Når bæredygtighed og bundlinje går hånd i hånd
Efteråret varsler nye tider for magasinet Miljø Horisont, som skifter navn til CSR. I CSR kan de ansvarlige for den bæredygtige udvikling af virksomheden få ny viden, konkrete redskaber og inspiration til det daglige strategiske ledelsesarbejde. Erhvervsmagasinet vil gennem interviews, reportager, ekspertindlæg, virksomhedscases og debatstof beskæftige sig med virksomheders miljømæssige, sociale og etiske initiativer.
CSR handler ikke om smarte kommunikations-strategier til at undgå medie-skandaler. Det handler heller ikke om, at virksomheder er tvunget til at overholde nogle opsatte retningslinjer. CSR handler dybest set om, at virksomheder betragter sig selv som en del af kloden og tager et naturligt medansvar for den. At virksomheden betragter sig selv som en corporate citizen. Når det så er sagt, så er der også rigtigt mange gode forretningsmæssige grunde til at tage CSR-arbejdet i virksomheden alvorligt. En omfattende rapport fra Goldman Sachs og FNs Global Compact, som udkom sidste år, viser således, at der i de virksomheder på tværs af seks forskellige brancher som udøver miljømæssig og social ledelse, er skabt en bæredygtig konkurrencefordel, som gør, at de performer 25 % bedre end deres konkurrenter. 72 % af disse virksomheder har helt udkonkurreret deres direkte konkurrenter på markedet i den samme periode.
I takt med, at flere og flere virksomheder i disse år inkorporerer CSR som en naturlig del af deres ledelsesstrategi på linje med omkostninger, kvalitet og service, fortjener CSR og virksomhederne et magasin, som beskæftiger sig indgående med begrebet og leverer ny viden, konkrete redskaber og inspiration til det daglige ledelsesarbejde. For verden står overfor massivc udfordringer netop nu, som det på langt sigt kan betale sig for virksomheder at forholde sig til.
De ti store udfordringer
Verden står netop nu overfor store udfordringer, som skal tackles, hvis vi skal opleve en fortsat vækst med en klode i nogenlunde behold. Goldman Sachs har fremhævet ti af de helt store udfordringer, som virksomheder overalt i verden må tage stilling til:
1. Skiftende globalt BNP
Det globale BNP domineres nu af G6-landene, (USA, Japan, Tyskland, Storbritannien, Frankrig og Italien) som står for 75 % af BNP (mod 89 % i 1991) Men væksten i især BRIC-landene (Brasilien, Rusland, Indien og Kina) er enorm i disse år. På mindre end 30 år kan BRIC-landenes økonomi således værre større end G6-landenes. Kina kan overtage Japans position i 2015 og USA's i 2039. Indiens økonomi kan værre større end alles (undtagen Kina og USA) på 30 år. Af alle BRIC-landene er det kun USA og Japan som måske er blandt de seks største økonomier i verden i 2050.
2. Ændret demografi
FN forudser, at den globale population vil vokse med 40 % - fra 6,5 milliarder i 2005 til 9 milliarder i 2050. Afrika og Asien vil stå for 90 % af den vækst. I G6-landene topper landene med mennesker i den arbejdsdygtige alder netop nu, mens de først topper i BRIC-landene i 2050.
3. Urbanisering
Der sker en kraftig urbanisering især i BRIC-landene. Andelen af mennesker som lever i byer, overstiger nu mængden af mennesker på landet. Det giver store udfordringer i form af blandt andet drivhusgas-udledninger og affaldsproblemer.
4. Ressource-begrænsninger og miljø-problemer
Urbanisering, økonomisk vækst og befolkningstilvækst vil lede til stigende ressourceforbrug og forstørre misforholdet mellem forbrug og produktion.
Energi. Stigningen i energiforbrug er nu hovedsageligt drevet af BRIC-lande. Stigningen i olieforbrug er på 4 % om året fra disse lande mod G6-landenes 0,5 %. Kinas forbrug af olie er steget med 9 % fra 1965 til 2006. Men stadigvæk står G6-landene for 41 % af den globale efterspørgsel.
Fødevarer. Som befolkningsantallet stiger i BRIC-landene ser det ud til, at de på sigt bliver fødevare-forbrugende i stedet for fødevare-producerende.
Udledninger. Den stigende økonomiske vækst sammen med urbaniseringen er allerede i fuld gang med at skabe massive problemer for vores klima i form af C02- og andre drivhusgas-udledninger. Udledninger ventes at stige med mindst 53 % i 2030, hvis vi fortsætter som nu.
Vand og affald. Vandforbruget er et af de områder, som påvirkes mest af urbaniseringen. Asien, Afrika og Europa lider alle under et stort misforhold mellem mængden af rent vand og efterspørgslen af det. Især Nordafrika, Mellemøsten og Asien har meget lave vand-ressourcer i forhold til befolkningsmængden. 400 ud af 660 kinesiske byer mangler vand. Ligeledes er affaldsmængden meget påvirket af urbanisering og vækst. Væksten i affald kan meget nemt blive på 8 % om året indtil 2030.
5. Den nye generation sætter nye krav til arbejdspladsen
Undersøgelser fra både virksomheder og universiteter viser, at den nye generation på arbejdsmarkedet har meget specifikke krav til deres arbejdsplads og sidestiller egne personlige værdier med virksomhedens værdier. For at tiltrække og bibeholde arbejdskraften skal virksomheden opfylde krav udover de finansielle for at blive en efterspurgt high-tech fleksibel arbejdsplads.
6. Forbrugerkrav er stigende
52 % af de amerikanske forbrugere søger aktivt information om virksomhedens CSR. 47 % af dem bruger internettet for informationssøgning. Denne trend forudses fortsat at stige også i takt med fremkomsten af en ny stor middelklasse i BRIC-landene.
7. Adgang til kommunikation eksploderer
Halvdelen af hele klodens befolkning har enten fastnet- eller mobiltelefon og to ud af ti er internetbrugere. Selvom G6-landene fortsat er foran med gennemsnitligt 1,4 telefonlinjer pr. person og over halvdelen af befolkningen som internetbrugere, er væksten i informationsadgang voldsomt stigende i disse år i BRIC-landene. Internetandelen er steget med 46 % pr. år fra 2001 til 2005 i disse lande. Disse tal tydeliggør, at vores verden bliver stadig mindre og mere gennemsigtig med et kæmpe flow af nyheder og ideer.
8. NGO indflydelse vokser
NGOere, som er registreret hos FN's økonomiske og sociale råd (ECOSOC), er fordoblet igennem det seneste årti. FN har nu over 3000 NGOer med konsulent-status. Det er derfor meget nemmere for NGOer at få sat ting på dagsordenen. Det sammenholdt med fremvæksten af de mange nye kommunikations-kanaler gør, at erhvervslivets gøren og laden bliver mere synlig end nogensinde før.
9. Shareholders er mere aktive
Der er sket en dramatisk stigning i investorer, der søger at inkorporere bæredygtigheds-faktorer i deres portefølje. Det gælder især for pensions-selskaber, som skal honorere investorernes ønsker. Mere end 180 institutioner har tilmeldt sig initiativer som UNEP FI (United Nations Environment Program Finance Initiative), UN PRI (United Nations Principles for Responsible Investment) og EAI (Enhanced Analytics Initiative)
10. Gamle industri-strukturer forandres.
Strukturerne for de mere globaliserede industrier er ændret på en måde, som man slet ikke kunne forestille sig for ti år siden. F.eks. er 35 % af de største virksomheder indenfor energi nu fra BRIC-lande. I mine-industrien er tallet 20 %. Det er uundgåeligt, at udviklingen fortsætter også indenfor andre industri-sektorer. Samtidig vil der fremkomme helt nye industrier, til at møde udfordringerne fra den ændrede verden.
Bæredygtighed godt for buisness
Nu kan danske virksomheder naturligvis ikke hverken holdes til ansvar for eller løse alle verdens problemer, men det er klart, at der er nogle udfordringer ved den globaliserede verden, som vi alle er nødt til at prøve at søge nogle brugbare langsigtede løsninger på. Og her kan virksomheder på hver sin måde udfra størrelse, ambitionsniveau og forretningsområde arbejde med deres helt egen udgave af en bæredygtig udvikling for netop deres virksomhed. Og på den måde kan virksomheden både være med til at give sit bidrag til en bedre verden i fortsat vækst samtidig med, at det rent faktisk har vist sig, at bæredygtighed er godt for buisness. Ikke bare for virksomhedens image, men også for de innovationer, som følger i kølvandet på CSR-arbejdet, for skabelsen af en attraktiv arbejdsplads, for mindsket ressourceforbrug og dermed i sidste instans en forbedret bundlinje. Og det er alle disse win-win situationer, som det nye magasin CSR vil fokusere på.
Stadig masser af miljø
Der vil stadig være masser af miljø, energi og klima i det nye magasin. Der er nu mere end nogensinde brug for bæredygtige løsninger på de store klimaudfordringer, vi står overfor. Derfor vil magasinet fortsat bringe masser af ny viden til torvs om miljø- og energirigtige løsninger, som virksomheden kan få gavn af. Men emne-kredsen vil naturligvis også udvides med andre CSR-begreber, hvor virksomhedsledere kan lære af hinandens initiativer, besværligheder og succeser på tværs af brancher.
Måneds-magasinet vil gennem interviews, reportager, ekspertindlæg, virksomhedscases og debatstof beskæftige sig med virksomheders miljømæssige, sociale og etiske initiativer. Det er magasinets målsætning at give læserne nye perspektiver, faglig viden, redskaber og inspiration til den daglige strategiske ledelse af den bæredygtige virksomhed på tværs af brancher.
På www.csr.dk er der mulighed for selv at bidrage til indholdet med pressemeddelelser og arrangementer. På portalen kan man allerede nu tilmelde sig det ugentlige e-nyhedsbrev.
Magasinet og portalen lanceres i forbindelse med konferencen Nordic Climate Solutions i Bella Center i slutningen af november. Vi håber, at I vil tage godt imod det nye magasin.