24.09.2019  |  Klima, miljø og energi

Zalando tester klimavenlig fragtemballage

Modevirksomheden Zalando har lanceret et pilotprojekt, der skal teste et cyklisk koncept, hvor der bruges genanvendelig emballage til leveringer i Norden. Genanvendelsen har potentiale til at reducere webgigantens CO2-udledning med op til 80 procent.

Den tyske mode- og livstilsgigant Zalando skal over de næste fire uger teste brugen af genanvendelig emballage i et netop iværksat pilotprojekt i Norden, beretter selskabet.

Læs også: Zalando skifter til bæredygtig emballage i 2020

Over de seneste år er onlinesalg steget markant, og i dag sender Zalando pakker til mere end 28 millioner kunder fordelt i 17 forskellige lande. Over den næsten måneds tid vil 10.000 kunder i Finland, Norge, Sverige og Danmark modtage deres ordrer i genanvendelige fragtposter, som foldes sammen og returneres til webgiganten. Herefter vil de blive brugt i nye ordrer.

David Hejgaard, der er kommerciel chef for Zalando i Norden siger, at målet med pilotprojektet er at undersøge, om poserne kan være med til at nedbringe webgigantens affald og klimaaftryk.

“Vi tester genanvendelig emballage dels for at se, hvordan konceptet kan integreres i vores logistikprocesser og dels for at lære af resultaterne, om og hvordan vi kan gå videre med konceptet”, siger han til Fashion Forum.

Kræver velvilje fra kunderne
I pilotprojektet testes fragtposer fra det finske mærke RePack, der har et design tilsvarende med Zalandos eksisterende poser. Bæredygtigheden findes i pilotprojektets cyklus. Når kunden har modtaget sin vare, skal fragtposen foldes sammen, en medfølgende returetiket klistres på og derefter sendes tilbage til Zalandos logistikcenter som en almindelig returvare.

Konceptet bidrager altså først til Zalandos CO2-reduktion, når kunden sender poserne tilbage til webgiganten, så de dermed bliver i den lukkede cyklus. Og det stiller krav til kunderne, da det afhænger af deres lyst til at sende emballagen tilbage. Det gælder også kunder, der ikke vil returnere noget fra selve bestillingen.

Hvis undersøgelsen viser en reduktion i affalds- og emballageproduktionen, forventer Zalando at kunne mindske CO2-udledningen fra emballage med op til 80 procent. Ifølge David Hejgaard kræver det dog, at e-handelsbranchen på verdensplan står sammen og engagerer sig i at gøre brugen af genanvendelig emballage mere skalérbar.

“Det kræver standardiserede processer og centraliserede leveringsalternativer for genanvendelig emballage. Et samlet system, hvor kunderne kan aflevere større pakker i for eksempel supermarkeder, ville gøre processen enklere”, siger han til Fashion Forum.

Læs også: Roskilde Festival vil reducere madboders CO2-aftryk

I maj annoncerede Zalando at man vil udskifte emballagen i sine skønhedsprodukter fra plastik til 100 procent genvundet papir. Desuden fremstilles webgigantens polybags i dag af 60 procent genanvendt plastik. Det har betydet, at Zalando i 2019 har reduceret sit forbrug af ikke-genanvendt plast med cirka 625 tons sammenlignet med 2018.

-MGC

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere