Med restuld sætter Woola skub i Danmarks grønne emballagemarked

Estiske Woola har udviklet en bæredygtig emballageløsning produceret af overskudsuld, som erstatter bobleplast og andre miljøtunge materialer. Bobleuld, der netop er på vej ind på det danske marked, har allerede vakt interesse hos flere virksomheder.

Til forskellige typer af pakker har Woola udviklet en uldkonvolut, et flaskeærme og bobleuld, som kan bruges til større varer og pakker. Foto: Woola.

22.09.2022

CSR.dk

Bobleuld. Ikke bobleplast. Spørger man estiske Anna-Liisa Palatu, Jevgeni Širai og Katrin Kabun skal det være standarden indenfor emballage i fremtiden, og derfor stiftede de i 2019 virksomheden Woola.

Laver man indpakningen i restuld i stedet for plast, sparer man nemlig den ofte miljøbelastende og fossilbaseret produktion af emballage. Samtidig får man mere ud af uldproduktionen, der allerede finder sted, men som årligt kasserer 200.000 ton fåreuld på europæisk plan. Rester der som regel enten bliver brændt eller begravet.

Woolas restuldsløsning er udviklet med særligt henblik på e-handel, som de tre stiftere selv har en fortid indenfor. Til forskellige typer af pakker har de derfor udviklet henholdsvis en uldkonvolut, et flaskeærme og bobleulden, som kan bruges til større varer og pakker.

Nu er virksomheden så klar til det danske marked, hvor der i 2020 blev leveret omkring 180,6 millioner pakker på markedet for kurer-, ekspres- og pakkepost.

Læs også: Ørsted udvider krav om 100 procent vedvarende energi til alle leverandører

”Det danske marked har fra start været en prioritet for os. De danske forbrugere elsker e-handel og købte i 2021 for knap 182 milliarder kroner på nettet. Det bliver til millioner af forsendelser, hvor bobleplast og -kuverter stadig udgør en for stor andel. De både bør og kan erstattes med et mere bæredygtigt alternativ. Så hvorfor ikke erstatte klimabelastende plast med komposterbar restuld fra fåreklipning?” siger Anna-Liisa Palatu.

Woola er allerede i dialog med flere interesserede danske virksomheder, og hos møbelproducenten TAKT ser man også frem til Woolas indtog i Danmark.

”Vi vil ikke nøjes med blot at være bæredygtige på vores møbler. Vi ser på alle led af møblets liv, og her er indpakning og emballage en vigtig del af vores cirkulære og bæredygtige regnestykke,” siger Henrik Taudorf Lorensen, der er stifter og CEO i TAKT.

”Desværre er indpakning og emballage en ret udfordret kategori, hvor nogle af de bæredygtige løsninger, som vi efterspørger, endnu ikke har været tilgængelige. Så vi glæder os over, at virksomheder som Woola – og forhåbentligt mange flere – de kommende år vil komme med løsninger som kan sikre, at vi kommer helt i mål,” fortsætter han.

- KCP

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.10.2025CSR.dk

Isoleringsvirksomhed vil gøre tekstilaffald til byggemateriale

15.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric deltager ved Dansk Fjernvarme Landsmøde 2025

09.10.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Solidaritet som forretningsmodel: Isangs og Folkekirkens Nødhjælp viser vejen

03.10.2025Dansk Industri

Sponseret

Bæredygtighed som strategi: AV Group Denmark vil arbejde med bæredygtighed i hele værdikæden

01.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Ny fleksibel ladeløsning reducerer udfordringer med el-kapaciteten

30.09.2025CSR.dk

Klar til en ny æra for plastsortering

29.09.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric lancerer nye referencedesigns med integreret energistyring og væskekøling

25.09.2025Schneider Electric

Sponseret

Mød fremtidens industriløsninger - og kom med til Schneider Electric's After Party på HI-messen!

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Integrating Data into Business Strategy

This webinar will help businesses to value Scope 3 beyond compliance and regulatory needs and begin to recognise it as a source of value creation within their low-carbon transition. It will provide an overview of how leading businesses have elevated Scope 3 data into strategic decision-making for the whole business, through demonstrating the business case to key functions, and assessing the impacts of emissions reduction activities against relevant KPIs.

Dato

30.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

31.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Klimakampen ApS
Event
Klimakampen - November 2025

Klimakampen er en interaktiv kampagne, hvor kollegaer konkurrerer om at udføre klimavenlige handlinger. Kampagnen skaber engagement, styrker fællesskabet og gør det let for jeres organisation at handle på klimaforandringer.

Dato

03.11.2025

Tid

00:00

Sted

Online