Lavere energiforbrug skal medvirke til Egetæppers CSR-ambitioner
Egetæpper er både i Danmark og internationalt en pioner inden for bæredygtig produktion af tæpper, blandt andet qua sit stramme fokus på energioptimering.
Den danskejede virksomhed Egetæpper er tildelt en lang række miljø- og energicertificeringer, herunder Cradle to Cradle og den britiske BREEAM. For nylig blev virksomheden så som første tæppevirksomhed certificeret efter den danske CSR DS49001-standard.
Vi vil være bedst inden for CSR blandt tæppeproducenter i hele verden. Og vi står så stærkt nu, at jeg tør sige, at vi allerede er blandt de allerbedste, siger Jan Ladefoged, der er CSR-manager hos Egetæpper.
Læs også: Dansk tæppefirma får det blå CSR-stempel
Den ambitiøse virksomhed har da også via en lang række certificeringer dokumentation for, at man er kommet rigtig langt. Da indeklimaet i et byggeri tit er så dårligt, at luften er renere udendørs end indendørs, vægter Egetæpper det meget højt at kunne levere produkter, der er godt for indeklimaet.
Cradle to Cradle-certificering
Samtidig er det afgørende for virksomheden at have fuld fokus på samspillet mellem miljø, CO2, indeklima, økonomi og sociale værdier. Som den første danske tæppevirksomhed har Egetæpper opnået en Cradle to Cradle-certificering, der skal sikre, at værdifulde materialer forbliver i lukkede kredsløb og hvor energiforsyningen i stadig stigende grad kommer fra vedvarende energikilder.
Læs også: Egetæpper er den mest certificerede tæppeproducent i verden
Målet er 100 procent i 2020. Foreløbig er Egetæpper nået op på 70 procent forsyning med VE - primært vindenergi.
Vores filosofi er at fungere som en åben bog. Kunder og andre interesserede skal kunne se, hvad vi gør, og vi skjuler ingenting. Tidligere udgav vi miljøredegørelse, klimaregnskab og CSR-rapport. I dag har vi samlet det hele i én CSR-rapport. Det er vi stolte af, siger Jan Ladefoged.
Dansk CSR-standard
DS49001 er en dansk version af den internationale standard ISO26000, som endnu ikke er certificerbar.
Den sikrer, at virksomheden arbejder ansvarligt med menneskerettigheder, miljø, arbejdsforhold, forbrugerforhold, god forretningsskik, lokal samfundsinvolvering og -udvikling, samt organisationsledelse.
Fokus på genanvendelse
Egetæppers kunder lægger i stigende grad vægt på genbrug. Da det samtidig udgør et vigtigt element i firmaets Cradle to Cradle-tankegang, er det oplagt hele tiden at udvikle nye områder, hvor man genanvender og recirkulerer.
For eksempel sender vi vores overskudsgarn retur til fiberleverandørerne, der så bruger det til at lave nyt garn af. Vores tæppefliser er et meget solgt produkt, og her har vi lavet en tekstilbagside, der består af 100 procent genbrugsmaterialer. Det er langt bedre for miljøet end PVC og bitumen, som nogle af konkurrenterne bruger. Vi har også udviklet et system med at tage brugte tæppefliser tilbage fra markedet og genbruge det, der egner sig til genanvendelse. Her er vi foreløbig i en forsøgsfase, siger Jan Ladefoged.
CSR bærende element i 2020
Egetæppers strategi for de kommende år lyder, at CSR skal være virksomhedens bærende element. Bestyrelsen har sat sig som mål at være verdens førende tæppevirksomhed på CSR-området i 2020. Det er ifølge Jan Ladefoged et ambitiøst, men slet ikke urealistisk mål, da man er kommet ud af starthullerne tidligere end langt de fleste konkurrenter.
Læs også: Min vej til CSR-jobbet: Dorthe Aaboe Kallestrup, egetæpper a/s
Et bæredygtigt tæppedesign indgår i den samlede strategi for produktion og salg af tæppeprodukter. Her tænker Egetæpper energi i bred forstand med CO2-fodaftryk og Water Footprint som bærende elementer. Der er allerede i flere år blevet arbejdet intenst med at reducere vandforbruget og siden basisåret 2009 er det lykkedes at reducere med 25 procent, så virksomheden i 2013 nåede ned på et forbrug på 90 millioner kubikmeter vand.
Men det er langt fra slut. Jeg forventer, at vi får bragt det betydeligt længere ned allerede i 2015, når vores nyetablerede vandrensningsanlæg og genbrugsanlæg har været oppe at køre over en længere periode, siger Jan Ladefoged.
Læs også: Miljøcertificering tjener sig hjem øjeblikkeligt
Vandrensningsanlægget renser det brugte vand fra firmaets farverier og genanvender al vand, der er brugt i processen. Man forventer at reducere vandforbruget med en tredjedel, når anlægget, der er installeret på begge virksomhedens fabrikker i Herning og Gram, er oppe i fuld funktion. Samtidig trækker man også kemikalier, der bliver tilsat under farveprocessen, ud af vandet for derefter at blive genbrugt. Disse tiltag bidrager væsentligt til, at Egetæpper lever op til flere miljøcertificeringer og blandt andet har fået tildelt Cradle to Cradle på sølvniveau.
<p>Vores filosofi er at fungere som en åben bog. Kunder og andre interesserede skal kunne se, hvad vi gør, og vi skjuler ingenting. </p>
Jan Ladefoged, CSR-manager i Egetæpper
CO2-fodaftryk giver overblik
Vi har kortlagt vores udledninger af drivhusgasser med henblik på at reducere dem, siger Jan Ladefoged. I første omgang var det krav om et beregnet CO2-fodaftryk på tæpperne fra en storkunde den offentlige sektor i Storbritannien - der motiverede Egetæpper til at gå i gang.
Det tilskyndede os så til også at lave et klimaregnskab for hele virksomheden. Vi har fra starten lagt det ud på vores hjemmeside. Foreløbig har kun få virksomheder offentliggjort deres CO2-fodaftryk på produkterne i Danmark, men jeg tror, der kommer flere i takt med, at det bliver muligt at få det certificeret, siger Jan Ladefoged.
Den mulighed har allerede eksisteret i et stykke tid i Storbritannien og Norge, hvor det bliver stadig mere udbredt.
Læs også: Flere virksomheder har fået øjnene op for energioptimering
Egetæpper har i første omgang valgt at energioptimere for at spare energi og reducere CO2-udledninger. Firmaet indså som energitung virksomhed tidligt, at man ville stå stærkere i den internationale konkurrence, hvis man gik den vej. Vi så også, at lovkrav og kundekrav gradvist blev skærpet. Vi henvender os til et professionelt internationalt marked, hvor man i stigende grad forventer, at vi har styr på de her ting. Havde vi ikke været et skridt foran, ville vi omsætningsmæssigt stå et helt andet sted i dag, siger Jan Ladefoged.