Og gør vi det, så gør vi det samme i kollektionen til mænd. Vi hylder princippet om, at der ikke er forskel på mænd og kvinder ud over den måde, vores kroppe er skabt på fra naturens side, siger Rose-Marie Näsström, chefdesigner på Blåkläders kvindeserie.
Blåkläder er den største leverandør af ansvarligt produceret arbejdstøj og fås hos en lang række forhandlere rundt om i landet.
UDFORSK BLÅKLÄDERS KVINDEKOLLEKTION HER
__________________________________
For yderligere information, kontakt venligst:
René Christiansen, country manager, Blåkläder Workwear Danmark, tlf. 21 77 02 94 / Rene.Christiansen@blaklader.com
Presseservice og billeder: Jacob Lange, Lange PR, tlf. 20 76 30 20 / jacob@langepr.dk
Om Blåkläder
Blåkläder, der blev grundlagt i Sverige i 1959, udvikler, producerer og distribuerer arbejdstøj, handsker og sikkerhedssko til alle faggrupper med høje krav til funktionalitet, kvalitet og design. Virksomheden sælger sine produkter i 20 lande, og det danske hovedkontor ligger i Støvring syd for Aalborg. Blåkläder producerer godt tre millioner stykker arbejdstøj på Sri Lanka og i Myanmar om året og lægger meget stor vægt på bæredygtighed – ikke blot i valget af materialer, men hele vejen rundt i forsyningskæden fra produktion til slutkunde. Med 15 datterselskaber i Europa og USA, agenter i Japan, Schweiz og Island og en årlig omsætning på 190 mio. € (2021) er Blåkläder en af verdens førende producenter og det største brand inden for arbejdstøj i Norden. Læs mere på www.blaklader.com.
Samfund

Ny hypermoderne skofabrik bringer nordiske ledelsesværdier til Sri Lanka
Utraditionelt for Sri Lanka bygger Blåkläders nye skofabrik på nordiske ledelsesprincipper. Det gør den i et forsøg på at introducere de srilankanske ansatte for en alternativ arbejdsgivermodel, der blandt andet skal sikre en lav medarbejderomsætning
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

SIG NEJ TRE GANGE, FØR DU SIGER JA
Genveje til en ansvarlig og bæredygtig produktion findes ikke! Det eneste, der virker, er en søgen efter hele tiden at gøre det lidt bedre. Derfor siger Blåkläder i runde tal nej tre gange, før vi siger ja til et nyt tiltag, der peger i en grøn retning.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Du må godt være besværlig
Når man som virksomhed stiller krav til sine underleverandører, vil man nok uvægerligt blive opfattet som en lille smule besværlig. Vores bud er dog, at det i sidste ende godt kan betale sig af hensyn til miljøet. Udforsk vores bæredygtighedsrapport 2021.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

LEED Platinum og LEED Gold til flere af Blåkläder Workwears fabrikker
VIDEO: Blåkläder Workwears fabrik modtager LEED Platinum som den første i Myanmar. Et vigtigt skridt for en grønsort industri! Udforsk videoen, og stil skarpt på ansvarlig tekstilproduktion.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

CSR-rapport: Blåkläder Bæredygtighedsrapport / Sustainability Report 2021
Udforsk Blåkläders dugfriske bæredygtighedsrapport 2021.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Ansvarlig produktion er det næstbedste alternativ til slet ikke at producere
DEBAT: toner om bæredygtighed og tekstilproduktion er løbet lidt af sporet. Set fra min stol handler det ikke om at få forbrugerne til udelukkende at købe ”bæredygtigt” tøj. Skal vi ændre noget i stor skala, er mængder og levetid alfa og omega.
Indhold fra partner