Modebranchen skal skære ned for overforbruget
Det er i længere tid blevet diskuteret, hvordan modebranchen kan blive mere bæredygtig. Det handler om overforbrug, for hvordan kan en branche, der skifter kollektioner seks gange om året, leve op til den cirkulære tankegang?
Igennem længere tid er modebranchen blevet kritiseret for dens overproduktion af tøj. Og det gør det svært for branchen at leve op til bæredygtighedsidealerne, når hensigten er, at der skal købes nyt flere gange årligt. Det skriver dmogt.dk.
Der stod f.eks. i Politikens leder den 4. august, at forretningsmodellen, som tøjproduktion indgår, engang ”kun” bestod af to sæsoner, sommer og vinter, men at modellen nu er udvidet til alle årstiden fire sæsoner og flere undersæsoner. Her var konklusionen klar: ”Det kan aldrig blive bæredygtigt at opfordre til køb-og-smid-væk”.
Og det er ikke noget nyt. CSR.dk har tidligere skrevet om, hvordan branchens vækst og bæredygtighedsindsats ikke går hånd i hånd. Her omtales det blandt andet, at branchen skal oppe sig, hvis klimabelastningen skal sænkes – alle skal simpelthen med.
Branchen indrømmer problem
Noget tyder på, at flere har hørt forskernes og branchekritikkernes opråb. Finans/Jyllands-Postens analyse af modebranchen viser nemlig, at flere tøjproducenter erkender, at der bliver overproduceret.
”Der produceres alt for meget tøj til forhold til klodens samlede befolkning. Tøj bliver ikke slidt i dag som tidligere, da grundkvaliteten er hævet. Men vi har ikke styr på forbruget. Det må vi som branche tage alvorligt”, siger DK Companys topchef Jens Poulsen til Finans.
Også Group CEO i Esprit Anders Kristiansen mener, at branchen skal tage et ansvar:
Læs også: CSR Agendaen #4: Branchesamarbejde
”Vi forstår ikke forbrugerne, og vi er simpelthen nødt til at stoppe med at producere flere og flere varer, som sælges med rabatter. Der er jo slet ikke brug for så mange virksomheder i branchen”, siger han til Dansk Mode & Textil.
- SDN