05.11.2019 | Supply chain
MASAI bliver første danske FSC-certificerede modebrand
Masai er blevet tildelt FSC-certificeringen som første danske modebrand efter en målbevidst implementering af en CSR-strategi. Det har krævet en stor indsats for hele leverandørkæden og er kun et af flere bæredygtig tiltag.
Certificeringen er kun en del af Masais langsigtede plan, da flere CSR-initiativer vil blive rullet ud løbende. Tiltagene tager alle udgangspunkt i Masais forretningsmæssige værdier, samt hvad brandet er for kunder, leverandører og medarbejdere. PR-foto.
Modebrandet Masai har opnået en FSC-certificering. Det bliver første danske virksomhed i modebranchen, der opnår certificeringen.
Læs også: Zalando tester klimavenlig fragtemballage
Virksomheden har arbejdet tæt sammen med sine leverandører for at opnå certificeringen af hele leverandørkæden. Mange mennesker har dermed været involveret i processen frem mod certificeringen, hvilket ifølge Masai har krævet en stor indsats.
FSC-certificering er mest kendt i papir-, møbel og trævarebranchen, men nu er både Masais papirvarer og brandets træbaserede tekstiler fået FSC-mærkningen, da en stor del af Masai kollektioner er skabt af den træbaserede viskosefiber.
”For os hos Masai er det vigtigt, at vore CSR-tiltag ligger i naturlig forlængelse af vores forretning, så vi tager fat der, hvor det virkeligt gør en forskel. Op mod 60 procent af vore kollektioner er skabt i netop træbaserede fibre, som for eksempel viskose, og det er derfor helt naturligt, at det er her, vi fokuserer”, siger CSR & Sustainability Manager i Masai, Sidse Jensen.
Langsigtet indsats for bæredygtig mode
Loa Damgaard Worm, strategisk leder hos FSC Danmark, mener, at modemærket fortjener ros, for at få hele leverandørkæden med. Processen omkring certificeringen har været et år undervejs.
”Det kræver jo ikke alene ændringer hos Masai selv, men også hos deres leverandører, som skal source på en anden og bæredygtig måde og samtidig sikre sporbarhed igennem certificering. Det kræver en vilje hos både Masai og hos deres leverandører at komme i mål”, siger Loa Dalgaard Worm, der er strategisk leder hos FSC Danmark.
Certificeringen er kun en del af brandets langsigtede plan, da flere CSR-initiativer vil blive rullet ud løbende. Tiltagene tager alle udgangspunkt i Masais forretningsmæssige værdier, samt hvad brandet er for kunder, leverandører og medarbejdere.
”Der er mange, der ikke i tilstrækkelig grad tænker i langsigtede, bæredygtige valg. Hvis modebranchen vil gøre en reel indsats for at stoppe klimaforandringerne og bruge klodens ressourcer mere ansvarligt, så det er nu, der skal tænkes i de helt brede og langsigtede valg. Blandt andet ved at se, hvilke tekstiler vi laver vores tøj i og om det har en bæredygtig oprindelse. Netop derfor håber vi her hos FSC Danmark, at Masai kan blive en inspiration for resten af modebranchen.”
Læs også: Modebranchen skal skære ned for overforbruget
De første FSC-certificerede Masai-produkter vil efter planen være at finde i butikkerne som en del af efterårskollektionen 2020.
- MGC
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Samfund

Folkemødets vigtigste nyhed eller overdreven teknologitro?
Med fire innovationsmissioner og en stor pose penge er Innovationsfonden i gang med at få alle parter til at trække i samme udviklingsretning inden for grøn omstilling. Men det hele må ikke handle om teknologi.
Klima, miljø og energi

Ørsted og DSV tester dronelevering på åbent hav
Test i Kattegat skal undersøge om fragtdroner fungerer over længere afstande og kan bidrage til at opnå CO2-neutralitet.
Medarbejder

Danmark har fået sine første markedsføringsøkonomer med speciale i bæredygtighed
26 nyuddannede markedsføringsøkonomer med speciale i bæredygtighed er som de første af sin slags klar til at løfte opgaver indenfor bæredygtighed og cirkulær økonomi.
Klima, miljø og energi

Ganske få danske virksomheder har strategi for biodiversitet
Ny rapport fra WWF Verdensnaturfonden og Bain & Company viser, at 70 procent af de største danske virksomheder ser biodiversitetstab som en trussel mod deres forretning, men kun 10 procent af dem har en konkret plan for, hvordan de vil handle på det.
Klima, miljø og energi

Nu skal millionerne rulle mod grøn omstilling
En nyligt indgået politisk aftale gør det nemmere for virksomheder at få hjælp til grøn omstilling.
Klima, miljø og energi

Science Based Targets-initiative godkender Danfoss’ klimamål
Danfoss har nu fået godkendt sine videnskabsbaserede klimamål af organisationen Science Based Targets initiative (SBTi)