Lufthavnsudvidelse deler vandene
Selvom luftfart belaster klimaet markant, støtter regeringen et projekt, der skal udvide Københavns Lufthavn med 80.000 kvadratmeter. Udmeldingen bliver taget meget forskelligt i mod.
Onsdag den 26. februar blev der i Storbritannien afsagt en historisk dom på baggrund af den internationale klimaaftale, Paris-aftalen, skriver Politiken.
Heathrow-lufthavnen fik således afvist sit ønske om at udvide med en tredje landingsbane, idet retten vurderede, at det ville stride mod regeringens forpligtelser i klimakrisen.
En problemstilling, mange overvejer om kan få relevans i Danmark, da Københavns Lufthavn i Kastrup nu planlægger at udvide med 80.000 kvadratmeter.
Læs også: SAS og Airbus sammen om forskning i el- og hybridfly
Med en investering på fire milliarder kroner, skal Terminal 3 mellem gate B og C have en 270 meter lang tilbygning, der rækker 60 meter ud fra den nuværende facade.
Projektet skal stå færdigt i 2029 og skabe omkring 350 jobs i hele perioden. Målet er at gøre lufthavnen i stand til at tage imod 40 millioner passagerer om året sammenlignet med de nuværende 30 millioner.
Dog mener flere eksperter, at det britiske scenarie næppe vil kunne ske ved en dansk domstol, som har en ganske anderledes retspraksis end i Storbritannien.
Udvidelsesdilemma
Ikke desto mindre er der delte meninger om udvidelsen på den politiske scene, der er splittede i en problemstilling mellem det at imødekomme efterspørgslen på flytrafik og den klimamæssige belastning, flybranchen er ansvarlig for.
Transportminister Benny Engelbrecht (S) mener, at udvidelsen er nødvendig og skal udføres gennem en grøn omstilling. Han understreger, at man skal lytte til efterspørgslen på flyrejser og finde løsninger, der skal sikre reelle CO2-reduktioner.
Enhedslisten er imidlertid ikke begejstrede for tilbygningen af lufthavnen, da det i følge dem betyder en yderligere belastning på klimaet.
Hos ngo'en Bevar Jordforbindelsen kæmper man også mod projektet. Organisationen kalder det for ”et af de mest klimaskadelige enkeltprojekter, Danmark længe har set”.
Hvorvidt manglen på en udbygning af lufthavnen kan resultere i en underinvestering, hvis man ikke efterkommer borgernes stigende flytrang, kan, ifølge De Radikale, også blive en realitet.
For partiet er der ikke et problem i at imødekomme efterspørgslen på flyrejser. I stedet skal man fokusere på indførelsen af grønt brændstof og afgifter på flyrejser.
Læs også: Flytrafikken udleder mere CO2 end nogensinde
Brian Vad Mathiesen, der er professor ved Aalborg Universitet og som forsker i fremtidige energisystemer med udgangspunkt i brændstof, understreger dog, at udviklingen af grønt brændstof vil tage væsentlig tid, hvis det reelt skal bidrage signifikant til en mere bæredygtig flybranche – også inden udvidelsen er færdig i 2029.
”Det vil være yderst begrænset, hvor meget electrofuels eller bæredygtige brændsler ville kunne bidrage med i 2030. Hvis jeg skulle vove pelsen, så ville jeg sige, at et måltal, som vil være rigtig dyrt og realistisk at opnå, vil være 1 procent af brændslet i 2030. Det er i det leje, der er teknisk og økonomisk realistisk lige nu”, siger Brian Vad Mathiesen til Politiken og fortsætter:
”Den tidshorisont, som electrofuels har, særligt i flybranchen, er på den anden side af 2035, inden man kommer op på en skala, hvor det nytter noget”.
- HCL