LOCA Gruppen vil gøre sig selv og branchen bedre til bæredygtighed
LOCA Gruppen, der står bag en række kendte restauranter samt LOCA Kantiner, har skruet op for sine i forvejen høje ambitioner for bæredygtighed.
Med sin nyligt publicerede bæredygtighedsrapport har LOCA Gruppen benyttet lejligheden til at offentliggøre nye mål og værktøjer, som er udviklet for at få retning og fremdrift i virksomhedens arbejde med bæredygtighed.
Arbejdet tager udgangspunkt i et LOCA Manifesto, som de to ejere og stiftere, Merete Holst og Dorte Østergaard, udformede i 2021. Manifestet fokuserede på fem søjler: Maden, Menneskerne, Organisationen, Branchen samt Verden & Verdensmål. Nogle af de vigtigste resultater opnået i 2021 er:
- Maden: Cirka tre fjerdedele af mad og drikke er ikke-animalske. Derudover viser en gennemgang af syv typer råvareindkøb et klart relativt størst CO2-udslip fra okse- og kalvekød, mens kød fra svin og kyllinger er mere klimavenlige. Lige under 40 pct. af fødevarerne er økologiske og den procentdel skal op i 2022 og fremover. Næsten halvdelen af råvarer er danske og kategoriseres dermed som lokale, og det er et område der skal arbejdes videre på. Derudover arbejder man med faktorer som dyrevelfærd, fangstmetoder af fisk og skaldyr samt madspild. Den målrettede fokus på kvaliteten af maden bliver vel modtaget af kunderne, hvor hele 86 pct. vil anbefale LOCAs Lunchroom (kantinerne) til andre.
- Menneskerne: LOCA Gruppen har målrettet personalepolitik der lægger vægt på trivsel, kommunikation, karriereudvikling, videreuddannelse og ligestilling. Strategien virker, og 9 ud af 10 siger, at de er stolte af at arbejde i LOCA Gruppen og der støttes også op om, at virksomheden arbejder målrettet for bæredygtig gastronomi.
- Organisationen: Ud fra mottoet "En bæredygtig forretning starter hos os selv", ser man indad og ser blandt andet på bæredygtigheden i de byggerier, hvor LOCA Gruppen holder til samt på områder som linned, kemi og plast.
- Branchen: Her ses der på konkurrenceforhold i branchen og deraf følgende prispres, der også kan slå igennem på f.eks. madkvalitet og lønninger. Her vil man arbejde for branchen som helhed og søge taletid og politisk indflydelse, og forsøge at forbedre grundvilkårene i branchen.
- Verden & Verdensmål: På dette område har LOCA Gruppen valgt at sponsorere et barn for hvert årsværk, man beskæftiger i Danmark, gennem PlanBørnefonden i verdens fattigste lande. LOCA Gruppen har i 2022 desuden forpligtet sig til FN's Global Compact og deltager i Global Compact Network Denmark.
Læs også: CSR Agendaen #9 om kunder som partnere (med deltagelse af bl.a. Merete Holst)
"Vi arbejder efter mantraet "kan man måle det - kan man styre det", og vi har i løbet af 2021 udarbejdet processer og værktøjer, der gør det muligt for os at måle på en lang række af de kriterier, som vi i LOCA Manifesto har identificeret som værende vigtige for bæredygtigheden i vores branche,” siger siger Merete Holst.
"Men vores ledestjerne på vejen mod en mere bæredygtig gastronomi er dog i sidste ende ikke tørre tal, men bæres af vores kærlighed til mad - og ikke mindst mennesker," fortsætter hun og påpeger, at for branchen som helhed er det menneskelige fokus blevet mere vigtigt end nogensinde før:
"Restaurationsbranchen er ramt af en historisk stor mangel på hænder, og hvis branchen skal tiltrække og fastholde de rigtige mennesker, så kræver det, at branchen samlet luger ud i de forældede traditioner og kulturer, der skræmmer folk væk fra vores fag," slutter Merete Holst.
Læs LOCA Gruppens bæredygtighedsrapport her, hvor tal og fakta viser, hvor langt man er kommet i forhold til de mål, der blev udstukket i manifestet og sætter nye mål for, hvor LOCA Gruppen fremover skal øge indsatsen.
- EHS