Mærsks globale ansvarlig for diversitet, lighed og inklusion kommer med tre gode råd

Diversitet og inklusion skal oversættes til et sprog, som lederne forstår, mener Rachel Osikoya, som er spydspidsen i Mærsks intense arbejde med området.

06.04.2022

CSR.dk

Stereotyper omkring køn dannes allerede omkring seksårsalderen. Særligt historien om at der findes jobs, som passer bedst til mænd og andre til kvinder, lever stadig i bedste velgående.

Rederigiganten Mærsk, der ellers historisk set har været en meget traditionel virksomhed, arbejder målrettet på at skabe en mere divers organisation. Men ikke alene dét: Mærsk håber på, at kunne påvirke det større samfundsmæssige perspektiv, hvor der skabes forbilleder og rollemodeller, som ændrer idéen om, at køn sætter begrænsninger – for alt fra uddannelse til karrierevej.

Det skriver Børsen. 

I spidsen står britiske Rachel Osikoya, globalt ansvarlig for diversitet, lighed og inklusion. Hun har arbejdet med diversitet og inklusion i knap 20 år i forskellige selskaber, siden 2014 i Mærsk.

“Vi prøver at se på alle niveauer, fra juniorniveauer til topniveauer. For at du kan øge din diversitet i toppen, er du nødt til at se på hver eneste brik i puslespillet,” siger hun og fortsætter:
“Sidste år begyndte vi at lave flere mikromål udover de globale mål. Det betyder, at vi sagde til hver topleder, hvad deres separate og konkrete mål var, og bad dem tage ejerskab over det. Den procentsats, de fik, var baseret på data, så vi kunne sætte et realistisk, men ambitiøst mål – som lederne skal tage ansvar for.”

Mærsks 2025 mål bærer præg af, at det her er et område, som virksomheden vægter højt. 

  • På management-niveau skal der være 45 procent kvinder i 2025. 2021 tallet ligger på 35 procent.
  • På senior management-niveau er målet 40 procent. 2021 tallet ligger på 30 procent.
  • På niveauet over kaldet 'leaders' er målet også 40 procent. 2021 tallet ligger på 25 procent.
  • På senior leaders-niveau er målet 35 procent. 2021 tallet ligger på 15 procent.
  • For det øverste ledelseslag, executives, er målet 30 procent. 2021 tallet ligger på 19 procent.
  • For bestyrelsen har Mærsk sat sig et mål om tre kvinder, hvis der er under 12 bestyrelsesmedlemmer. Det tal skal stige til fire kvinder, hvis bestyrelsen vokser til over 12 medlemmer.

“Der vil altid være nogen, der mener, at ens mål er ambitiøse, mens andre siger, det ikke er ambitiøst nok. Men jeg tror, det er, fordi der mangler en forståelse for, hvor stor en indsats det reelt kræver at flytte det bare 1 procent eller 2 hvert år,” siger Rachel Osikoya.

Læs også: Diversitet er forretningskritisk for marketing- og bureauverdenen i 2022, mener eksperter

Hun understreger desuden, at det ikke kun handler om at få flere af det underrepræsenterede køn i lederstillinger – det handler om at udnytte sit talent til fulde.

Hun peger på tre områder, som hun mener er altafgørende i arbejdet med inklusion og diversitet.

1. Sæt delmål
Alle afdelinger bør modtage databaserede delmål, som gør det nemmere for de involverede parter at tage ejerskab.

2. Datadrevet tilgang​
Ledere er ofte vant til at forholde sig til håndgribelige ting som f.eks. profit eller tab. Diversitet og inklusion skal oversættes til et sprog, de forstår. Du skal kunne vise dem, at de er gået op, har forbedret sig eller er tættere på målet.

3. Kig internt​
Ofte vil ledere kigge på hvad andre virksomheder gør. Men der kan gemme sig guldkorn inden for selskabets egne vægge. Måske er der steder i organisationen, der allerede klarer sig godt – hvad er det så, de har gjort? Hos Maersk har det betydet, at man har indført en såkaldt inklusionsundersøgelse blandt medarbejderne samt oprettet globale medarbejdernetværk. Det var f.eks. i et af disse netværk at ideen til regnbuefarvede containere opstod.

“Jo mere bevægelse, du kan have på græsrodsniveau, desto bedre for accelerationen starter først, når medarbejderne bakker det op,” afslutter Rachel Osikoya.

- MTN

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

02.06.2025CSR.dk

Naturen som juridisk person: En ny tilgang til miljøbeskyttelse

02.06.2025CSR.dk

Teknologivirksomhed planter nyt liv baghaven

30.05.2025CSR.dk

Danske virksomheder holder fast i bæredygtighedsarbejdet til trods for lettelser i rapporteringskrav

29.05.2025CSR.dk

Aalborg Portland vil gå fra sort syndebuk til grøn frontløber

28.05.2025CSR.dk

Musikbranchen toner grønt: Fra klimakoncerter til naturen som medkunstner

28.05.2025Daka Denmark A/S

Sponseret

Daka tilbage i plus – og godt i gang med 2025

27.05.2025CSR.dk

Danmark skal satse klogt i det globale batterikapløb

27.05.2025CSR.dk

Anima kræver fuld stop for turbokyllinger hos Coop

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus