Logistikvirksomheder mangler konkrete bæredygtighedsværktøjer

Klimavenlig logistik er blevet en forventelig procedure, som flere virksomheder ikke ved, hvordan de konkret skal implementere. Det viser en ny undersøgelse gennem en rundspørge af 100 europæiske virksomheder.

En undersøgelse viser, at flere virksomheder mangler konkrete værktøjer, der kan gøre transport- og logistik-aktiviteterne grønnere. Arkivfoto..

11.01.2022

CSR.dk

Det globale konsulenthus Simon-Kucher & Partners i en Green Logistics-undersøgelse taget pulsen på de europæiske virksomheders arbejde med bæredygtighed. Og resultaterne indikerer et hul i mulighederne for at optimere sine grønne forretningsaktiviteter.

Ifølge undersøgelsen, som baserer sig på svar fra 100 virksomheder rundt omkring i Europa, mener 55 procent af de adspurgte, at bæredygtighed er et vigtigt element. Men når det kommer til at vælge leverandører til transport og logistik, er det kun 31 procent af virksomhederne, der svarer, at den grønne profil prioriteres.

Læs også: København kommer ni varebiler tættere på en partikelfri luft

Ifølge Kornelia Reifenberg, partner hos konsulenthusets logistikafdeling, kan grunden til det lave fokus være, at transport- og logistikbranchen mangler bæredygtige alternativer.

”Selvom flere store, internationale transport- og logistikfirmaer har fastsat målsætninger for reduktion af CO2-udledningen, er der stort set ingen, der har sat penge af til at opfylde målene. Det er eksempelvis stadig uklart, hvem der i den sidste ende skal betale for de bæredygtige transport- og logistikløsninger”, siger hun og fortsætter:

Ifølge konsulenthuset er der flere aspekter, som skal overvejes, når man skal udvikle et bæredygtigt logistikprodukt. Heriblandt målsætninger for mindskning af CO2-udledningen, konkrete midler, produktdesign, kommunikationsstrategier og prisfastsættelse. Og som det ser ud nu, er midlerne til at reducere CO2-udledningen indenfor logistik ikke tilstrækkelige til at opnå CO2-neutralitet.

Flere kunder, forskellige behov
Undersøgelsen giver også indblik i, hvad der forventes af logistikvirksomhederne fra kundernes synspunkt. Her svarer 40 procent, at kunder ønsker enkle løsninger – det kan fx være et miljøvenligt standardprodukt, der tilbydes på tværs af kundebasen. Kunderne foretrækker også transport- og logistikvirksomhederne selv sætter sig som mål at blive grønnere.

Læs også: Ni anbefalinger til at arbejde med CO2 i leverandørkæden

Derudover er det også forskelligt fra segment til segment, hvor villig kunderne er til at betale mere for bæredygtig transport. Det giver også udfordringer for virksomhederne, påpeger Sven Wengler, senior director i Simon-Kucher & Partners’ logistikafdeling.

”Det er ikke den optimale løsning, at man kun tilbyder et enkelt grønt produkt. Udfordringen er at imødekomme kundernes ønske om enkle løsninger, samtidig med at man udvikler et samlet tilbud, der er så tilpasset som muligt i forhold til hvert enkelt kundesegment”, siger han.

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.11.2025CSR.dk

Marks and Spencer ruller nyt klimaprogram ud i modebranchen

25.11.2025CSR.dk

Kina brændt inde med 700.000 ton tomatpure ovenpå afsløringer om tvangsarbejde

25.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Brug for kompetencer til ansvarlig virksomhedspraksis? Akademi for Bæredygtige Værdikæder 2026 åbner for tilmeldinger

21.11.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil skære markant i CO2 fra facadevinduer

20.11.2025CSR.dk

Nordic Salt Cycle rejser kapital til at styrke genvindingen af kritiske mineraler i Europa

17.11.2025CSR.dk

Klimavenlig e-handel vokser op til Black Friday

12.11.2025CSR.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

10.11.2025CSR.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Morgenmøde for danske SMV'er

Deltag i vores online morgenmøde, hvis du vil vide mere om hvordan UN Global Compact Network Denmark kan støtte jer i arbejdet med bæredygtighed.

Dato

27.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Event
DS Bæredygtighedsdag

Hvordan prioriterer man bæredygtighed i en brydningstid? Til DS Bæredygtighedsdag sætter vi fokus på, hvordan virksomheder kan stå fast på deres principper i en foranderlig verden – og hvorfor bæredygtighed stadig er en strategisk fordel.

Dato

27.11.2025

Tid

14:00

Sted

Dansk Standard, Gôteborg Plads 1, 2150 Nordhavn og online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Selvstændige Konsulenter I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på karrieremuligheder som rådgiver inden for ESG, CSR og bæredygtighed.

Dato

28.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG-rapportering

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG-rapporteringsarbejdet

Dato

28.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 28. november: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

28.11.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

01.12.2025

Sted

København