Roskilde Festival vil reducere madboders CO2-aftryk

Roskilde Festival har i år givet gæsterne mulighed for at vælge mad ud fra såkaldte klimamenuer efter, hvor stort et CO2-aftryk det enkelte måltid efterlader. Inden festivalen gik i gang har det ligeledes været muligt for madboderne at få beregnet deres menuers CO2-aftryk.

Roskilde Festival har en ambition om at sætte et bæredygtigt aftryk i verden. Derfor vil de gerne nedsætte CO2-aftrykket fra festivalens mange madboder. Foto: Flemming Bo Jensen..

04.07.2019

CSR.dk

Roskilde Festival skal ikke kun være en festlig uge fyldt med koncerter – nej, festivalen har også en ambition om at sætte et bæredygtigt aftryk i verden.

Derfor har festivalen i år givet de mange festivalgæster mulighed for at vælge mad efter, hvor stort et CO2-aftryk det enkelte måltid efterlader. Det sker ved hjælp af såkaldte klimamenuer, som hænger ved alle madboder. Samtidig har festivalen også en ambition om, at madboderne skal reducere deres CO2-udslip.

Læs også: Danmarks festivaler giver overskydende mad til socialt udsatte

Det skriver Ritzau.

"Maden udgør en stor del af det CO2-aftryk, festivalen efterlader, og det vil vi selvfølgelig gerne ændre på, så aftrykket bliver mindre”, siger Lars Orlamundt, der er Roskilde Festivals divisionschef, og fortsætter:

"I år har vi via dialog og frivillighedens vej snakket med nogle af dem, der har et stort aftryk, om, hvordan vi kan ændre deres aftryk, så de stadig har gode, velsmagende retter, men så de påvirker miljøet mindre”.

Har udviklet nyt system til CO2-beregning
Selvom festivalen ikke har sat noget krav til, hvor meget madboderne skal reducere deres CO2-udslip "endnu", har det inden festivalen gik i gang været muligt for madboderne at få beregnet deres menuers CO2-aftryk.

Det har kunnet lade sig gøre ved hjælp af et system, som Roskilde Festival har udviklet med en svensk virksomhed, Carboncloud.

Muligheden har fået nogle madboder til allerede i år at tilpasse menuerne, så de er mere bæredygtige. Blandt andet ved at udskifte oksekød med kylling i en burger, fortæller Lars Orlamundt.

Han håber dog også, at festivalgæsterne vil blive mere bevidste om at træffe bæredygtige valg.

Læs også: Festival spredte budskabet om verdensmålene

"Vi håber at kunne få åbnet deltagernes og det omgivende samfunds øjne for, at der er nogle ting, vi måske godt kan lade være med at gøre og stadigvæk have en god oplevelse”, siger Lars Orlamundt.

- JMA

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

01.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

30.05.2025CSR.dk

Ny prognose: 80 procent chance for varmerekord inden 2029

29.05.2025SustainBusiness

Sponseret

Fremtidens klimascenarier med Hans Sanderson

28.05.2025CSR.dk

Elektrificering knækker transportens CO2-kurve

28.05.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Ny kartonemballage til fiskeproducent helt uden plastik

27.05.2025CSR.dk

Grøn omstilling skal være en konkurrencefordel for produktionsvirksomheder

22.05.2025CSR.dk

Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug

22.05.2025CSR.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus