17.08.2015 | Klima, miljø og energi
London klar med elektrisk dobbeltdækker
London lancerer en elektrisk dobbeltdækkerbus, der skal køre fra oktober i år. Det er ikke det første grønne bustiltag, som Vesteuropas største metropol har lanceret.
Londons ikoniske dobbeltdækkerbus skal til at køre på el. Dermed bliver den rød-grønne dobbeltdækkerbus den første af sin slags i verden.
Læs også: Transportfremtiden ser lysegrøn ud
For med stigende luftforurening i den britiske hovedstad skal de nye busser nu gøre byens luft renere, og hjælpe til at London bliver grønnere.
Bussen, der kører på ny batteriteknologi, bliver i første omgang sat ind på rute 16 mellem Cricklewood og Victoria Station fra oktober. Det annoncerede Londons konservative borgmester Boris Johnson fornylig ifølge Ingeniøren.
Det er ikke første gang, at London satser på grøn transport. For siden 2008 er mere end 1300 hybridbusser sat ind, ligesom 1400 busser er blevet opgraderet til at mindske CO2-udslippet med 88 procent. Sammen med kommende hybridbusser vil de i 2016 mindske CO2-aftrykket med 27.500 ton pr. år.
Flere byer skal med
Initiativet er en del af en global aftale, Clean Bus Summit, hvor 24 byer verden over sammen med en række busproducenter forpligtede sig til en aftale om at integrere over 40.000 lav-emissionsbusser inden 2020.
En aftale som Boris Johnson kaldte vigtig - ikke blot for London, men for verdens byer.
"London er førende inden for grønne busser, men vi kan ikke stå alene. Projekter som Clean Bus Summit er nøglen til at skabe yderligere fremskridt", sagde borgmesteren umiddelbart efter aftalen blev annonceret.
Læs også: Miljømærker hjælper virksomheders grønne indkøb
Storbritanniens første eldrevne bus køre allerede som sightseeingbus i den nordengelske by, York.
-JPN
Strategi & ledelse

Sponsorat fører til nyt fokus i Rockwool
Som regel gør sponsorater en forskel for modtageren og føles godt for afsenderen. Men nogle gange skaber de også forandring hos den der giver.
Klima, miljø og energi

Sidste udkald for at Danmark kan nå sit klimamål for 2025
Kun en hurtig, ekstra indsats for at nedbringe klimaaftrykket fra transport, landbrug og energisektoren kan sikre, at vi når klimalovens 2025-mål. Den nuværende politik mangler dermed 2,4 mio. tons reduktioner, viser en ny analyse fra den grønne tænketank CONCITO.
Klima, miljø og energi

NorthSide-publikum skal teste fremtidens digitale retursystem
I år tester NorthSide en digital løsning, der kan være med til at reducere fremtidens affaldsmængder og CO2-udledning. De titusindvis af kaffekopper, der er i brug på festivalen, bliver ikke kun vasket og genbrugt, men også sporet digitalt, så miljø- og CO2-gevinster kan optimeres og dokumenteres.
Strategi & ledelse

If siger farvel til kunder med dårlig ESG-rating
Forsikringsselskabet If vælger nu at sige farvel til kunder, som ikke kan efterleve principperne for bæredygtig adfærd i FN's Global Compact. Samtidig viser en opgørelse, at langt størstedelen af Ifs erhvervskunder performer rigtig godt inden for ESG.
Medarbejder

Undersøgelse: Bureaubiz’ læsere mangler kompetenceløft indenfor ESG hos bureauer
Hos onlinemediet Bureaubiz’ bureauarbejdende læsere oplever en tredjedel, at de mangler vigtige kompetencer for at kunne rådgive kunder om ESG og bæredygtighed.
Klima, miljø og energi

Jysk er nu GRS-certificeret som virksomhed
Jysk har gennem flere år solgt GRS-certificerede produkter med genanvendte materialer, og med en GRS-certificering som virksomhed sætter boligkæden nu øget fokus på arbejdet.