Lego, Rema 1000 og MobilePay på toppen af image-ranking
Analyseinstituttet YouGov har netop offentliggjort sin årlige rangering af brands i både Danmark og på verdensplan. Herhjemme er Lego, Rema 1000 og MobilePay i top, mens den globale top-3 består af Google foran What’sApp og YouTube.
Hvordan ser forbrugerne egentlig på en stribe af verdens allerstørste varemærker? Det har analyseinstituttet YouGov spurgt seks millioner mennesker i 29 lande om, og resultatet foreligger nu i det årlige BrandIndex, der netop er blevet publiceret.
Læs også: Lego på trapperne med de første bæredygtige klodser
Når det gælder de store brands på det danske marked, hvor YouGov har sammenlignet over 400 selskaber, så er der mange, gamle kendinge på listen, der for langt størstedelens vedkommende består af lokale varemærker. Samsung på 9. pladsen er således det eneste varemærke på listen, der ikke har sit ophav i Norden.
I top-3 finder vi Lego, Rema 1000 og MobilePay i nævnte rækkefølge, som genindtager deres stærke positioner fra sidste år. Lurpak, DR og Anthon Berg er også gengangere, mens Sygeforsikringen Danmark er det første forsikringsselskab på top-10, hvor Bang & Olufsen også er ny.
Blandt de virksomheder herhjemme, som har forbedret deres image mest, kan Rejsekort for andet år i træk glæde sig over at være højdespringer. Og så har DONG Energys navneskifte til Ørsted tilsyneladende gjort koncernen godt, idet selskabet kan notere sig det næststørste fremskridt. Med scorer på 10,2 hhv. 12,9 er begge dog ganske langt fra top-10.
Læs også: Chr. Hansen, Ørsted og Flemming Besenbacher hyldet i Davos
På det globale plan er det i høj grad teknologivirksomhederne, der dominerer indekset. Google indtager således førstepladsen igen foran What’sApp, YouTube, Samsung og Facebook. De eneste ikke-teknologivirksomheder, som er kommet igennem nåleøjet i år og ind på top-10, er sportsbrandet Nike og møbelgiganten IKEA. Globalt indtager Lego i øvrigt en 13. plads.
-AK