Lego, Rema 1000 og MobilePay på toppen af image-ranking

Analyseinstituttet YouGov har netop offentliggjort sin årlige rangering af brands i både Danmark og på verdensplan. Herhjemme er Lego, Rema 1000 og MobilePay i top, mens den globale top-3 består af Google foran What’sApp og YouTube.

Lego - her Thomas Kirk Kristiansen fra ejerfamilien - scorer igen højst på YouGovs rangering af danske brands. Foto: Lego Group.

28.08.2019

CSR.dk

Hvordan ser forbrugerne egentlig på en stribe af verdens allerstørste varemærker? Det har analyseinstituttet YouGov spurgt seks millioner mennesker i 29 lande om, og resultatet foreligger nu i det årlige BrandIndex, der netop er blevet publiceret.

Læs også: Lego på trapperne med de første bæredygtige klodser

Når det gælder de store brands på det danske marked, hvor YouGov har sammenlignet over 400 selskaber, så er der mange, gamle kendinge på listen, der for langt størstedelens vedkommende består af lokale varemærker. Samsung på 9. pladsen er således det eneste varemærke på listen, der ikke har sit ophav i Norden.

I top-3 finder vi Lego, Rema 1000 og MobilePay i nævnte rækkefølge, som genindtager deres stærke positioner fra sidste år. Lurpak, DR og Anthon Berg er også gengangere, mens Sygeforsikringen Danmark er det første forsikringsselskab på top-10, hvor Bang & Olufsen også er ny.

Blandt de virksomheder herhjemme, som har forbedret deres image mest, kan Rejsekort for andet år i træk glæde sig over at være højdespringer. Og så har DONG Energys navneskifte til Ørsted tilsyneladende gjort koncernen godt, idet selskabet kan notere sig det næststørste fremskridt. Med scorer på 10,2 hhv. 12,9 er begge dog ganske langt fra top-10.

Læs også: Chr. Hansen, Ørsted og Flemming Besenbacher hyldet i Davos

På det globale plan er det i høj grad teknologivirksomhederne, der dominerer indekset. Google indtager således førstepladsen igen foran What’sApp, YouTube, Samsung og Facebook. De eneste ikke-teknologivirksomheder, som er kommet igennem nåleøjet i år og ind på top-10, er sportsbrandet Nike og møbelgiganten IKEA. Globalt indtager Lego i øvrigt en 13. plads.

-AK

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.05.2025BSR

Sponseret

The EU AI Act: Where Do We Stand in 2025?

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Sanda Ojiambo: Ansvarlig forretning er nøglen til fremtidens vækst

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus