Maersk Tankers søsætter digitalt firma til effektivisering af trampfart
Et nyt, selvstændigt digitalt selskab under Maersk Tankers skal være med til at reducere CO2-udledningen og effektivisere brugen af fartøjer i trampfartindustrien gennem optimering af fart, ruter og brændstofindkøb.
Som en del af sin digitaliseringsstrategi lancerer Maersk Tankers nu et nyt, selvstændigt digitalt selskab – indtil videre uden navn – der skal reducere CO2-udledningen og øge indtjeningen for fartøjer i den såkaldte trampfartindustri, hvor de enkelte skibe ikke har faste ruter eller havne, men bliver booket fra tur til tur.
Læs også: Maersk Tankers har reduceret CO2-udledning efter forsøg med rotorsejl
Den nye virksomhed skal udvikle og sælge softwaren SimBunker til skibsejere og ledere i industrien for at hjælpe dem med at bruge deres fartøjer mere effektivt. Det vil både øge indtjeningen og sænke CO2-udslippet, og på den måde støtte op om branchens ønske om en mere bæredygtig udvikling.
Konkret kan SimBunker, der er opstået internt i Maersk Tankers, optimere rederens udgifter til brændstof (bunkerolie), som kan udgøre op til 60 procent af udgifterne til en tur, ved at vælge de bedste løsninger, når det gælder fart, rute og brændstofindkøb.
Maersk Tankers har, foruden reduktion af sit eget CO2-udslip, arbejdet strategisk med digitalisering på en række fronter på både internt og eksternt siden 2016, og spin-off-projektet er ifølge selskabets et vidnesbyrd om de håndgribelige resultater, man har opnået de seneste år.
”Digitalisering vil forbedre kunde- og partneroplevelsen, transformere vores forretning og bidrage til en mere effektiv drift, til gavn for både bæredygtighed og indtjening. Det bliver stadig vigtigere i en tid, hvor shippingindustrien må og skal omstille sig til at gøre sit for at håndtere de komplekse udfordringer, som klimaforandringerne og ny lovgivning medfører”, siger CEO for Maersk Tankers, Christian M. Ingerslev.
Direktør for den nye enhed, der officielt blev søsat i går, den 7. januar, bliver Søren C. Meyer, der kommer fra en stilling som Chief Asset Officer for Maersk Tankers. Rundt om sig får han et hold af både nye folk og tidligere ansatte fra Tankers’ digitaliseringsteam.
Læs også: Værktøj vil måle CO2 fra shipping og gøre de klimavenlige valg lettere
”Vi skal arbejde sammen med aktører fra hele industrien for at optimere partnernes brændstofudgifter gennem brug af store mængder data og analyser. Vi tror meget på, at den type samarbejde og digitale metoder er instrumentelle for at hjælpe industrien på vej mod grønnere vækst”, siger Søren Meyer.
-AK