Minister: Grøn transport kan blive et erhvervseventyr

Erhvervsminister Simon Kollerup ser et stort potentiale for danske virksomheder, når det gælder eksport af grønne løsninger til transportbranchen. Og så er han klar til at hjælpe dem på hjemmefronten med at optimere deres egne forretninger, bl.a. gennem data. Hos Dansk Industri er man glade for planen.

Ved lanceringen af vækstplanen fremhævede erhvervsminister Simon Kollerup bl.a. de mange muligheder, grøn transport byder på for de danske virksomheder. Foto: Anders Kampmann.

13.01.2020

Anders Kampmann, CSR.dk

Ved den lejlighed fik vi mulighed for at spørge ministeren om, hvordan han mere specifikt ser transport- og logistikbranchens rolle i den sammenhæng, og hvilke forventninger han og regeringen har til sektoren.

”Vores logistik- og transporterhverv i Danmark kan bidrage rigtig meget til en grønnere fremtid, hvis vi formår at komprimere vores forsendelser og gods bedre, så vi får fyldt lastbilerne bedre op og undgår at flytte rundt på så meget luft, som det er tilfældet i dag”, sagde han og fortsatte:

”Det kan vi bl.a. gøre ved at få et ordentligt overblik over vores emballageflow, hvilket vi ikke har i dag, ligesom vi kan lade os inspirere af udlandet og de innovative løsninger til optimering af disse transporter, som man har der. Her i landet har vi mulighed for at bruge vores trafikdata bedre, så erhvervslivet kan få mest muligt ud af deres distribution”, forklarede Simon Kollerup.

Der er store penge på spil, og dem, der griber de muligheder først og bedst, de får også det største udbytte

Erhvervsminister Simon Kollerup

Intet øget besvær
Den øgede brug af data og den mere grundige kontrol med eksempelvis farlige varer og cabotagekørsel, som vækstplanen også lægger op til, er man fra ministerens side meget opmærksom på, ikke må føre til mere besvær og bureaukrati for de danske virksomheder.

”Jeg er meget optaget af, at vi skal gøre det her så smidigt som muligt, hvilket også vil give den størst mulige effekt for både klimaet og indtjeningen i virksomhederne. Det er klart, at der er nogle lovmæssige og etiske krav omkring brugen af data, som vi skal forholde os til, og nogle hensyn i forhold til kontrolindsatsen, men vi lover at lytte til virksomhederne, så det kommer til at fungere”, understregede han.

Regeringen har sat et ambitiøst mål om, at Danmark skal reducere sin CO2-udledning med 70 procent i 2030, og for at det skal være realistisk, skal erhvervslivet løfte sin del af byrden, lød det fra ministeren til præsentationen.

Men det skal ikke kun være et åg på nakken af virksomhederne, der er også enorme muligheder, pointerede han over for SCM.dk.

”Dansk erhvervsliv er i den grad stemplet ind på den grønne dagsorden og ser det samme potentiale, som jeg ser i form af et muligt erhvervseventyr for os, hvor danske virksomheder kan sende deres løsninger ud i verden. Der er store penge på spil, og dem, der griber de muligheder først og bedst, de får også det største udbytte”, sagde han.

Ros fra DI
Dansk Industri repræsenterer en stor portion af de virksomheder, der skal være med til at levere på regeringens grønne målsætning, og fra de i denne sammenhæng direkte berørte brancheforbund er der pæne ord til vækstplanen.

”Danske handelsvirksomheder vil gerne udnytte de store muligheder med e-handel på en mere grøn og bæredygtig måde. Så regeringens vækstplan er et kærkomment initiativ, som trækker i den helt rigtige retning”, siger branchedirektør for DI Handel, Sidsel Dyrholm Holst, der kalder emballage ”et oplagt sted at starte” bæredygtighedsindsatsen.

Hos DI Transport mener man, at regeringen peger på både nødvendige initiativer og vigtige analyser, som skal sættes i gang for at fremme et stærkt og grønt logistikerhverv.

”Danmark har en række styrkepositioner inden for transport og logistik, som bidrager til vækst og velstand i Danmark. Velfungerende logistik er samtidig med til at styrke konkurrenceevnen for det øvrige erhvervsliv. Derfor er vi meget tilfredse med, at regeringen sætter fokus på logistikbranchen”, siger branchedirektør Michael Svane, der roser planens indsatsområder.

Læs også: DI vil have intelligent grøn transport

”Vækst i e-handel og trængsel i forbindelse med bl.a. varelevering i byer er en væsentlig udfordring. Derfor er det også positivt, at regeringen vil sætte fokus på transport og logistik i forbindelse med e-handel og last-mile-levering i byerne”, siger han og fortsætter:

”Vækstplanen understreger, at velfungerende logistik er med til at reducere transportens klimapåvirkning. Samtidig skal vi se på, hvordan vi kan skabe bedre rammer for logistik og varelevering. Det kan vi gøre ved at fokusere på levering uden for myldretiden, varelevering med cykler og øget brug af modulvogntog.”

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.11.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Klimaregnskabets fire modningsniveauer

03.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab med effekt på arbejdsglæde og datakvalitet

31.10.2025CSR.dk

Klimarådet vil have 35-mål og reelle CO2-reduktioner

31.10.2025CSR.dk

Cirkulær betonløsning vinder pris på Building Green

30.10.2025CSR.dk

Ny bydel i Billund skal sætte ny standard for klimavenligt byggeri

30.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab stemning med ekstra store lys fra Vance Kitira

29.10.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Nyt EUDR-forslag i 11. time: EU varsler lettelser for virksomheder – men usikkerheden vokser

29.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh har skabt udendørspotter, der kan stå ude hele året rundt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
EU Sustainability Navigator Session 4: EU Deforestation Regulation (EUDR)

Are you struggling to keep up with the rapid evolution of EU sustainability regulations? The EU Sustainability Navigator leverages the extensive experience of the UN Global Compact to support companies in driving meaningful impact to help guide action and overall impact.

Dato

04.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
LCA - Livscyklusvurdering i praksis

Forstå systemet bag LCA, fra data til troværdige resultater og bedre beslutninger. Få en grundig introduktion til livscyklusvurdering (LCA), og bliv klædt på til at fortolke resultater, bestille en LCA og deltage i kvalificerede dialoger om bæredygtighed.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsesystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbnende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn