05.11.2019  |  Supply chain

MASAI bliver første danske FSC-certificerede modebrand

Masai er blevet tildelt FSC-certificeringen som første danske modebrand efter en målbevidst implementering af en CSR-strategi. Det har krævet en stor indsats for hele leverandørkæden og er kun et af flere bæredygtig tiltag.

Modebrandet Masai har opnået en FSC-certificering. Det bliver første danske virksomhed i modebranchen, der opnår certificeringen.

Læs også: Zalando tester klimavenlig fragtemballage

Virksomheden har arbejdet tæt sammen med sine leverandører for at opnå certificeringen af hele leverandørkæden. Mange mennesker har dermed været involveret i processen frem mod certificeringen, hvilket ifølge Masai har krævet en stor indsats.

FSC-certificering er mest kendt i papir-, møbel og trævarebranchen, men nu er både Masais papirvarer og brandets træbaserede tekstiler fået FSC-mærkningen, da en stor del af Masai kollektioner er skabt af den træbaserede viskosefiber.

”For os hos Masai er det vigtigt, at vore CSR-tiltag ligger i naturlig forlængelse af vores forretning, så vi tager fat der, hvor det virkeligt gør en forskel. Op mod 60 procent af vore kollektioner er skabt i netop træbaserede fibre, som for eksempel viskose, og det er derfor helt naturligt, at det er her, vi fokuserer”, siger CSR & Sustainability Manager i Masai, Sidse Jensen.

Langsigtet indsats for bæredygtig mode
Loa Damgaard Worm, strategisk leder hos FSC Danmark, mener, at modemærket fortjener ros, for at få hele leverandørkæden med. Processen omkring certificeringen har været et år undervejs.

”Det kræver jo ikke alene ændringer hos Masai selv, men også hos deres leverandører, som skal source på en anden og bæredygtig måde og samtidig sikre sporbarhed igennem certificering. Det kræver en vilje hos både Masai og hos deres leverandører at komme i mål”, siger Loa Dalgaard Worm, der er strategisk leder hos FSC Danmark.

Certificeringen er kun en del af brandets langsigtede plan, da flere CSR-initiativer vil blive rullet ud løbende. Tiltagene tager alle udgangspunkt i Masais forretningsmæssige værdier, samt hvad brandet er for kunder, leverandører og medarbejdere.

”Der er mange, der ikke i tilstrækkelig grad tænker i langsigtede, bæredygtige valg. Hvis modebranchen vil gøre en reel indsats for at stoppe klimaforandringerne og bruge klodens ressourcer mere ansvarligt, så det er nu, der skal tænkes i de helt brede og langsigtede valg. Blandt andet ved at se, hvilke tekstiler vi laver vores tøj i og om det har en bæredygtig oprindelse. Netop derfor håber vi her hos FSC Danmark, at Masai kan blive en inspiration for resten af modebranchen.”

Læs også: Modebranchen skal skære ned for overforbruget

De første FSC-certificerede Masai-produkter vil efter planen være at finde i butikkerne som en del af efterårskollektionen 2020.

- MGC

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere