L’Oréal spiller på alle de rigtige tangenter i ny strategi

L'Oréal lancerede i dag sit nye bæredygtighedsprogram “L'Oréal for the future”, der fastlægger koncernens ambitioner for 2030.

Arbejdet med kvinder fylder i den sociale dimension af L'Oréals nye bæredygitghedsplan.Foto: L'Oréal.

26.06.2020

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

”Det er en milepæl i L’Oréals historie – et helt nyt kapitel. Jeg synes, det er ekstremt spændende – vi skal udforske helt nye ideer og metoder og det bliver et fantastisk eventyr for vores 88.000 medarbejdere og det vil bidrage til vores virksomheds fremtid. Det er en stor dag i dag!”

Sådan forklarede Jean-Paul Agon, bestyrelsesformand og administrerende direktør for L’Oréal Gruppen sin indstilling til skønhedsgigantens nye bæredygtighedsplan under morgenens online event.

Det er også en stor plan. Den bygger på L’Oréals tidligere og for sin tid ambitiøse bæredygtighedsarbejde, som koncernen har meldt resultaterne ud af samtidig. Den nye plan tager fat om det meste af paletten, der må forventes af frontløbervirksomheder:

Inden for planetens grænser
For det første er de forskellige mål og tiltag i planen baseret på planetære grænser – en model udviklet af Stockholms Resilience Centre, og der er defineret nye objektive mål for 2030 til bekæmpelse af klimaforandringer som understøttes af "Science-based targets"-initiativet. De er:

  • I 2025 vil alle L’Oréals fabrikker og distributionscentraler have opnået CO2-neutralitet ved at forbedre energieffektiviteten og bruge 100% vedvarende energi.
  • I 2030 vil 100% af den plastik der bruges i L’Oréals produktemballage enten være fra genbrug eller biobaserede kilder;
  • I 2030 vil L’Oréal have reduceret sine samlede CO2-udledninger med 50% pr. færdigt produkt sammenlignet med 2016.

For at sikre at forretningen har respekt for en ressourcebegrænset planet og er fair for de samfund, firmaet arbejder i, vil L'Oréal ikke kun fortsætte med at reducere sine direkte miljøpåvirkninger, men også reducere virkningerne af hele sin aktivitet, inklusive virksomhedens leverandører og forbrugere.

Allerede nu kan Jean Paul Agon fortælle, at deres leverandører som hovedregel er glade for de krav og ideer, der kommer fra den store kunde.

”Vi hjælper dem med at transformere deres forretning. Det er godt for dem, og det er i tråd med vores ønske om at ændre hele vores økosystem,” sagde han under online-eventet denne fredag morgen.

Bæredygtighed er ikke kun miljø og CO2
L'Oréal nye bæredygtighedsplan tager også fat på emner inden for den sociale dimension af bæredygtighed. Det gør de under overskriften ”Empowering our business ecosystem”, som har to sæt af mål og tiltag:
- Under overskriften Building a more inclusive society optræder tre mål. Inden 2030 skal:

  • … 100 procent af deres strategiske leverandørers medarbejdere aflønnes med som minimum en leveløn, som dækker deres og deres nærmeste families basale behov.
  • … 100.000 personer fra under-privilegerede grupper være hjulpet i arbejde
  • … tre millioner mennesker skal have haft udbytte af sociale programmer drevet af gruppens brands.

I tillæg til virksomhedens egen indsats opretter L'Oréal også en velgørenhedsfond på 50 millioner euros, som vil støtte lokale velgørenhedsorganisationer i deres bestræbelser på at bekæmpe fattigdom, hjælpe kvinder med at opnå social og professionel integration, yde nødhjælp til flygtninge og handicappede kvinder, forhindre vold mod kvinder og støtte ofre.

”I kølvandet på Covid-19 er den type organisationers økonomi mere pressede end nogensinde. De yder et fantastisk vigtigt stykke arbejde for sårbare grupper,” sagde L’Oréals bæredygtighedschef, Alexandra Palt, på morgenens event.

Nye fonde oprettet
L’Oréal tager desuden fat på tre andre store miljøspørgsmål: bevarelse af biodiversitet, bæredygtig vandforvaltning og cirkulær brug af ressourcer.

Arbejdet med biodiversitet og vand vil foregå gennem en ny fond, som får 100 millioner af de 150 millioner euro, L'Oréal meldte ud at de ville investere i maj 2020:

Halvdelen vil blive brugt til at finansiere projekter til gendannelse af beskadigede økosystemer i skov- og havmiljøer gennem en fond kaldet L'Oréal Fund for Nature Regeneration.
Yderligere 50 mio. euros vil gå til finansiering af projekter, knyttet til cirkulær økonomi.
”L’Oréals bæredygtige revolution er på vej ind i en ny æra. De udfordringer som planeten står over for, er uden fortilfælde, og det er vigtigt vi fremskynder vores bestræbelser på at bevare et sikkert leverum for menneskeheden. Det gør vi i vores egen forretningsdrift og i vores bidrag til samfundet som helhed. Vi ved, at de største udfordringer stadig er foran os, og L’Oréal vil forblive tro mod sin ambition: ”at operere inden for planetens ressourcegrænser”, siger Jean-Paul Agon, formand for bestyrelsen og administrerende direktør for L’Oréal i en pressemeddelelse.

Gennemsigtighed på ny skala
L'Oréal har desuden iværksat en ny indsats for at hjælpe forbrugere med at vælge de mest bæredygtige produkter. Det skal ske gennem en nyudviklet mærkningsordning af impact på produktniveau.

Ordningen giver karakter fra A til E på miljømæssig performance vurderet på 14 faktorer såsom drivhusgasudledninger, vandknaphed, havets forsuring, betydning for biodiversitet – målt i alle stadier er et produkts livscyklus. Desuden vil man offentliggøre detaljer om produktionsforhold, emballage, social impact inklusive leverandører af råmaterialer og emballages compliance med FN’s principper for arbejdsforhold og antallet af leverandører til produktet, som arbejder specifikt med social inklusion.

Mærkningsordningens metode er godkendt af uafhængige eksperter og data verificeret af Bureau Veritas. Det er en stor – rigtig stor – affære, og den kommer da også gradvist i gang. Målet er i 2022 at have mærket alle ”rinse-off”-produkter, (som er produkter, der skylles af med vand).

Ideen bliver ikke mindre af, at virksomheden har valgt at gøre mærkningsordningens metode frit tilgængelig for alle.

”Bæredygtighed er på den måde ikke et konkurrenceparameter. Det er kun ved at arbejde sammen i branchen og med andre industrier, at vi som L’Oréal kan have en stor impact,” sagde Jean-Paul Agon ved morgenens event.

Inden 2030 skal alle koncernens produkter også have været igennem en ecodesign-process, hvor et særligt værktøj udviklet af L’Oréal sørger for at man kan simulere forskellige ideer og muligheder og få vurderet og kvantificeret deres miljø- og social-impact.

Forbrugere tænker ikke på L’Oréal
Målet om at gøre L’Oréals forbrugere mere vidende om produkternes bæredygtighed er velvalgt. For selvom L’Oréal i store dele af verdenen for virksomheder og bæredygtighed nyder respekt for deres indsats, er det ikke helt trængt igennem til forbrugerne.

I den årlige Sustainable Brand Index-undersøgelse af forbrugernes opfattelse af forskellige brands’s bæredygtighed ligger L’Oréal Group således blandt de 10 lavest placerede brands i både Danmark, Norge og Sverige.

Det ved de godt hos L’Oréal. Deres forklaring er, at det i hvert fald i nogen grad handler om, at 80% af deres produkter ikke hedder L’Oréal – men sælges som alt fra Vichy og Lancôme til Yves Saint Laurent etc.
”Vi håber, at kommunikationen af vores ambitiøse 2030 mål og indsatser gør, at det bliver bedre kendt af vores forbrugere og andre interessenter, hvad koncernen faktisk gør – for alle sine mærker,” skriver Sonja Christensen, som er kommunikationsdirektør i L’Oréal Danmark i en mail til CSR.dk.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.05.2025CSR.dk

Nu skal ecodesign og produktdata på SMV’ernes dagsorden

09.05.2025CSR.dk

Madspild stiger i Danmark trods EU-mål om reduktion

08.05.2025CSR.dk

Mål uden midler: Københavns Kommunes nye klimamål

08.05.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service Danmark offentliggør årsrapport for 2024

08.05.2025CSR.dk

Esbjerg tager skridt mod grøn milepæl: CO2-terminal skal gøre Danmark til CCS-knudepunkt

08.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Drop PLC-korset: Din tidligere fordel er blevet en belastning

07.05.2025CSR.dk

Global grøn opbremsning: Accura mærker konsekvenserne

07.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Vil revolutionere datacenterindustrien med ny AI-teknologi

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighed & ESG – kom godt i gang!

Kom godt i gang med jeres bæredygtige transformation! På dette lynkursus lærer du, hvad bæredygtig omstilling betyder for din branche og organisation, og hvordan I kan tænke bæredygtighed ind i jeres strategier og mål – og samtidig styrke forretningen!

Dato

12.05.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO 30415:2021 - Human resource management — Diversity and Inclusion awareness course for managers

An eight-hour course in two sessions giving a basic overview of diversity and inclusion as covered in ISO 30415:2021

Dato

13.05.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2015 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til at arbejdet til i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på dine erhvervede viden og færdigheder.

Dato

13.05.2025

Tid

08:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2015 Lead auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

13.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

13.05.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

14.05.2025

Sted

København