28.08.2019 | Samfund
Lego, Rema 1000 og MobilePay på toppen af image-ranking
Analyseinstituttet YouGov har netop offentliggjort sin årlige rangering af brands i både Danmark og på verdensplan. Herhjemme er Lego, Rema 1000 og MobilePay i top, mens den globale top-3 består af Google foran What’sApp og YouTube.
Lego - her Thomas Kirk Kristiansen fra ejerfamilien - scorer igen højst på YouGovs rangering af danske brands. Foto: Lego Group
Hvordan ser forbrugerne egentlig på en stribe af verdens allerstørste varemærker? Det har analyseinstituttet YouGov spurgt seks millioner mennesker i 29 lande om, og resultatet foreligger nu i det årlige BrandIndex, der netop er blevet publiceret.
Læs også: Lego på trapperne med de første bæredygtige klodser
Når det gælder de store brands på det danske marked, hvor YouGov har sammenlignet over 400 selskaber, så er der mange, gamle kendinge på listen, der for langt størstedelens vedkommende består af lokale varemærker. Samsung på 9. pladsen er således det eneste varemærke på listen, der ikke har sit ophav i Norden.
I top-3 finder vi Lego, Rema 1000 og MobilePay i nævnte rækkefølge, som genindtager deres stærke positioner fra sidste år. Lurpak, DR og Anthon Berg er også gengangere, mens Sygeforsikringen Danmark er det første forsikringsselskab på top-10, hvor Bang & Olufsen også er ny.
Blandt de virksomheder herhjemme, som har forbedret deres image mest, kan Rejsekort for andet år i træk glæde sig over at være højdespringer. Og så har DONG Energys navneskifte til Ørsted tilsyneladende gjort koncernen godt, idet selskabet kan notere sig det næststørste fremskridt. Med scorer på 10,2 hhv. 12,9 er begge dog ganske langt fra top-10.
Læs også: Chr. Hansen, Ørsted og Flemming Besenbacher hyldet i Davos
På det globale plan er det i høj grad teknologivirksomhederne, der dominerer indekset. Google indtager således førstepladsen igen foran What’sApp, YouTube, Samsung og Facebook. De eneste ikke-teknologivirksomheder, som er kommet igennem nåleøjet i år og ind på top-10, er sportsbrandet Nike og møbelgiganten IKEA. Globalt indtager Lego i øvrigt en 13. plads.
-AK
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Samfund

Nyt finansieringsprogram skal genopbygge Ukraine grønt
Massive ødelæggelser i Ukraine skaber behov for genopbygning. Nordisk finansieringsinstitution vil hjælpe med at gøre den grøn.
Klima, miljø og energi

Nu skal millionerne rulle mod grøn omstilling
En nyligt indgået politisk aftale gør det nemmere for virksomheder at få hjælp til grøn omstilling.
Samfund

Folkemødets vigtigste nyhed eller overdreven teknologitro?
Med fire innovationsmissioner og en stor pose penge er Innovationsfonden i gang med at få alle parter til at trække i samme udviklingsretning inden for grøn omstilling. Men det hele må ikke handle om teknologi.
Klima, miljø og energi

Ørsted og DSV tester dronelevering på åbent hav
Test i Kattegat skal undersøge om fragtdroner fungerer over længere afstande og kan bidrage til at opnå CO2-neutralitet.
Medarbejder

Danmark har fået sine første markedsføringsøkonomer med speciale i bæredygtighed
26 nyuddannede markedsføringsøkonomer med speciale i bæredygtighed er som de første af sin slags klar til at løfte opgaver indenfor bæredygtighed og cirkulær økonomi.
Klima, miljø og energi

Ganske få danske virksomheder har strategi for biodiversitet
Ny rapport fra WWF Verdensnaturfonden og Bain & Company viser, at 70 procent af de største danske virksomheder ser biodiversitetstab som en trussel mod deres forretning, men kun 10 procent af dem har en konkret plan for, hvordan de vil handle på det.