Menneskerettigheder bliver overset af virksomheder

Virksomheder glemmer i nogle tilfælde at forholde til visse områder af FN's retningslinjer for erhvervsliv og menneskerettigheder.

11.06.2014

Troels Karlskov, CSR.dk

Thomas Trier Hansen, ekstern konsulent for Deloitte og advokat med speciale i menneskerettigheder. Foto: Rie Neuchs Fotografi. .

5 HURTIGE til Thomas Trier Hansen, der er ekstern konsulent for Deloitte og advokat med speciale i menneskerettigheder.

Hvordan vil du karakterisere danske virksomheders arbejde med menneskerettigheder?
Generelt er danske virksomheder dygtige og efterlever danske regler og lovgivning. Men i et menneskerettighedsperspektiv bliver der ofte overset nogle områder. Her er der meget at tage fat i.

Læs også: Ny handlingsplan om menneskerettigheder for dansk erhvervsliv

Et typisk eksempel kan være, at virksomheden har udarbejdet en ansvarlig politik omkring mobning, rygepolitik og korruption. Men virksomheden overser, at den ingen handicappolitik har.

Hvad efterspørger virksomhederne typisk, når de henvender sig?
Tilbage i 2011 kom FN's globale retningslinjer for erhvervsliv og menneskerettigheder. De er ofte grunden til, at virksomhederne henvender sig.

Spørgsmålene handler blandt andet om, hvor langt virksomhedernes ansvar går, og hvad deres opgaver er. Jeg hjælper dem til at se på kataloget, og herefter finder vi ud af, hvor deres primære risici er, og hvilken karakter de har.

Hvilken type opgaver løser du for Deloitte?
Mine kunder hos Deloitte ønsker ofte at få lavet en såkaldt Human Right Assessment eller en Human Gap-analyse. I den forbindelse gennemgår jeg virksomhedens politiker og udformer efterfølgende en rapport, der peger på udfordringer og risici ved deres håndtering af menneskerettigheder.

<p>”… for tiden fylder emner som leverandørhåndtering og social dumpning meget”. </p>

Thomas Trier Hansen, advokat i Nordic Law Group

Kan du fremhæve nogle særlige områder, som er oppe i tiden?
I Danmark vil der altid være fokus på ligestilling, og for tiden fylder emner som leverandørhåndtering og social dumpning meget. Det er typisk eksterne ydelser som rengøring og kantine, der kan give anledning til spørgsmål omkring virksomhedens rolle.

Et andet spørgsmål som rejser sig igen og igen, er spørgsmålet om persondata. Hvad har virksomhederne gjort inden for persondata-området? Har de for eksempel nogen til at se deres databeskyttelse igennem?

Hvilke problematikker og overvejelser er der forbundet med persondata?
De fleste virksomheder har efterhånden en Facebook-identitet. Her kan der opstå overvejelser omkring, hvilke oplysninger der skal deles? Og hvilke klagemekanismer virksomhedens Facebook-profil er omfattet af?

Om Thomas Trier Hansen

Thomas Trier Hansen er advokat i Nordic Law Group med speciale i virksomheders samfundsansvar. Han er tilknyttet Deloitte og er ofte brugt som konsulent inden for menneskerettigheder og korruption.

Han er uddannet jurist fra KU i 1997 og har tidligere været ansat ved Institut for Menneskerettigheder samt været dommer ved Landsretten i Grønland.  

Den tredje søjle i FN's retningslinjer for erhvervsliv og menneskerettigheder omhandler netop klagemekanismer, og da en identitet på et socialt medie i princippet er en hotline i et andet forum, kan man risikere at behandle den samme klage to gange, hvis man ikke har kortlagt sine klagemekanismer.

Læs også: Pas på faldgruberne ved kommunikation om respekten for menneskerettighederne

Det er også populært at udlevere mobiltelefoner til virksomhedens ansatte, men dette giver anledning til en række overvejelser, der relaterer sig til retningslinjerne. Eksempelvis hvem der har rettighederne til oplysningerne på mobilen? Er den data privat, eller skal virksomheden have adgang til dem?

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Relateret indhold

20.12.2024CSR.dk

Dansk regnemodel skal drive den grønne omstilling

20.12.2024CSR.dk

Ny rapport: Kloden lider under verdens klima-tunnelsyn

18.12.2024CSR.dk

Fart på klimatilpasningen

16.12.2024CSR.dk

Jurist er ikke i tvivl: Klimaaktivister er gået for vidt

16.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Kickstart 2025 med nye kompetencer inden for kvalitetsledelse

13.12.2024CSR.dk

Investorer nedprioriterer ESG trods stigende efterspørgsel

12.12.2024CSR.dk

Uenigheder om ’grønne’ milliarder

11.12.2024CSR.dk

Nyt klimatiltag fører til britisk shitstorm

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams