04.01.2016  |  Samfund

Milliardargumentet for bæredygtighed

Bæredygtighed er for alvor blevet rentabelt i løbet af de sidste år, og på verdensplan omsætter en stribe virksomheder for milliarder på baggrund af deres strategi for netop bæredygtig forretning. Seks faktorer er afgørende for deres succes.

Businesscasen er ofte det første, virksomhedsledere efterspørger, når snakken falder på bæredygtighed og en eventuel grøn omstilling af deres forretning. Og her har fortalerne for de ”nye” tanker fået mere vind i sejlene de sidste år. De kan nemlig understøtte deres argumentation ved at pege på en række virksomheder, der alle omsætter i milliardklassen – ikke på trods af deres strategi på bæredygtighedsområdet, men på grund af den. Det skriver The Guardian.

Læs også: IKEA i Danmark går fra udgift til indtægt på affald

Det store engelske dagblad tæller pt. til mindst ni store selskaber – de såkaldte grønne giganter, som bl.a. tæller Nike, Tesla, Unilever, Toyota og Ikea – der hver i sær genererer som minimum en milliard dollars (omkring syv mia. kr.) årligt fra salg af produkter ellers services, der har bæredygtighed og/eller socialt ansvar som centrale værdier.

Faktisk skaber de ni virksomheder indtægter for over $100 mia. fra deres grønne produktlinjer alene, og deres aktier klarer sig næsten 12 procent bedre på årsbasis end deres konventionelle konkurrenter. Flere af de grønne giganter, eksempelvis Unilever, vokser tillige hurtigere på bæredygtige produkter end traditionelle, og succesen illustrerer, hvordan bæredygtighed for disse virksomheder ikke handler om at spare penge, men at tjene dem.

Bæredygtigheden er med andre ord rykket fra bundlinjen og ind i kernen, herunder topledelsen, i de grønne giganter, og beviser dermed, hvordan konceptet kan være en driver for profit i stedet for en hæmsko.

Flere hjørnesten i arbejdet
The Guardian har identificeret seks faktorer, virksomhederne har til fælles og som har været afgørende for deres nuværende styrke:

1.       En fornyende leder – i syv af de ni virksomheder er bæredygtighedsstrategien startet på CEO’ens initiativ, og det kræver en topleder med den nødvendige dedikation, overbevisning, mod og ikke mindst vilje til at gå nye veje.

2.       En forstyrrende innovation – de grønne giganters succes kommer ikke fra en bare lidt grønnere version af et eksisterende produkt, men derimod nytænkning i sin helt egen kategori.

3.       Et højere formål – virksomheder, der ikke blot vil tjene penge, er i stigende grad bedre til netop det end deres ’normale’, profitsøgende konkurrenter, jf. aktiehandlen nævnt i artiklen.

4.       Integreret strategi – for mange virksomheder er bæredygtighed noget, der er hængt på resten af konceptet, men for de grønne giganter er det omvendt. Strategien er bygget helt ind i organisationen, forretningsstrukturen, ledelsen osv.

5.       Bred appel – de grønne giganter tilbyder produkter rettet mod en bred skare af forbrugere, ikke kun en niche. Hybridbilen Toyota Prius var eksempelvis den 3. bedst sælgende bil på verdensplan i 2013 på tværs af alle kategorier.

6.       God opførsel – gennemsigtighed, ansvar og samarbejde er nøgleord for de grønne giganter, og efterlevelsen af dem er milliarder værd. Bl.a. for Nike, der i 2005 – efter voldsomt forbrugerpres og flere skandaler med fx børnearbejdere – valgte at offentligøre en liste med oplysninger om alle koncernens produktionsenheder, specielt i Sydøstasien.

Læs også: Nul affald fra Unilever i Europa

Sammenlagt beviser de grønne giganter, at bæredygtighed kan være en endog særdeles god forretning; en tendens, der med decembers klimaaftale fra Paris in mente, kun ventes at blive endnu stærkere.

-AK

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere