Logistikvirksomheder mangler konkrete bæredygtighedsværktøjer
Klimavenlig logistik er blevet en forventelig procedure, som flere virksomheder ikke ved, hvordan de konkret skal implementere. Det viser en ny undersøgelse gennem en rundspørge af 100 europæiske virksomheder.
Det globale konsulenthus Simon-Kucher & Partners i en Green Logistics-undersøgelse taget pulsen på de europæiske virksomheders arbejde med bæredygtighed. Og resultaterne indikerer et hul i mulighederne for at optimere sine grønne forretningsaktiviteter.
Ifølge undersøgelsen, som baserer sig på svar fra 100 virksomheder rundt omkring i Europa, mener 55 procent af de adspurgte, at bæredygtighed er et vigtigt element. Men når det kommer til at vælge leverandører til transport og logistik, er det kun 31 procent af virksomhederne, der svarer, at den grønne profil prioriteres.
Læs også: København kommer ni varebiler tættere på en partikelfri luft
Ifølge Kornelia Reifenberg, partner hos konsulenthusets logistikafdeling, kan grunden til det lave fokus være, at transport- og logistikbranchen mangler bæredygtige alternativer.
”Selvom flere store, internationale transport- og logistikfirmaer har fastsat målsætninger for reduktion af CO2-udledningen, er der stort set ingen, der har sat penge af til at opfylde målene. Det er eksempelvis stadig uklart, hvem der i den sidste ende skal betale for de bæredygtige transport- og logistikløsninger”, siger hun og fortsætter:
Ifølge konsulenthuset er der flere aspekter, som skal overvejes, når man skal udvikle et bæredygtigt logistikprodukt. Heriblandt målsætninger for mindskning af CO2-udledningen, konkrete midler, produktdesign, kommunikationsstrategier og prisfastsættelse. Og som det ser ud nu, er midlerne til at reducere CO2-udledningen indenfor logistik ikke tilstrækkelige til at opnå CO2-neutralitet.
Flere kunder, forskellige behov
Undersøgelsen giver også indblik i, hvad der forventes af logistikvirksomhederne fra kundernes synspunkt. Her svarer 40 procent, at kunder ønsker enkle løsninger – det kan fx være et miljøvenligt standardprodukt, der tilbydes på tværs af kundebasen. Kunderne foretrækker også transport- og logistikvirksomhederne selv sætter sig som mål at blive grønnere.
Læs også: Ni anbefalinger til at arbejde med CO2 i leverandørkæden
Derudover er det også forskelligt fra segment til segment, hvor villig kunderne er til at betale mere for bæredygtig transport. Det giver også udfordringer for virksomhederne, påpeger Sven Wengler, senior director i Simon-Kucher & Partners’ logistikafdeling.
”Det er ikke den optimale løsning, at man kun tilbyder et enkelt grønt produkt. Udfordringen er at imødekomme kundernes ønske om enkle løsninger, samtidig med at man udvikler et samlet tilbud, der er så tilpasset som muligt i forhold til hvert enkelt kundesegment”, siger han.
- HCL