28.09.2015  |  Strategi & ledelse

Landbrug med mission

Indhold fra partner Hvad er dette?

D. 20. september indbød de danske landbrug danskerne til åbent hus. For Landbrug & Fødevarer er det CSR med en mission - læs hvorfor eller hør hele forklaringen på Responsible Food-konferencen d. 26/11

Er det CSR, når de danske gårde åbner deres døre for, at danskerne kan komme og se, hvor deres kød, mel og grøntsager kommer fra? Landbrug & Fødevarer er ikke i tvivl, når de svarer ”ja” til spørgsmålet, og i svaret ligger en række uventede vinkler, som viser, hvor omfangsrig CSR har udviklet sig til at være.
 
Bag Landbrug & Fødevarers Åbent Landbrug initiativ gemmer sig et ønske om at få CSR ned i øjenhøjde, så alle kan være med. CSR er blevet en akademisk og elitær øvelse, og det er glemt, at målet er at gøre godt for samfundet og os borgere, der bebor det. Med Åbent Landbrug inviteres danskerne til besøg i det store danske spisekammer, og de 120.000, der takkede ja, blev trakteret med kaffe, kage - og naturligvis masser af mælkeprodukter. Brandmanager i Landbrug & Fødevarer Lisbeth Olsgaard fortæller, hvorfor det er vigtigt for landbruget, at danskerne benytter sig af lejligheden til at lægge vejen forbi:
 
”Landbruget er en stærk bærer af den danske kultur, men er truet af urbaniseringen, som får landbruget til at virke mere og mere fjernt for den almindelige dansker. Der er efterhånden ikke mange af os, som er i familie med en landmand, eller som kommer ud på gårdene for at hilse på en ko. Det er der så heldigvis rigtig mange, der gør på Åbent Landbrug-dagen, og 95 % af dem får en god oplevelse. Landbruget har ikke noget at skjule, og landmændene er stolte af deres håndværk. De synes, det er hyggeligt at få besøg af byboerne, og samtidigt får byboerne fornyet deres horisont med indsigt i landbrugets kultur og produkter fra jord til bord.”
 

Åbenhed er centralt for CSR
Er der nogen, der mener, at det så sandelig ikke har noget med CSR at gøre, at landbrugene åbner dørene, er Lisbeth Olsgaard lodret uenig: "For os i Landbrug & Fødevarer starter CSR med åbenhed. Det er det, der adskiller virksomheder, der udøver CSR, fra dem, der ikke gør."
 
Landbrug & Fødevarer ser det som en interessevaretagelse for hele Danmark, når de forsvarer landbrugets interesser, og Åbent Landbrug skal ses i det lys. Udkantsdanmark har jo længe været på den almindelige danskers lystavle, men det er nok de færreste som i den sammenhæng tænker på, hvor hårdt landbrugene er ramt af afbefolkningen af landdistrikterne, fortæller Lisbeth Olsgaard og fortsætter:
 
”Landbrug & Fødevarer har en klar og markant rolle i forhold til yderområderne – altså områderne uden for de store byer og langt væk fra motorvejene. Vi er meget bevidste om, at den rolle er ved at blive udvisket med urbaniseringen, og at balancen mellem by og land hele tiden rykker sig til byernes fordel. Men vi vil ikke uden kamp acceptere det delte Danmark. Det er vores medlemmer, der står til at tabe, og dem vil vi forsvare med alle de gode midler, vi har. Og det er da også CSR.”
 
Et andet initiativ, Lisbeth Olsgaard gerne vil fremhæve ved siden af Åbent Landbrug, er madskoler, som Landbrug & Fødevarer hen over sommeren afholder i hele landet: ”Der er en hel generation nu, som vokser op med ikke at lave mad. Du kan se det i USA, hvor mad er blevet noget flygtigt, noget du spiser ’on the go’. Det hele er ved at blive convenience, hvor de unge tror, at maden kommer fra køledisken. Det gør den jo sådan set også, men det, der ligger i køledisken, var en gang et levende dyr, som er blevet slået ihjel, for at de kan spise det. Rykket over imod fastfood og færdigpakket er en glidning i de sociale værdier og den etiske dannelse. Der ligger rigtig, rigtig meget kultur i vores forståelse for råvarer og madkundskab. Der sker noget med sammenhængskraften i vores samfund, når vi ikke længere samles om bordet for at spise sammen." Alene i år har 2000 børn benyttet sig af det gode tilbud.
 
Lisbeth Olsgaard er en af fire panelister som indleder Responsible Food-konferencen med deres bud på ansvarlige dagsordener inden for fødevarer. Debatpanelet modereres af direktør i Fairtrade Mærket Jonas Giersing og har som øvrige deltagere Landbrugspolitisk medarbejder Rikke Lundsgaard, Danmarks Naturfredningsforening, Tine Skriver, fødevarechef i Horesta, og forbundskonsulent Mogens Eliasen, Fødevareforbundet NNF.
 
Foruden paneldebat byder konferencen på gæstetaler, breakout sessions, markedsplads og masser af stærke cases på, hvordan virksomhederne arbejder med ansvarlighed og fødevarer. Læs mere og tilmelding på www.csr-link.dk

Tags: CSR LINK

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere