Kvinders fokus på CSR kan gavne virksomheden
Kvindelige chefer fokuserer på bløde værdier, og det kan være en fordel for firmaer på den lange bane. På kort sigt risikerer det dog at ramme bundlinjen.
Kvindelige chefer er langt mere optagede af at værne om virksomhedens bløde værdier end af at skabe profit. Det kan gavne firmaet i det lange løb, fordi kvinderne skaber en mere bæredygtig fremtid for deres virksomhed, eftersom de ikke gambler med firmaets aktiver og værdier, mener en af Englands førende erhvervspsykologer, skriver business.dk.
Derudover forbedrer de forholdet til ansatte og investorer, fordi de ikke som mændene er fokuseret på egen succes og rigdom. I stedet tænker de på social ansvarlighed og på at give noget igen til samfundet. De nøjes derfor ikke med kun at tilfredsstille nogle ganske få, rige aktionærer, siger Karen Moloney, der til daglig rådgiver store virksomheder som Electrolux, Unicef og Volvo. Hun pointerer dog også, at kvindernes fokus på bløde værdier på den korte bane risikerer at ramme firmaerne på indtjeningen.
Blandt andet tager kvinderne færre chancer end mænd, de er længere tid om at træffe beslutninger, og de prioriterer familien frem for karrieren, hvilket betyder mindre arbejdstid og krav om for eksempel deltid og hjemmearbejdsdage.
Karen Moloney er en af hovedtalerne på VL-døgnet, der afholdes i København den 24.-25. januar. Her skal hun holde foredrag om, hvordan kvinder påvirker virksomheders erhvervsstruktur og bundlinje i 2020.
www.csr.dk/strategi