Logistikvirksomhed og Fødevarebanken vil bekæmpe madspild

Logistikgiganten Brambles er gået sammen med Fødevarebanken for at bekæmpe både madspild og sult i verden.

En tredjedel af alle producerede fødevarer går hvert år til spilde eller bliver fordærvede. Det vil logistikvirksomheden Brambles nu forsøge at reducere i et nyt samarbejde med The Global FoodBanking Network (GFN). Foto: Brambles. .

19.10.2016

CSR.dk

Den australske logistikgigant Brambles har netop underskrevet en treårig aftale med den internationale nonprofitorganisation The Global FoodBanking Network (GFN) om sammen at arbejde for at reducere madspild og bekæmpe sult.

Brambles er aktiv i mere end 60 lande og operer særligt gennem CHEP og IFCO-brands, som begge forhandler transportpaller. Logistikgiganten vil i partnerskabet bidrage med sin viden om forsyningskæder, naturalier, frivillige samt donationer for at hjælpe med at finansiere GFN’s arbejde, der går ud på at reducere sult, fattigdom, underernæring og fødevarespild på globalt plan.

Læs også: Global madspildsmåler lanceres på grønt topmøde i dag

GFN, der består af 792 fødevarebanker i 32 lande, er begejstrede for samarbejdet med logistikvirksomheden:

“Vi er beærede over at være partner med Brambles og kunne gøre brug af deres ekspertise, produkter og lederskab til at hjælpe os med at øge effektiviteten og omfanget af fødevarebanker globalt. Vi vil gerne takke Brambles for deres engagement i kampen mod sult i verden og samtidig fremme bæredygtighed”, siger Lisa Moon, administrerende direktør for GFN.  

Logistik med ansvar
Brambles CEO, Tom Gorman, forklarer, at det er vigtigt for koncernen at levere bæredygtige værdier i de samfund, Brambles opererer i.

“Vores nye relation til GFN er en videreudvikling af vores flerårige engagement i at samarbejde med vores kunder om at støtte fødevarebanker rundt om i verden. Herudover er Brambles’ bestræbelser på at udvide GFN-netværkets kapacitet og evnen til at bekæmpe sult en vigtig del af vores omfattende tiltag for at sikre fødevaresikkerhed”, siger Tom Gorman.

Han fortæller endvidere, at logistikvirksomheden konkret vil minimere madspild lige efter høsten, ved at forbedre mindre landbrugs adgang til moderne emballage, der beskytter produkterne.

Massivt madspild
Aftalen mellem GFN og Brambles kommer i en tid, hvor rapporter fra FN’s Fødevare- og Landbrugsorganisation (FAO) oplyser, at der hvert år går en tredjedel af alle producerede fødevarer til spilde på verdensplan – blandt andet grundet fordærvelse og dårlig opbevaring efter høst. Det svarer til 1,3 milliarder tons mad. Samtidig lider næsten 800 millioner mennesker af sult.

Sidste år distribuerede GFNs fødevarebanker 421.840 tons mad til 6,8 millioner mennesker i nød med hjælp fra 27.000 sociale serviceorganisationer.

-CHM

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.10.2025CSR.dk

Ny bydel i Billund skal sætte ny standard for klimavenligt byggeri

30.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab stemning med ekstra store lys fra Vance Kitira

29.10.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Nyt EUDR-forslag i 11. time: EU varsler lettelser for virksomheder – men usikkerheden vokser

29.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh har skabt udendørspotter, der kan stå ude hele året rundt

29.10.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Mad & drikke som strategisk bæredygtighedsværktøj på møder og konferencer

28.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

28.10.2025CSR.dk

Plantebøfproducent får 300 millioner til ny fabrik og eksporteventyr

27.10.2025CSR.dk

Flere klimaskader og stigende bekymring men ingen samlet plan i sigte

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Integrating Data into Business Strategy

This webinar will help businesses to value Scope 3 beyond compliance and regulatory needs and begin to recognise it as a source of value creation within their low-carbon transition. It will provide an overview of how leading businesses have elevated Scope 3 data into strategic decision-making for the whole business, through demonstrating the business case to key functions, and assessing the impacts of emissions reduction activities against relevant KPIs.

Dato

30.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

31.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Klimakampen ApS
Event
Klimakampen - November 2025

Klimakampen er en interaktiv kampagne, hvor kollegaer konkurrerer om at udføre klimavenlige handlinger. Kampagnen skaber engagement, styrker fællesskabet og gør det let for jeres organisation at handle på klimaforandringer.

Dato

03.11.2025

Tid

00:00

Sted

Online