London-myndighed stopper indkøb af dieselkøretøjer

Endnu et tiltag i Londons grønne omstilling er blevet en realitet. Myndigheden City of London Corporation stopper nu for indkøbet af dieselkøretøjer og bevæger sig i stedet over på hybridmarkedet.

I London er der sat fuld gang i den grønne omstilling - særligt på transportområdet. Myndigheden City of London Corporation har købt sit sidste dieselkøretøj. Fremover hedder det hybrid, lyder meldingen..

03.08.2016

CSR.dk

Som CSR.dk tidligere har kunnet berette, har London gang i lidt af en grøn opstramning (læs mere her). På transportområdet forsøger byens nye borgmester, Sadiq Khan, blandt andet at fremskynde og udvide den såkaldte ULEZ-zone, der tvinger alle køretøjer i det mest centrale London til at overholde strenge miljøkrav i forhold til deres udstødning.

Læs også: London klar med elektrisk dobbeltdækker

Derudover vil borgmesteren introducere flere ’rene buskorridorer’, hvortil der skal investeres i et større antal el- og hydrogenbusser.

Men den grønne transportomstilling stopper ikke her. Nu har City of London Corporation, den valgte myndighed i City of London, valgt at sige 'nej tak' til fremtidige indkøb af dieselkøretøjer. Myndigheden har omkring 300 køretøjer, som med den nye aftale fremover kommer til at være hybride, skriver netmediet Edie.

”Aftalen er et kæmpe skridt i vores bestræbelser på at beskytte Londons millioner af turister, ansatte og beboere mod luftforurening”, lyder det fra Chris Bell, som er ansvarlig for indkøb hos City of London Corporation. Han fortsætter:

”Aftalen komplementerer det arbejde, vi har igangsat for støtte op om de mange virksomheder i byen, som også tænker grønt og bevæger sig over i hybridkøretøjer”.

Der er dog visse køretøjer, som ikke vil være mulige at udskifte med hybride udgaver, da alternativet slet og ret ikke findes. Dette gør sig eksempelvis gældende for traktorer.

Markante forbedringer
City of London Corporation har i en årrække forsøgt at slå ned på brugen af dieselbiler, og siden 2009 er udledningen af kvælstofdioxid reduceret med 40 procent. Det skyldes blandt andet reduktioner i køretøjernes størrelser samt indkøb af køretøjer med en lav grad af miljøskadelig udstødning.

Desuden har myndigheden for nyligt udgivet en app, som tilbyder ruter rundt omkring i London, hvor forureningen er ganske lav, mens der også er kommet strammere restriktioner på bulldozere og generatorer.

Med den nyvalgte borgmester i spidsen kan London også se frem til, at det bliver mere attraktivt og sikkert at færdes som cyklist i hovedstaden.

Læs også: Paris forbyder gamle biler

Behovet for grønne tiltag på transportområdet må i den grad også siges at gøre sig gældende for hele landet. I april i år udsendte Storbritanniens Department for Transport, DfT, en skrivelse som afslørede, at visse køretøjer i landet stadig markant overskrider EU’s grænse for skadelige udstødning på vejene.

- KLZ

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.12.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Firmajulegaven har betydning for klimaet - Sådan gør du dem mere bæredygtige

03.12.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Kreativ forhandler viser vejen for grøn omstilling: En inspiration for branchen

02.12.2025Klimaklar

Sponseret

Nordicco vil ikke bruge alle ressourcerne på et klimaregnskab - men i stedet på faktiske reduktioner

02.12.2025SustainImpact ApS

Sponseret

National ESG undersøgelse

01.12.2025CSR.dk

Kinas udledninger er fladet ud: Måske for altid?

28.11.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Bæredygtige løsninger til plantedyrkning

27.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service investerer i nordisk klimaskov for at balancere CO₂-udledningen frem til 2030

26.11.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

85 % af HimmerLands medarbejdere er stolte af at arbejde et sted, der er svanemærket

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle