L’Oréal anerkendes for 7. år i træk som førende i bæredygtighed med 3 gange ’A’ for sin indsats imod klimaforandringer, for sikker vandforsyning og for beskyttelse af skove
L’Oréal er det eneste firma i verden, der får denne anerkendelse for 7. år i træk
L’Oréal anerkendes for sin gennemsigtighed og sine miljømæssige fremskridt af den globale miljøorganisation CDP og sikres dermed en placering på den eftertragtede ’A-Liste’ for sin indsats imod klimaforandringer og sit arbejde for at beskytte vandforsyning og skove – de tre miljøtemaer der dækkes af CDP.
L’Oréal er et af de bare 12 firmaer, der har fået en triple ’A’ bedømmelse. I år blev næsten 15.000 virksomheder vurderet, baseret på de data, de har indsendt via CDPs spørgeskemaer i 2022.
CDPs årlige bedømmelse af virksomhedernes indsats for klima og miljø anerkendes som den højeste standard på området. CDP vurderer virksomhederne ved brug af sin egen detaljerede og uafhængige metode og giver en vurdering fra A til D ud fra hvor forståelige data er, håndtering af miljørisici og bevis på ’best practice’ i forhold til lederskab inden for miljø, såsom at sætte sig ambitiøse og relevante mål. Virksomheder, som ikke besvarer spørgeskemaet eller som har givet utilstrækkelig information, har fået et ’F’.
Den samlede liste over virksomheder på CDPs A-Liste og anvendte metode til bedømmelse af virksomhederne kan ses her: https://www.cdp.net/en/companies/companies-scores
Nicolas Hieronimus, CEO for L’Oréal, gav følgende kommentar: ’Vi er meget beærede over at være det eneste firma, der får triple ’A’ af CDP for 7. år i træk. Det viser L’Oréals langsigtede engagement og ambition om at vores aktiviteter skal respektere de planetære grænser i 2030. Som verdens førende beauty virksomhed mener jeg, vi har pligt til at vise et godt eksempel. Vi vil udnytte vores størrelse til at blive en katalysator for forandring og mobilisere alle dele af vores økosystem for at bekæmpe de akutte klima- og miljømæssige udfordringer vi står overfor. Ved at arbejde sammen kan vi ’create the beauty that moves the world.’
L’Oréal koncernen har arbejdet med bæredygtighed i mange år og har sat sig ambitiøse mål pr 2030 som en del af sin strategi for bæredygtighed L’Oréal for the Future. Strategien omfatter tre hovedområder: vores egen transformation, engagement med vores samarbejdspartnere og bidrag til at løse verdens klimamæssige og sociale udfordringer.
Suzan Schlag, Direktør for L’Oréal Nordic, opsummerede således: ’Jeg er meget beæret over, at vi har fået hele tre ’A’ bedømmelser af CDP, der er højst anerkendt for rapportering inden for bæredygtighed. Dermed er vi det eneste firma i verden, der har fået tre gange ’A’ syv år i træk! CDPs bedømmelse er en anerkendelse af vores indsats for at bekæmpe klimaforandringer, bevare skove og sikre vandressourcer.
I 2022 var der 18.700 virksomheder - et rekord-stort antal – der indrapporterede deres miljødata til CDP, og vi er taknemmelige for, at flere og flere virksomheder kommer med!
Vi er klar over, at der fortsat er brug for en kæmpe indsats, og vi vil gøre vores for at kæmpe mod de voksende udfordringer, vi har på miljøområdet. Vi skal arbejde hurtigere for at nå længere, og vigtigst af alt: vi skal arbejde sammen for at bevare vores skønne planet!
I Norden har vi altid taget vand for givet, men vi skal passe på denne livsnødvendige ressource og arbejde på at reducere vores vandforbrug. Her i efteråret har vi haft en forbrugerkampagne #hverdråbetæller for at hjælpe vores forbrugere med at reducere deres vandforbrug.
Når man f.eks. ser på den miljømæssige påvirkning fra en shampoo i løbet af dens livscyklus, ved vi, at helt op til 60% af vandforbruget og 70% af CO2 emissionen hænger sammen med forbrugernes brug af produktet.
Vi har også stærkt fokus på at reducere emissioner forbundet med transporten af vores produkter i Norden, og det er lykkedes os at nedbringe emissionen for transporten med yderligere -25% i løbet af 2022 i forhold til året før. Desuden har vi indført emissions-fri levering på ’the last mile’ i 21 byer i Norden, fordi produkterne leveres med cykel eller el-køretøjer.
Maxfield Weiss, Executive Director, CDP Europa, sagde: ‘CDP har set næsten 20.000 virksomheder rapportere miljødata i år, inklusive 70% af europæiske virksomheder i markedsværdi. COP27 viste, at behovet for gennemgribende forandring er mere nødvendig end nogensinde, hvis vi skal begrænse den globale opvarmning til 1.5o C. Derfor er jeg glad for at se, at det er europæiske virksomhede,r der udgør næsen halvdelen af virksomhederne på ’A’.kusteb, inklusive 15 med to ’A’- vurderinger og 8 med tre ’A’ bedømmelser for bekæmpelse af klimaforandringer, beskyttelse af skove og vandforsyning. Vi skal halvere emissioner og afskaffe afskovning i 2030, samtidig med at vi skal sikre vandressourcer inden for samme tidsrum – der er ingen udvej mod 1,5o C uden natur.
Nu hvor EUs nye, epokegørende rapporteringsdirektiv, CSRD, er vedtaget, viser de virksomheder, der er på CDP’s ’A’-liste at de ligger forrest og tager konkret action for at reducere emissioner og håndtere deres miljøpåvirkning igennem hele deres supply chain. Det er den slags miljømæssige gennemsigtighed og action vi har behov for for at undgå et økologisk kollaps’.
Om CDP
CDP er en global non-profit organisation der styrer verdens miljø-rapporterings system for virksomheder, byer, stater og regioner. CDP blev grundlagt i 2000 og arbejder med mere end 680 investorer med midler på over $130 billioner. CDP var nyskabende ved at bruge kapitalmarkeder og virksomhedsindkøb til at motivere firmaer til at offentliggøre deres miljøpåvirkning og til at reducere udledning af klimagasser, sikre vandressourcer og beskytte skove. Næsten 20.000 organisationer verden over rapporterede data til CDP i 2022, inklusive mere end 18.700 virksomheder, der repræsenterer mere end halvdelen af den globale markedsværdi, og mere end 1.100 byer, stater og regioner. CDP er bl.a. grundlæggende medlem af ’the Science Based Targets initiative’.