SAS og Airbus sammen om forskning i el- og hybridfly
Der skal opbygges mere viden om muligheder og udfordringer omkring brugen af elektriske og hybridfly i kommerciel drift, mener SAS og Airbus, der derfor har indgået en aftale om 1½ års samarbejde på området.
Skandinaviens største flyselskab, SAS, arbejder på flere fronter for at blive mere bæredygtigt og mindske sit aftryk på omverdenen, bl.a. ved at klimakompensere billetter solgt til sine EuroBonus-medlemmer, og til de yngre rejsende, hvilket er dyrt, men ikke uden (kommerciel) effekt.
Læs også: Biobrændstof er det eneste klimatiltag, der kan gøre en forskel for flyselskaberne
CO2-udslippet fra selve hovedproduktet, flyvningerne, er dog stadig industriens centrale hovedpine, så for at fremme udviklingen af renere luftbårne transportformer, har SAS indgået en aftale med den franske flyproducent Airbus om et research-projekt, der skal se nærmere på el- og hybridfly, hvilket sidstnævnte allerede arbejder med.
Mere præcist skal samarbejdet, der starter her i juni og løber frem til udgangen af 2020, undersøge muligheder og udfordringer samt krav til økosystemer og infrastruktur i forbindelse med at anvende elektriske og hybridfly i kommerciel drift.
”Vi er stolte af vores ambitiøse bæredygtighedsarbejde og er nu tilfredse med, at Airbus har valgt SAS som partner til dette kommen projekt. Hvis det her bliver en realitet, vil det revolutionere udledningerne”, siger CEO for SAS, Rickard Gustafson.
Fly skal fungere i drift
Ifølge det Memorandum of Understanding (MoU), som de to parter har underskrevet, vil man udbygge den viden, der er nødvendig for at gøre de mere klimavenlige fly tilgængelige i stor skala. Til det formål omfatter projektet fem ’arbejdspakker’, der fokuserer på at analysere behovet for infrastruktur på landjorden og opladning i forhold til rækkevidde, ressourcer, tid og plads i lufthavnene.
Fra Airbus’ side blev MoU’et signeret af Chief Technology Officer Grazia Vittadini, og hun ser frem til at de to partnere kan ”Trække på vores respektive ekspertiser for at udforske potentialet i hybrid-elektriske fremdriftsmuligheder i vores luftfartsøkosystem”.
Overfor det norske Teknisk Ukeblad tilføjer hun desuden, at netop det at få flyene til at virke på længere sigt er afgørende for samarbejdet: ”Det er ikke nok at udvikle nye fly, vi skal også være i stand til at have dem i drift”, som hun siger til tu.no.
Udover forskningsarbejdet indeholder samarbejdet også en ambition om at involvere en leverandør af vedvarende energi, som SAS gerne vil have helt ud i vingerne, for at sikre reel nuludledningsdrift. Denne multidisciplinære tilgang er valgt ’for bedre at kunne understøtte luftfartens omstilling til bæredygtig energi’, som det hedder.
Hos brancheforeningen Dansk Luftfart, der tidligere i år meldte ud med en ambition om, at sektoren i Danmark skal være CO2-neutral i 2050, understreger branchedirektør Michael Svane, at der er behov for handling på området.
Læs også: Norge vil have elektriske indenrigsfly inden 2040
”Klimasagen skal tages alvorligt. Derfor har vi i branchen sammen med vores medlemmer meldt en klimastrategi med forpligtende mål ud. Det gør vi, fordi vi som branche skal levere et afgørende klimabidrag”, siger han til luftfart.nu.
-AK