27.05.2019 | Klima, miljø og energi
SAS og Airbus sammen om forskning i el- og hybridfly
Der skal opbygges mere viden om muligheder og udfordringer omkring brugen af elektriske og hybridfly i kommerciel drift, mener SAS og Airbus, der derfor har indgået en aftale om 1½ års samarbejde på området.
Samarbejdet mellem SAS og Airbus har ikke et konkret fly på tegnebrættet, men skal i stedet undersøge muligheder og udfordringer omkring det at få flyene til at fungere i kommerciel drift. Illustration: Airbus
Skandinaviens største flyselskab, SAS, arbejder på flere fronter for at blive mere bæredygtigt og mindske sit aftryk på omverdenen, bl.a. ved at klimakompensere billetter solgt til sine EuroBonus-medlemmer, og til de yngre rejsende, hvilket er dyrt, men ikke uden (kommerciel) effekt.
Læs også: Biobrændstof er det eneste klimatiltag, der kan gøre en forskel for flyselskaberne
CO2-udslippet fra selve hovedproduktet, flyvningerne, er dog stadig industriens centrale hovedpine, så for at fremme udviklingen af renere luftbårne transportformer, har SAS indgået en aftale med den franske flyproducent Airbus om et research-projekt, der skal se nærmere på el- og hybridfly, hvilket sidstnævnte allerede arbejder med.
Mere præcist skal samarbejdet, der starter her i juni og løber frem til udgangen af 2020, undersøge muligheder og udfordringer samt krav til økosystemer og infrastruktur i forbindelse med at anvende elektriske og hybridfly i kommerciel drift.
”Vi er stolte af vores ambitiøse bæredygtighedsarbejde og er nu tilfredse med, at Airbus har valgt SAS som partner til dette kommen projekt. Hvis det her bliver en realitet, vil det revolutionere udledningerne”, siger CEO for SAS, Rickard Gustafson.
SAS CEO Rickard Gustafson: "Solving the important transition to more sustainable aviation is about innovation" - Full article: https://t.co/N5igpnRMyi #TravelersOfTheFuture #flysas #aviation pic.twitter.com/jYb6rHo8AR
— SAS - Scandinavian Airlines (@SAS) 17. maj 2019
Fly skal fungere i drift
Ifølge det Memorandum of Understanding (MoU), som de to parter har underskrevet, vil man udbygge den viden, der er nødvendig for at gøre de mere klimavenlige fly tilgængelige i stor skala. Til det formål omfatter projektet fem ’arbejdspakker’, der fokuserer på at analysere behovet for infrastruktur på landjorden og opladning i forhold til rækkevidde, ressourcer, tid og plads i lufthavnene.
Fra Airbus’ side blev MoU’et signeret af Chief Technology Officer Grazia Vittadini, og hun ser frem til at de to partnere kan ”Trække på vores respektive ekspertiser for at udforske potentialet i hybrid-elektriske fremdriftsmuligheder i vores luftfartsøkosystem”.
Overfor det norske Teknisk Ukeblad tilføjer hun desuden, at netop det at få flyene til at virke på længere sigt er afgørende for samarbejdet: ”Det er ikke nok at udvikle nye fly, vi skal også være i stand til at have dem i drift”, som hun siger til tu.no.
Udover forskningsarbejdet indeholder samarbejdet også en ambition om at involvere en leverandør af vedvarende energi, som SAS gerne vil have helt ud i vingerne, for at sikre reel nuludledningsdrift. Denne multidisciplinære tilgang er valgt ’for bedre at kunne understøtte luftfartens omstilling til bæredygtig energi’, som det hedder.
Hos brancheforeningen Dansk Luftfart, der tidligere i år meldte ud med en ambition om, at sektoren i Danmark skal være CO2-neutral i 2050, understreger branchedirektør Michael Svane, at der er behov for handling på området.
Læs også: Norge vil have elektriske indenrigsfly inden 2040
”Klimasagen skal tages alvorligt. Derfor har vi i branchen sammen med vores medlemmer meldt en klimastrategi med forpligtende mål ud. Det gør vi, fordi vi som branche skal levere et afgørende klimabidrag”, siger han til luftfart.nu.
-AK
Klima, miljø og energi

Svensk tekstilvirksomhed sikrer en transparent leverandørkæde igennem egne fabrikker
At have sine egne fabrikker og dermed mere kontrol over sin produktion er en stor fordel, når det kommer til arbejdet med bæredygtighed.
Klima, miljø og energi

Flyproducenten Boeing udvikler fly der kan flyve på ren bio-brændstof
Boeing bidrager til at flysektoren kan nå IATAs mål om reducere CO2-udledninger forårsaget af luftfart til halvdelen af 2005-niveauet inden 2050.
Kommunikation

Nye bæredygtighedskrav til finansielle virksomheder: EU’s taksonomi får store konsekvenser for byggeri og ejendomsinvesteringer
Første del af EU's klassifikationssystem for afrapportering af bæredygtige investeringer og aktiviteter har fokus på klima og CO2-reduktion. I første omgang er rapportering frivillig, men fra 1. januar 2022, er det et lovkrav for finansielle markedsaktører og store virksomheder at redegøre for deres investeringers indvirkning på miljøet. Ekspert i EU's taksonomi, Alexander Kaae Petersson fra Sweco, fortæller her om de nye krav til investeringer i nybyggeri og renovering, som EU håber, vil bidrage markant til den grønne omstilling.
Klima, miljø og energi

Maersk indgår samarbejde med NGO i kampen mod plastik i verdenshavene
Det ultimative mål er at nå en reduktion på 90% af den havplast der flyder rundt inden 2040.
Strategi & ledelse

Det handler om at komme derhen hurtigt nok - ikke om hvem, der kommer først
Vanen tro offentliggjorde Corporate Knights sin årlige liste over verdens 100 mest bæredygtige virksomheder på Davos-mødets første dag.
Strategi & ledelse

JYSK sætter mål for mere bæredygtig bomuld
Ved udgangen af 2024 vil al bomuld til JYSKs tekstilprodukter enten være genanvendt eller indkøbt med større krav til bæredygtighed.