Modeuge vil stille modeindustrien til ansvar i ny bæredygtighedsstrategi
Organisationen bag den berømte modeuge i København har lanceret en bæredygtig handlingsplan, der skal tydeliggøre eventens klimaprofil og skubbe modeverdenen til et øget fokus på grøn omstilling.
Dagen før Copenhagen Fashion Week løber af staben annoncerede virksomheden en ny bæredygtig strategi gældende fra 2020 og frem til 2022.
Strategien beskriver, hvordan modeugen planlægger en overgang til en mere bæredygtig forretning ved fx at reducere klimapåvirkningen med 50 procent og implementere en ’zero waste’ politik inden 2022.
Copenhagen Fashion Week lægger i deres strategi endvidere vægt på, at der fremover skal implementeres bæredygtighedskrav og nye standarder for deltagelse i modeugen, med det formål at skubbe industrien mod grøn omstilling.
Læs også: Flere europæere vil have lovgivning om bæredygtig mode
”Alle aktører i industrien – modeuger inkluderet – bliver nødt til at stå til ansvar for deres handlinger og være villig til at ændre deres forretningsmodeller. Tidsrammen for at undgå de ødelæggende effekter klimaforandringerne har på planeten og befolkningen er på mindre end et årti, og vi er allerede vidner til de katastrofale konsekvenser i dag”, siger Cecilie Thorsmark, CEO for Copenhagen Fashion Week.
Handlingsplanen blev udviklet i 2019 af Copenhagen Fashion Weeks videnspartner In futurum, og profiler fra branchen var aktivt involveret i processen.
”Copenhagen Fashion Week er et kulturelt og kommercielt mødested for den skandinaviske modeverden. Dette giver os et enormt ansvar og potentialet til at have en skabe en betydelig ændring i industrien. Ved at tage denne retning går vi fra at være en traditionel event til en platform for industriel forandring”, siger Cecilie Thorsmark.
Mode og målsætninger
Den nye bæredygtighedsstrategi understøttes derudover af FN’s 17 Verdensmål, med særligt fokus på nummer 12, 13 og 17, for at kortlægge potentialet for en mere klimavenlig forretning.
Læs også: Ny klimavenlig teknologi på vej til modeindustrien
Mål 12, der handler om ansvarligt forbrug og produktion indgår i Copenhagen Fashion Weeks initiativer ved blandt andet at bandlyse engangsplast under hele eventen ved modeugen i august 2019. Samme år blev en 15-skridt guide udgivet som inspiration til, hvordan brands kan producere mere ansvarlige shows, præsentationer og events.
Mål 13 om klima understøttes blandt andet ved en løbende måling af modeugens klimaaftryk med henblik på at identificere de områder, hvor det er muligt at reducere CO2 yderligere.
Slutteligt stræber Copenhagen Fashion Week med henvisning til mål 17 efter at samarbejde med ansvarlige leverandører og partnere med bæredygtige produkter eller en etableret CSR-strategi.
- HCL