Værktøj vil måle CO2 fra shipping og gøre de klimavenlige valg lettere
Den norske virksomhed FreiXchange er klar med et nyt digitalt rapporteringsværktøj, der gør det muligt at måle det præcise CO2-udslip for hvert enkelt skib og hver enkelt tur. Dermed kan man rangere de bedste og værste operatører på markedet, så køberne kan vælge de mest klimavenlige.
At den globale shippingsektor er en stor kilde til udslip af drivhusgasser, er ingen nyhed, men indtil nu har der ikke været et neutralt værktøj, der på transparent vis kan sammenligne de forskellige skibe, ruter og rederier, når det gælder deres præcise udledninger.
Sådan lyder det i hvert fald fra folkene bag den digitale platform FreiXchange, der har udviklet et redskab til netop det formål. Fokus er (indtil videre) på olieindustrien, og alene her er potentialet massivt, med en årlig udledning på 250 millioner ton om året.
Det skriver Birgit Marie Liodden, der er stifter af og direktør for den norske startup The Ocean Opportunity Lab i Oslo, hvor værktøjet, der er udviklet af to tidligere ansatte i Equinor (det gamle Statoil), blev præsenteret i går, torsdag d. 26. september.
”Olieselskaberne kan skære 25-50 procent af deres udledninger bare ved at bruge deres indkøbsmuskler. Teknologien er her, og den er moden til brug uden teknologiske eller finansielle risici. Det betyder at både olieselskaberne og de finansielle institutioner kan begynde på at rangere shippingvirksomhedernes faktiske miljøaftryk, og at vi omsider kan skabe et marked for de grønneste udbydere”, lyder det i en meddelelse fra FreiXchange.
Redskabet er baseret på den internationale shippingorganisation IMO’s principper og bruger forskellige big data-kilder kombineret med satellitteknologi til at estimere CO2-udslippet fra alle tankskibe og sejlruter, forklarer Gry Sørås, der er miljørådgiver på projektet, ifølge Splash Extra.
”FreiXchange bryder med den klassiske måde at tænke på, hvor de tekniske løsninger er den eneste måde at gøre industrien renere, ved at arbejde direkte sammen med fragtejerne og bruge big data til at optimere den eksisterende flåde”, siger hun.
Konkurrencefordel til de grønne selskaber
Videre peger Gry Sørås på, at der nu om dage kan være op til 100 procents forskel på CO2-udslippet på den samme tur fra to forskellige skibe.
”Mængden af CO2, der bliver udledt fra et enkelt, mellemstort skib, der sejler fra Asien til Europa, kan svinge fra 2.000 til 4.000 ton. Ved at føje faktorer som rutevalg, skibsdesign, brændstoftype og godsstørrelse til ligningen, kan valget af det optimale skib reducere udslippet med mellem 25 og 50 procent”, siger hun ifølge Splash Extra.
Dermed bliver det betydeligt lettere for transportkøberne at vælge de mest klimavenlige løsninger til deres behov, og det er noget, man fra FreiXchanges side ser store muligheder i. Metoden kan ifølge skaberne godt udbredes til at måle CO2-udslip i andre sektorer.
Læs også: Kæmpekoncerner indgår alliance i kamp for grøn shipping
”Øget opmærksomhed blandt fragtejerne vil give de miljøbevidste shippingselskaber en konkurrencefordel i takt med, at efterspørgslen på grønne løsninger vokser. Det vil igen føre til investeringer i grønnere skibe”, mener Gry Sørås.
-AK