Maritimt Klimaforum skal mindske CO2-udledning fra skibstrafikken
Når handelsflåden bliver bedre til at udnytte brændstoffet, gavner det både klimaet og rederiernes konkurrenceevne. Derfor har Klima-, Energi- og Bygningsministeriet, Erhvervs- og Vækstministeriet og Danmarks Rederiforening etableret et Maritimt Klimaforum, der skal styrke Danmarks indsats for at begrænse energiforbruget og reducere CO2-udledningen fra skibsfarten.
Danmark er en af verdens førende søfartsnationer, og mange danske rederier har allerede fokus på at reducere energiforbruget.
CO2-udledningen skal dog bringes yderligere ned, hvilket det nyligt oprettede Maritime Klimaforum, som Klima-, Energi- og Bygningsministeriet, Erhvervs- og Vækstministeriet og Danmarks Rederiforening har etableret, skal bidrage til.
Læs også: Mærsk Line har nået sin CO2-målsætning for 2020
"Når Danmark nu går foran med dette partnerskab, får vi både gjort noget ved vores egne udledninger og konkurrenceevne her og nu, samtidig med at vi får styrket vores stemme i de internationale forhandlinger. Det er helt afgørende, hvis vi for alvor skal gøre noget ved udledningerne fra skibsfarten", siger klima-, energi- og bygningsminister Martin Lidegaard.
Det Maritime Klimaforum bygger videre på Danmarks internationale arbejde i UNFCCC, IMO og EU for at mindske CO2-udledningen fra skibsfarten og skal se nærmere på, hvilke yderligere muligheder der er for at nedbringe udledningen.
Desuden skal forummet styrke dialogen mellem erhvervet og myndighederne, så man sikrer, at Danmark er bedst muligt klædt på til de internationale forhandlinger om klimaregulering af skibsfarten.
Derudover skal der laves en kortlægning af, hvad der findes af virkemidler inden for blandt andet energi- og drivmiddelteknologi. Kortlægningen vil give forummet mulighed for at pege på, hvilke indsatser man kan igangsætte for at opnå gevinster for klimaet.
Læs også: Bæredygtighed om bord
"Skibsfarten er generelt en miljø- og klimavenlig transportform. Skibsfarten skal dog stadig yde sit bidrag til et forbedret klima. Det er regeringens vision, at Danmark skal være Europas maritime centrum, herunder førende på grønne maritime løsninger. Derfor arbejder vi internationalt for bindende regler, der kan reducere CO2-udledningen. Det nye partnerskab styrker samarbejdet med erhvervet om dette fælles mål", siger erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen.
Skibe står i dag for omkring tre procent af den globale CO2-udledning, og udledningen ventes at blive fordoblet eller tredoblet frem mod 2050, hvis ikke der gøres noget for at begrænse den.