01.07.2019 | Klima, miljø og energi
Zalando skifter til bæredygtig emballage i 2020
Zalando tager et skridt mod at minimere sit miljøaftryk. Mode- og livsstil e-handelsvirksomheden erstatter plastikposer til skønhedsprodukter med papirsposer. Visionen for 2020 er at blive den førende platform for bæredygtig mode i Europa.
I 2020 vil Zalando have udskiftet alle sine emballagematerialer med miljøvenlige materialer, der er 100 procent genanvendelige. Herudover vil mode- og livsstil e-handelsvirksomheden reducere sit forbrug af plastik markant.
Læs også: Modebranchens vækst og bæredygtighedsindsats matcher dårligt
“Lige nu er vi i gang med at konvertere de plastikposer, som vores skønhedsprodukter leveres i til papir. Skønhedsprodukter behøver ekstra beskyttelse, da de er skrøbelige. Nu har vi imidlertid fundet et alternativ af papir, som er 100 procent genanvendt og som desuden kan genanvendes til andre formål”, siger David Hejgaard, nordisk chef hos Zalando, og fortsætter:
”Samtidig har vi introduceret såkaldte polybags, tynde beskyttelsesomslag til hver enkelt stykke tøj, som er fremstillet af mere end 60 procent genanvendt plastik. Disse ændringer vil reducere vores forbrug af ikke-genanvendelig plastik med omkring 625,6 tons sammenlignet med forrige år”.
Zalandos forsendelsesæsker består allerede af 100 procent genbrugspap.
“Vores Zalando-pakker er et af de vigtigste kontaktpunkter, vi har med kunderne, som skal have en rigtig god oplevelse, når de modtager vores pakker", lyder det fra David Hejgaard, nordisk chef hos Zalando. Foto: Zalando.
Bæredygtighedsstrategi er vigtig med emballage
For Zalando er emballage et af de mest strategiske emner indenfor e-handel. Dette område er også vigtigt for europæiske forbrugere, ifølge en undersøgelse om bæredygtig emballage gennemført af Coleman Parks Research i 2018. Den viser, at 75 procent af forbrugerne siger, at bæredygtig forsendelsesemballage har indflydelse på deres købsbeslutning.
“Vores Zalando-pakker er et af de vigtigste kontaktpunkter, vi har med kunderne, som skal have en rigtig god oplevelse, når de modtager vores pakker. Det er dog også et komplekst emne. På den ene side stræber vi efter at reducere mængden af emballage, og gøre materialerne mere miljøvenlige. På den anden side skal vi samtidigt også sikre, at produkterne beskyttes ordentligt undervejs til kunden”, siger David Hejgaard og tilføjer:
”Som en platform af vores størrelse har vi stor indflydelse på, hvilke materialer vi bruger, og vi kan tilpasse vores processer for at reducere forbruget af disse materialer. På denne måde løser vi to miljøproblemer: Vi reducerer vores CO2-aftryk og mængden af affald”.
Vil genbruge e-handelsemballage på sigt
Som en del strategien for bæredygtig emballage har Zalando også investeret i forsendelsesposer som består af 80 procent genanvendt plastik (post-consumer recycled, PCR). Det sparer op til 40 procent af CO2-udledningerne pr. kilo.
På grund af deres høje PCR-indhold er Zalandos fragtposer blevet mærket med Blue Angel-certifikatet, hvilket betyder, at de lever op til høje standarder med hensyn til miljøbeskyttelse, sundhed og effektivitet.
Læs også: Modebranchens cirkulære udfordring og løsninger
Det vil også være muligt at genbruge e-handelsemballage i fremtiden, ifølge Zalando. I tråd med denne idé planlægger Zalando at teste en emballageløsning, hvor samme emballage genbruges igen og igen senere på året.
- SDN
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Samfund

Folkemødets vigtigste nyhed eller overdreven teknologitro?
Med fire innovationsmissioner og en stor pose penge er Innovationsfonden i gang med at få alle parter til at trække i samme udviklingsretning inden for grøn omstilling. Men det hele må ikke handle om teknologi.
Klima, miljø og energi

Ørsted og DSV tester dronelevering på åbent hav
Test i Kattegat skal undersøge om fragtdroner fungerer over længere afstande og kan bidrage til at opnå CO2-neutralitet.
Medarbejder

Danmark har fået sine første markedsføringsøkonomer med speciale i bæredygtighed
26 nyuddannede markedsføringsøkonomer med speciale i bæredygtighed er som de første af sin slags klar til at løfte opgaver indenfor bæredygtighed og cirkulær økonomi.
Klima, miljø og energi

Ganske få danske virksomheder har strategi for biodiversitet
Ny rapport fra WWF Verdensnaturfonden og Bain & Company viser, at 70 procent af de største danske virksomheder ser biodiversitetstab som en trussel mod deres forretning, men kun 10 procent af dem har en konkret plan for, hvordan de vil handle på det.
Klima, miljø og energi

Nu skal millionerne rulle mod grøn omstilling
En nyligt indgået politisk aftale gør det nemmere for virksomheder at få hjælp til grøn omstilling.
Klima, miljø og energi

Science Based Targets-initiative godkender Danfoss’ klimamål
Danfoss har nu fået godkendt sine videnskabsbaserede klimamål af organisationen Science Based Targets initiative (SBTi)