Lego siger midlertidigt stop for annoncering på sociale medier

Som den eneste danske virksomhed, er Lego skredet til handling i forhold til hadtale. I løbet af de sidste uger har over 300 amerikanske virksomheder – heriblandt Coca Cola og Microsoft – droppet Facebook-annoncerne for at få mediet til at tage mere ansvar for blandt andet hadtale.

Kampagnen #StopHateForProfit beder virksomheder om at pause deres annonceringer hos Facebook i juli måned. Foto: https://www.stophateforprofit.org/ .

01.07.2020

Eva Harpøth Skjoldborg og Signe Marie Frost, CSR.dk

Sådan begynder Legos kortfattede pressemeddelelse fra 1. juli 2020, som forklarer, at virksomheden i foreløbigt 30 dage vil pause al betalt reklame på sociale medier globalt. Perioden skal bruges til at omhyggeligt efterse Legos standarder for reklamer og anden tilstedeværelse på sociale medier, ligesom de i samarbejde med partnere vil gøre hvad der er nødvendigt for at etablere en mere tillidsvækkende digital verden.

"We are confident solutions exist but urgent action is needed," skriver Lego i pressemeddelelsen.

Legos udmelding kommer i forlængelse af kampagnen #StopHateForProfit startet af fem amerikanske borgerrettighedsorganisationer, heriblandt NAACP (National Association for the Advancement of Colored People). Den har siden d. 17. juni fået mere end 300 amerikanske virksomheder til at boykotte annoncering på Facebook.

Virksomhederne, som deltager i den kampagne, ønsker, at Facebook tager mere ansvar for spredning af misinformation og hadtale. Facebook har oplyst, at de vil forbyde ”en bred kategori af hadefuldt indhold”, men det vides endnu ikke, hvordan eller i hvilket omfang. Det skriver DR Nyheder.

På listen over amerikanske virksomheder, der har boykottet annoncering på det sociale medie, er blandt andet Coca Cola, Microsoft, Ben & Jerry’s og Puma. Den fulde liste over virksomheden i kampagnen er her.

Opmærksomme men afventende
​B.T. kontaktede allerede lørdag 18 virksomheder om sagen og nåede at få svar fra fire.

'Det er vores indtryk, at Facebook i stigende omfang er opmærksom på det indhold, som ligger på deres platform, og bl.a. arbejder på at rydde ud i indhold med hadefulde ytringer. Det er fornuftigt, og vi vil følge udviklingen, men her og nu har vi ingen planer om at ændre på vores markedsføring,' skrev Niels Erik Folmann, direktør i Danske Spil, i en mail til B.T.

Butikskæden Jysk er mere optaget af emnet og forklarede, at de har lagt mærke til kampagnen og har mailet Facebook flere gange for at vise, at "...de (Jysk) er opmærksom på, hvordan Facebook behandler det, der bliver lagt ud på den sociale medieplatform". Jysk har dog ikke planer om at deltage i boykotten.

De andre to virksomheder i B.T.'s rundspørge var Carlsberg og Sydbank, som meldte, at de endnu ikke havde taget stilling til, hvordan de ville håndtere sagen.

Holdningsløse virksomheder?

Flere danske reklamebureauer udtaler til DR, at de ikke har haft nogle konkrete henvendelser fra kunder, der vil melde sig under de aktivistiske faner.

Og det kommer de heller ikke til at gøre i fremtiden, mener Gry Høngsmark Knudsen, forskningsleder på Anvendt Forskning Erhverv på UCL Erhvervsakademi.

”Vi er ikke vant til, at virksomheder tager den type af ansvar. Danske virksomheder har ikke været en særlig synlig del af samfundsdebatten som sådan. Så det med at gå ud og lægge pres på Facebook ville være meget nyt for dem”, siger hun til DR.

Det kan der være flere årsager til, forklarer hun. For det første kan det komme til at virke som et kommunikationsstunt, når danske virksomheder gør et stort nummer ud af at tage socialt ansvar, uden at det har en reel effekt på virksomhedens hverdag og personalepolitik.

Desuden udføres CSR på en anden måde i Danmark end i et land som for eksempel USA.

Læs også: 19 topchefer underskriver diversitetsløfte

”På den måde, CSR foregår herhjemme, er fokusset at være ansvarlig for det, man selv gør. Og så kan man måske lave noget velgørende. Vi er ikke vant til, at virksomheder går ud og lægger pres på andre og har samfundsorienterede holdninger, modsat i USA”, siger Gry Høngsmark Knudsen til DR.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Sustainable Business Solutions bliver en del af Beierholm

16.12.2024Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

25.11.2024CSR.dk

Stærk compliance er grundlaget for at ”go beyond”

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Nordic Nature Starter Pack: Deep dive on water stewardship

Webinar 4: In this webinar we will zoom in on water stewardship and how companies can build water resilience and strengthen water management to reduce water impacts in their own operations and the value chain.

Dato

02.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online via Zoom

Dakofa
Konference
Hvor langt er vi med affaldssorteringen - og hvad venter forude?

Deltag i årets sorteringskonference! Her får du den nyeste status på danskernes affaldssortering, genanvendelsesniveauet i kommunerne og seneste nyt om det udvidede producentansvar for emballage, der træder i kraft i 2025.

Dato

02.04.2025

Tid

09:30

Sted

Centralværkstedet Aarhus

Etisk Handel Danmark
Event
Styrk dit arbejde med globale værdikæder og din ESG-rapportering gennem partnerskaber

Hvordan håndterer du de stigende krav til ESG-rapportering og due diligence?

Dato

03.04.2025

Tid

08:30

Sted

Rambøll Head Office Hannemanns Allé 53, 2300 København

Comm2ig
Webinar
Webinar: Transformer dit forbrug fra lineært til cirkulært i dit it-indkøb

Kom til webinar med Comm2ig, hvor du kan høre om arbejdet med bæredygtighed i en it-virksomhed, om Remanufactoring, e-affald, levetidsforlængelse, samt dine muligheder for at transformere dit forbrug fra lineært til cirkulært. Er adfærd og vaner den største barriere?

Dato

03.04.2025

Tid

10:00

Sted

Microsoft Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Verarca
Event
Få styr på CO2-beregningen

Klimaregnskab uden bøvl – Få styr på scope 1, 2 og 3 med få klik

Dato

04.04.2025

Tid

10:30

Sted

Online