Menneskerettigheder bliver overset af virksomheder

Virksomheder glemmer i nogle tilfælde at forholde til visse områder af FN's retningslinjer for erhvervsliv og menneskerettigheder.

11.06.2014

Troels Karlskov, CSR.dk

Thomas Trier Hansen, ekstern konsulent for Deloitte og advokat med speciale i menneskerettigheder. Foto: Rie Neuchs Fotografi. .

5 HURTIGE til Thomas Trier Hansen, der er ekstern konsulent for Deloitte og advokat med speciale i menneskerettigheder.

Hvordan vil du karakterisere danske virksomheders arbejde med menneskerettigheder?
Generelt er danske virksomheder dygtige og efterlever danske regler og lovgivning. Men i et menneskerettighedsperspektiv bliver der ofte overset nogle områder. Her er der meget at tage fat i.

Læs også: Ny handlingsplan om menneskerettigheder for dansk erhvervsliv

Et typisk eksempel kan være, at virksomheden har udarbejdet en ansvarlig politik omkring mobning, rygepolitik og korruption. Men virksomheden overser, at den ingen handicappolitik har.

Hvad efterspørger virksomhederne typisk, når de henvender sig?
Tilbage i 2011 kom FN's globale retningslinjer for erhvervsliv og menneskerettigheder. De er ofte grunden til, at virksomhederne henvender sig.

Spørgsmålene handler blandt andet om, hvor langt virksomhedernes ansvar går, og hvad deres opgaver er. Jeg hjælper dem til at se på kataloget, og herefter finder vi ud af, hvor deres primære risici er, og hvilken karakter de har.

Hvilken type opgaver løser du for Deloitte?
Mine kunder hos Deloitte ønsker ofte at få lavet en såkaldt Human Right Assessment eller en Human Gap-analyse. I den forbindelse gennemgår jeg virksomhedens politiker og udformer efterfølgende en rapport, der peger på udfordringer og risici ved deres håndtering af menneskerettigheder.

<p>”… for tiden fylder emner som leverandørhåndtering og social dumpning meget”. </p>

Thomas Trier Hansen, advokat i Nordic Law Group

Kan du fremhæve nogle særlige områder, som er oppe i tiden?
I Danmark vil der altid være fokus på ligestilling, og for tiden fylder emner som leverandørhåndtering og social dumpning meget. Det er typisk eksterne ydelser som rengøring og kantine, der kan give anledning til spørgsmål omkring virksomhedens rolle.

Et andet spørgsmål som rejser sig igen og igen, er spørgsmålet om persondata. Hvad har virksomhederne gjort inden for persondata-området? Har de for eksempel nogen til at se deres databeskyttelse igennem?

Hvilke problematikker og overvejelser er der forbundet med persondata?
De fleste virksomheder har efterhånden en Facebook-identitet. Her kan der opstå overvejelser omkring, hvilke oplysninger der skal deles? Og hvilke klagemekanismer virksomhedens Facebook-profil er omfattet af?

Om Thomas Trier Hansen

Thomas Trier Hansen er advokat i Nordic Law Group med speciale i virksomheders samfundsansvar. Han er tilknyttet Deloitte og er ofte brugt som konsulent inden for menneskerettigheder og korruption.

Han er uddannet jurist fra KU i 1997 og har tidligere været ansat ved Institut for Menneskerettigheder samt været dommer ved Landsretten i Grønland.  

Den tredje søjle i FN's retningslinjer for erhvervsliv og menneskerettigheder omhandler netop klagemekanismer, og da en identitet på et socialt medie i princippet er en hotline i et andet forum, kan man risikere at behandle den samme klage to gange, hvis man ikke har kortlagt sine klagemekanismer.

Læs også: Pas på faldgruberne ved kommunikation om respekten for menneskerettighederne

Det er også populært at udlevere mobiltelefoner til virksomhedens ansatte, men dette giver anledning til en række overvejelser, der relaterer sig til retningslinjerne. Eksempelvis hvem der har rettighederne til oplysningerne på mobilen? Er den data privat, eller skal virksomheden have adgang til dem?

ista Danmark A/S

Sponseret

Få overblik over energiforbruget og giv et bidrag til miljøet

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

21.01.2025CSR.dk

Reklamer for fossile biler bliver fortid i Vestsverige

21.01.2025Bureau Veritas

Sponseret

Root Cause Analysis (RCA): Find årsagen og undgå gentagelser

20.01.2025Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

Bæredygtige forretningsmodeller handler om mere end det cirkulære

20.01.2025CSR.dk

Den grønne trepart puster nyt liv i den danske bondebevægelse

20.01.2025MäRK

Sponseret

Fredericia Furnitures CFO går forrest i arbejdet med bæredygtighed

20.01.2025Cemasys.com

Sponseret

CEMAsys hits a new milestone: Partners with Fjordkraft Bedrift to Revolutionize Carbon Accounting.

17.01.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Danskerne er blevet grønnere

16.01.2025CSR.dk

LEGO-familien styrker grønne ambitioner med milliardinvesteringer

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybridhold - Forår 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart januar 2025.

Dato

23.01.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online

Dakofa
Webinar
Nye krav til håndteringen og forvaltningen af kritiske råstoffer

En ny EU-forordning skal sikre, at affaldsforebyggelse og genanvendelse i højere grad understøtter cirkularitet i EUs forbrug af kritiske råstoffer. Nye produktlister, mærkningskrav, benchmarks, nationale programmer mv. understøtter, at EUs egen forsyning med kritiske råstoffer øges. Webinaret giver et indblik i forordningens krav, tidsplan og de nye muligheder.

Dato

23.01.2025

Tid

13:00

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Virksomhedens klimaregnskab

Er jeres virksomhed C02-neutral? Det er svært at svare på spørgsmålet, hvis ikke din virksomhed har opstillet et klimaregnskab. Det får du styr på med et kursus i klimaregnskaber. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

28.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J