Lastbiler med solceller – er det fremtiden?

En ny undersøgelse har gransket i potentialet for solceller monteret på lastbiler. Forsøgskaninerne har imidlertid blandede oplevelser med tiltaget, som fungerer bedst på særtransportlastbiler.

Undersøgelsen fra innovationscenteret ILT viser, at solceller fungerer bedst på særtransportlastbiler - og ikke på "almindelige" eksportbiler som denne. Foto: ILT..

27.09.2016

CSR.dk

’Solceller i transportbranchen’. Det er navnet på en netop afsluttet undersøgelse, som sætter potentialet for solcellepaneler monteret på lastbiler under lup. Og nu er resultaterne kommet, skriver Ingeniøren på sin hjemmeside.

Undersøgelsen er iværksat af innovationscenteret ILT - Innovation Center for Logitics & Transport - som hører under Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport (ITD). I alt har fire lastbiler haft solcellepaneler på førerhuset: to lastbiler beregnet til særtransport og to såkaldte eksporttrækkere, som er beregnet til langdistancekørsel med varierende gods.

Læs også: Fornuftige forventninger til fremtidens grønne lastbiler

Forsøget havde to overordnede formål: 1) at finde ud af, om solceller kan blive en økonomisk rentabel løsning for transportvirksomhederne, og 2) om solcellerne kan sikre en bedre trivsel blandt vognmændene. Konklusionen lyder, at resultatet afhænger af lastbiltypen.

Hvorfor solceller på lastbiler?

Årsagen, til at ILT iværksatte den omtalte undersøgelse, er, at mange lastbiler ofte står i tomgang. Chaufførerne har behov for strøm i den trillende dagligstue, som inkluderer computer, køleskab og tv, og derfor må de lade dieselmotoren køre i tomgang for at holde batterierne med strøm.

Den løsning er dog både miljøskadelig og dyr rent økonomisk. Når motoren er i gang, bruger den meget diesel og medfører stor slitage på batterierne, da de ofte aflades. Desuden genererer motoren meget støj. Dette er problemer, som solcellerne kan afhjælpe.

Fordele og ulemper
For særtransportlastbiler er solcelleløsningen en succes, oplyser Ingeniøren. Det skyldes, at bilerne holder forholdsvist meget stille, og at de har et plant værktøjsskab i forlængelse af førerhuset, hvor solcellerne kan monteres.

”En af chaufførerne, der lige har fået solceller på, holder oppe i Sverige på en mølleplads. Han siger, at han har køleskab, tv og andre strømforbrugende ting til at køre, og at han normalt ville have brug for at køre i tomgang i minimum én time alene for køleskabet. Det behøver han ikke længere, for nu klarer solcellen det hele”, siger Ditte Nørager, kommunikationsassistent hos transportfirmaet Frank Nørager & Co, der har deltaget i forsøget og efterfølgende har monteret solceller på over 20 lastbiler.

For ”almindelige” eksportlastbiler er sagen dog en anden. Disse stopper ikke nær så meget, som særtransportbiler gør, og solcelleløsningen bliver simpelthen for dyr.

Læs også: Kommende ellastbil bliver nu helt CO2-fri

”Solceller på eksportlastbiler er nice to have, men det er ikke need to have. Sagt med andre ord; vi kan løse problemet med den manglende strøm på en billigere måde med en anden type batteri. Projektet var interessant, men det stod ikke mål med omkostningerne”, siger teknisk chef Jesper Møller fra transportvirksomheden Contino, som også deltog i forsøget.

En anden ulempe for de ”almindelige” lastbiler er desuden, at bilernes godstrailere kommer umiddelbart i forlængelse af førerrummet og derfor ikke besidder en plan overflade, hvor solcellerne kan monteres. Bøjelige solceller kan være en løsning, men det mest optimale er fabriksmonterede solceller, lyder det fra Jesper Møller.

Fremtiden med en grønnere transportbranche
For forskningscenteret ILT udgør eksperimentet det første vigtige skridt i retning mod en grønnere dansk transportbranche.

”Projektet var ligesom det første indledende forsøg, som vi nu vil gå videre med og teste andre løsninger på. Vores målsætning er at udvikle nogle systemer, der også passer til andre typer af køretøjer som eksporttrækkere”, fortæller Poul Bruun, som er innovationschef hos ILT.

Læs også: Rapport: Europas lastbiler er ikke blevet grønnere

Hos forskningscenteret er håbet, at solceller på lastbiler vinder indpas, og at de første eldrevne lastbiler bliver introduceret på markedet inden for fem til ti år.

- KLZ

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

14.10.2025CSR.dk

Forskere advarer om globale klimavendepunkter men ser også nye muligheder

14.10.2025CSR.dk

Tøjbjerge vokser: Ubrugt fast fashion fra Kina fylder danske genbrugspladser

14.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Fra grønne fingre til grønne strategier

13.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Vidensdeling på tværs af grænser

09.10.2025CSR.dk

Norwegian vinder udbud om grøn indenrigsrute: Skal flyve på mindst 40 procent bæredygtigt brændstof

09.10.2025CSR.dk

Affaldsvirksomhed på Mors får skarp kritik og flere påbud for ulovlig affaldshåndtering

08.10.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Facilities Mgt leverer på Bæredygtighed

07.10.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Sådan kan du spare CO₂ uden at forlade stuen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBT Sector Exchanges: Buildings

In this sector-specific session participants will have the opportunity to go deeper into questions and opportunities regarding the building sector and the SBTi methodology and approach.

Dato

15.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Regulations, Reporting, and Target Setting

Join our upcoming 2025 Webinar Series: As the first webinar in the series, this session will help participants to understand what the latest regulations and requirements mean for their approach to Scope 3 over the short, medium, and long term. Insights from influential bodies, in addition to business case studies, will demonstrate how aligning with the needs of these key stakeholders can justify investment into more effective data collection, stronger collaboration within value chains, and greater transparency in reporting.

Dato

16.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup