Lidl klar med to biogaslastbiler i København
To lastbiler med komprimeret biogas i tankene er begyndt at køre med dagligvarer for Lidl i Storkøbenhavn. Teknologien reducerer både CO2- og partikeludslippet markant, ligesom de støjer langt mindre. ”Vi er i starten af en omstillingsproces”, lyder det fra detailkæden.
”Som landsdækkende dagligvarekæde udfører vi hver dag et stort antal transporter fra vores logistikcentre i hhv. Kolding og Køge til vores i alt 125 butikker over hele Danmark. Det skal vi gøre så effektivt og miljørigtigt som muligt, og her passer biogaslastbiler rigtig godt til vores transporter i tæt bebyggede områder.”
Ordene kommer fra supermarkedskæden Lidls Head of Logistics, Allan Nielsen, og biogaslastbilerne han taler om, er de to Scania P 340-distributionslastbiler, som to vognmandsfirmaer fik leveret forleden, og som er begyndr at køre med dagligvarer for Lidl i Storkøbenhavn.
Mere specifikt skal bilerne køre på komprimeret biogas, hvorved CO2-udslippet reduceres markant, ligesom de køler lasten med såkaldt cryoteknik. Køling via cryoteknik gør dem 97 procent CO2-neutrale ift. traditionelt dieseldrevet køleanlæg, og kommer til at spare miljøet og Lidl for op til 15 ton CO2 om året pr. lastbil.
Derudover reduceres partikeludslippet takket være den markant renere forbrænding i gasmotorerne, som desuden er yderst lydsvage, hvorved støjforureningen også bliver betydeligt mindre.
Selvom to lastbiler ikke fylder meget i Lidls logistiknetværk, så repræsenterer de fortsættelsen af den klimastrategi, som Lidl tog hul på for fem år siden med levering af den første gaslastbil.
”Vi er i starten af en omstillingsproces mod fuldstændige bæredygtige transporter. Vi disponerer dagligt ca. 50 køretøjer fordelt på trækker-/trailere over de længere distancer og forvogne over de kortere distancer. Her vurderer vi, at biogaslastbiler i øjeblikket er den mest bæredygtige løsning i forhold til reduktion af CO2- og partikeludslip, brændstoføkonomi og driftssikkerhed til distribution i byerne, og her passer Scanias nye gaslastbiler perfekt”, siger Allan Nielsen.
Håber på bedre netværk af gastankstationer
Ved at køre på biogas i stedet for naturgas opnås en endnu højere CO2-reduktion, idet biogassen – afhængig af råvarer og produktionsmetode – kan give en CO2-reduktion på langt over 100 procent, oplyser Scania. Det skyldes blandt andet, at biogassen, hvis den produceres af f.eks. gylle, forhindrer at der frigives metan, hvis gyllen i stedet var blevet anvendt som gødning på markerne.
Metangas skader atmosfæren 25 gange mere end CO2, og ved at omdanne gyllen til biogas og anvende den f.eks. i transportsektoren i stedet for dieselolie undgås således både metangasudslip og CO2-udslip til atmosfæren fra forbrænding af dieselolien.
”I Lidl har vi et skarpt fokus på vores bæredygtighedsstrategi indenfor logistik, og vi har allerede en lastvogn med en anden grøn teknologi i drift. Med de to nye lastbiler synes vi imidlertid, vi tager endnu et skridt i den rigtige retning, og der er ikke nogen tvivl om, at vi skal videre ad den vej. Bæredygtighed er en bevidst og målrettet strategi hos Lidl”, siger Chief Operating Officer i Lidl, Marcus Gustafsson.
At køleteknikken på lastbilerne ikke er 100 procent CO2-neutral, skyldes de ressourcer, der bliver brugt til opsamling, filtrering, kondensering og transport af den flydende CO2.
Læs også: Arla tester to biogaslastbiler i København
”Jeg håber, at vi med de nye lastbiler vil kunne høste nogle flere erfaringer, så nettet af tankstationer, hvor man kan tanke gas og CO2 i Danmark bliver udvidet, så det bliver attraktivt for flere at gøre deres logistik mere miljøvenlig”, slutter Allan Nielsen.
-AK